• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marre.N
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 247
M

Marre.N

Vad för nytta gör egentligen en kapson? Under alla åren jag har hållt på med hästar har jag longerat i vanligt bett med en delta eller linan igenom innersta bettringen och fäst i yttersta.
Det enda jag vet med kapsonen är att den inverkar på nosrygg i stället för mun men finns det fler fördelar/nackdelar?
Kan man använda den när man tömkör och sätter man isåfall tömmarna i dom yttersta ringarna och kör på som vanligt?
Kan man på nått sätt spänna in med hjälp av kapson eller man har träns under dör man fäster inspänningen?
Utbilda mig!!! :)

Sv: Kapson?

När du har longerdelta på ett bett blir det så att longerlinan drar mest i den yttre bettringen. Det gör att hästen då ställer sig utåt. Går den böjd inåt i resten av kroppen blir det då en S-kurva i ryggraden eftersom ställningen atlas-skalle är utåt.

Har du en kapson som verkar inåt på ovansidan av nosryggen får du lättare ställning inåt i nacken.

Har man dock inspänningstyglar som är lika långa på båda sidor ställer hästen ändå om till utsidan.

Du kan med fördel använda kapsonen när du tömkör.

Men longerdeltan så upplever jag att hela bettet "dras" inåt mot mitten av volten. Lika när man har linan fäst som du beskriver. Man kan istället fästa linan i bortre bettringen, över nacken och genom innersta bettringen. Jag har aldrig provat kapson men det verkar som en bra grej iaf.

Men longerdeltan så upplever jag att hela bettet "dras" inåt mot mitten av volten. Lika när man har linan fäst som du beskriver. Man kan istället fästa linan i bortre bettringen, över nacken och genom innersta bettringen. Jag har aldrig provat kapson men det verkar som en bra grej iaf.

Just det, tycker inte heller om longerdelta, fäster över nacken som du (för att hästen ska söka sig nedåt) eller yttre bettringen och under hakan till inre bettringen beroende av vilken häst det är och hur känslig den är.

Men vad skulle jag tjäna på att köpa en kapson?

Har man dock inspänningstyglar som är lika långa på båda sidor ställer hästen ändå om till utsidan.

Du kan med fördel använda kapsonen när du tömkör.

Bör man spänna inre inspänningstyglen lite kortare för att få rätt båge i kroppen då?

Vilka fördelar finns det med kapson istället för bett vid tömkörning?

Om du trär genom inre bettringen, under hakan och fäster i yttre, så klämmer du ihop bettet och det åker upp i gommen på hästen. Du får samma effekt med ett delta. Värdelöst i min mening.

Om jag longerar/tömkör en unghäst som inte riktigt har förstått poängen med bett så är kapsonen ett guldredskap.

Även på den äldre hästen använder jag mig av kapson, mest för variationens skull. Av samma anledning som jag byter bett ibland när jag rider, eller rider bettlöst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning brukar lite då och då rida min knäpphäst i bara remont nosgrimma, fungerar bra bromsen är lite trög bara :p. funderar på att skaffa ngt...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Totola
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 895
Senast: Badger
·
Träning Vad har ni för utrustning när ni tömkör era hästar, och varför? Själv brukar jag longera min grabb i kapson eller träns, men linan...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Millan_gulligast
·
Körning En (kanske korkad) fråga (har inte fått något svar alls på Hästhanteringsforumet :crazy:) när det gäller tömkörning med kapson: Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: SaraD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka