Kardborrar resulterade i anmälan

Sv: Kardborrar resulterade i anmälan

:confused:

Kardborrar är väl inget ovanligt, eller har jag fel?

Där jag rider har hästarna kardborrar var och varannan dag. Dessa plockas ju självklart bort, men är dessa hästar vanvårdade?

Min häst som älskar att rulla sig ser nog vanvårdad ut var och varannan dag trots att hon borstas ordentligt varje dag.

Vars går gränsen för vanvård?

Tillägg: Detta problem har minskat drastiskt sedan vi rörjde bort kardborrebuskarna. Förra hösten var det ett jätteproblem. Hästarna går på naturbete med mycket träd och buskar.

En hage som jag åker förbi varje dag från skolan, en av hästarna där har kardborrar ända upp till svansroten hela svansen är full. Finns inte ett tagel som ligger löst ifrån kardborrarna, i manen har den inga för den har hästen kliat bort under sommaren troligtvis pga. exem.
Ska man anmäla detta? Jag tycker så synd om hästen:-(.

Jag undrar om det kanske är så att man formulerat artikeln lite konstigt, det kan ju ha varit mer än bara kardborrarna som var problem med pälsvården.

Det undrar jag också, det finns ju mil av trådar där någon anmält vanvård och inget görs. Att det skulle "funka" att anmäla hästar med kardborrar i svansen lågter långsökt.

En av mina åringar på bete förra året:

312163_10150316823094383_1861337769_n.jpg

:angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare hade tillstånd att ha tio hästar i lösdrift men när länsstyrelsen kom för att inspektera fanns över 60 hästar på gården...
Svar
0
· Visningar
490
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags kom anmälan in till länsstyrelsen Skåne. Enligt den har det hittats sex avlidna hästar i hagarna hos en djurägare bosatt inom...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: lady_vip
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att en hästägare anmälts gjorde länsstyrelsen en kontroll på fastigheten och fann då brister i hästhållningen. Ägaren får nu ett...
Svar
0
· Visningar
539
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka