Kaos på vägarna

Problemet är ju inte att man kör stora och/eller nya bilar, problemet är att folk litar för mycket på tekniken och får inga förvarningar innan det släpper. Med 4x4, antispinn, antisladd och ABS är bilarna säkrare idag än för bara 10 år sedan, men förarna är desamma ... eller som sagt, de som aldrig kört omkring utan finesserna har för stor tilltro till både sin egen, andras och bilens förmåga! :idea:
 
Problemet är ju inte att man kör stora och/eller nya bilar, problemet är att folk litar för mycket på tekniken och får inga förvarningar innan det släpper. Med 4x4, antispinn, antisladd och ABS är bilarna säkrare idag än för bara 10 år sedan, men förarna är desamma ... eller som sagt, de som aldrig kört omkring utan finesserna har för stor tilltro till både sin egen, andras och bilens förmåga! :idea:
Förutom 4x4 (har framhjulsdrift bara) så är jag så gammal att jag kopplar ur resten vid halka.tycker inte om när bilen gör jobbet åt mig.:o:D
 
Kanske var det ja :laugh: du är cool lugn här nere stirrar dom ju direkt för en liten snöflinga
Man får väl köra med förstånd och ta det lungt .I regel saltar dom rejält här så vägarna är rena är lite mer nervös för snöröjningen idag då jag inte haft tid att byta däck på lastmaskinen utan kör med superbreda däck på den .Perfekt på sommaren då dom bär upp bra och maskinen blir stabil men i snö..näää
 
Man får väl köra med förstånd och ta det lungt .I regel saltar dom rejält här så vägarna är rena är lite mer nervös för snöröjningen idag då jag inte haft tid att byta däck på lastmaskinen utan kör med superbreda däck på den .Perfekt på sommaren då dom bär upp bra och maskinen blir stabil men i snö..näää
Klart att man får ju man får vara egoist när det är halka på vägarna :laugh:
 
Just nu är E6:an förbi Malmö helt avstängd i södergående riktning

.... äsch , det var visst bara påven som skulle ut och röra på sig nu igen :D
Här har det varit superkaos på E4 :crazy:. Köer o olyckor så långt ögat når och kommer inte att vara avklarat förrän till lunch enligt polisen :eek:
 
Problemet är ju inte att man kör stora och/eller nya bilar, problemet är att folk litar för mycket på tekniken och får inga förvarningar innan det släpper. Med 4x4, antispinn, antisladd och ABS är bilarna säkrare idag än för bara 10 år sedan, men förarna är desamma ... eller som sagt, de som aldrig kört omkring utan finesserna har för stor tilltro till både sin egen, andras och bilens förmåga! :idea:
Mina första år bakom ratten spenderades med sommardäck året runt, det var ingen lag på vinterdäck och med skral kassa så fick man hålla tillgodo med det som satt på och det gick ju bra, bara att anpassa farten efter väglaget och jag kör fortfarande likadant trots dubbdäck och ABS.
 
Mina första år bakom ratten spenderades med sommardäck året runt, det var ingen lag på vinterdäck och med skral kassa så fick man hålla tillgodo med det som satt på och det gick ju bra, bara att anpassa farten efter väglaget och jag kör fortfarande likadant trots dubbdäck och ABS.
Lagen om vinterdäck är ju rätt ny och nja, jag har kört hem i snöoväder på sommardäck och det var verkligen ingen hit med bilar som kanade hit och dit i Sthlmstrafiken, i synnerhet inte med tanke på hur illa folk kör sommartid med perfekta vägförhållande. :nailbiting:
 
Mina första år bakom ratten spenderades med sommardäck året runt, det var ingen lag på vinterdäck och med skral kassa så fick man hålla tillgodo med det som satt på och det gick ju bra, bara att anpassa farten efter väglaget och jag kör fortfarande likadant trots dubbdäck och ABS.
Samma här. Jag hade en röd Amazon och jag hade aldrig några dubbdäck på denna. Det gick med sommardäck trots 1m snö :grin:
 
Samma här. Jag hade en röd Amazon och jag hade aldrig några dubbdäck på denna. Det gick med sommardäck trots 1m snö :grin:
Saab 96 tvåtaktare gick inte så djupt, jag lärde mig den hårda vägen att den funkar bättre som pulka om snön är för djup på oplogad skogsväg. Fan vad jag fick skotta den gången. :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: Rie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp