Royal

Trådstartare
Jag ska skaffa en kapson till min unghäst men jag undrar vilken som är bäst den i läder eller den i tyg. Vill ju inte ge allt för mycket pengar då den bara kommer användas fåtal gånger. Skulle vara tacksam för svar :)

Sv: Kapson

Jag ska skaffa en kapson till min unghäst men jag undrar vilken som är bäst den i läder eller den i tyg. Vill ju inte ge allt för mycket pengar då den bara kommer användas fåtal gånger. Skulle vara tacksam för svar :)

Ingen som har nått svar :(

Varför köpa något som bara ska användas ett par ggr? Menar du de traditionella med klumpiga nosdelar så är de skit vilket som. Då kan man precis lika gärna longera i vilken vanlig grimma som helst, eller en vanlig nosgrimma eller en repgrimma.
Köpte en sådan för flera år sedan, använde den kanske tre ggr på flera år innan ajg gav bort den. Har nu en ridkapson med fast nosjärn som jag både longerar och rider med på unga som gamla hästar...

Satsa på en lite stadigare ridkapson, de funkar även till longering och sitter mycket bättre och är mycket smidigare än de traditionella med breda, ledade nosjärn och enorm stoppning.

Den kan du dessutom ha stor nytta av när du sedan rider hästen, vilket du inte har av en "vanlig" longerkapson.

Varför köpa något som bara ska användas ett par ggr? Menar du de traditionella med klumpiga nosdelar så är de skit vilket som. Då kan man precis lika gärna longera i vilken vanlig grimma som helst, eller en vanlig nosgrimma eller en repgrimma.
Köpte en sådan för flera år sedan, använde den kanske tre ggr på flera år innan ajg gav bort den. Har nu en ridkapson med fast nosjärn som jag både longerar och rider med på unga som gamla hästar...

Jag vill inte longera med träns i början, och känner inte att man har dem kontrollen i bara grimma.

Satsa på en lite stadigare ridkapson, de funkar även till longering och sitter mycket bättre och är mycket smidigare än de traditionella med breda, ledade nosjärn och enorm stoppning.

Den kan du dessutom ha stor nytta av när du sedan rider hästen, vilket du inte har av en "vanlig" longerkapson.

Okej tack så mycket

skall du promt longera med kapson finns det en bra ridkapson på hööks ganska billig... jag skulle dock råda dig till att köpa en riktig repgrimma i stället!!! det är mycket snällare mot hästen! mvh erica

skall du promt longera med kapson finns det en bra ridkapson på hööks ganska billig... jag skulle dock råda dig till att köpa en riktig repgrimma i stället!!! det är mycket snällare mot hästen! mvh erica

Men signalerna till hästen blir mycket tydligare i en kapson än i repgrimma. Förresten, varför skulle repgrimman vara snällare mot hästen en välsittande kapson?

Riktig kapson med fast nosjärn hade jag köpt i så fall, för de där longerkapsonerna i textil är ungefär som att longera i just grimma, de är bara klumpigare...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
618
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka