Bukefalos 28 år!

Karens tid på Plegicil?????

Sv: Karens tid på Plegicil?????

Nej det är absolut inte olagligt, veterinären har, efter undersökning o behandling, rätt att lämna ut medel för fortsatt behandling o här behövs ingen C15 kurs, det behöver inte heller vara djurägaren själv som sprutar. Här anser jag även att det är tillåtet att lämna ut ett någorlunda ofarligt lugnande för att tex kunna göra rent en sårskada.
Delegerad behandling är något annat o omfattar inte häst.
PL


Stryk delegation då *arbetsskada*

Jag uttryckte mig lite knasigt om 'djuägaren' insåg jag, det kan naturligtvis vara någon annan än djurägaren, men den som veterinären har lämnat ut medlet till/instruerat/gett receptet till. Dvs om min häst/foderhäst/häst jag har i min vård åker på klinik och ska sprutas med PC, så får jag inte be grannen (som vet aldrig träffat etc) att spruta om inte grannen har C15 utb? Eller är det också fel.

Men då kan jag andas ut igen då. Jag skulle ju fått kortison igår att spruta i.m. (fast vi ändrade oss och skickade det i lederna istället), och min vet brukar vara snabb att informera om nya regler.

Men plegg anser du alltså inte djurägaren ska få spruta hur som helst? *nyfiken, aldrig gett plegg annat än i sirapsform, fast skulle inte ha problem/känna mig orolig att spruta det själv om det nu behövdes, men jag har räknat plegg i veterinärbeordrad dos som hyfsat 'harmlöst')
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Det står inte direkt i C15 vem som får spruta när vet lämnar ut preparat för fortsatt behandling o där är det inga krav på C15 utbildning.
Jag anser det ok att lämna ut pleg(men inte domosedan) för beh av tex en häst som JAG beh för en sårskada. Men det är inte OK att skriva ut pleg till en häst som jag inte undersökt/behandlat.
PL
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Det står inte direkt i C15 vem som får spruta när vet lämnar ut preparat för fortsatt behandling o där är det inga krav på C15 utbildning.
Jag anser det ok att lämna ut pleg(men inte domosedan) för beh av tex en häst som JAG beh för en sårskada. Men det är inte OK att skriva ut pleg till en häst som jag inte undersökt/behandlat.
PL

Ah, då är jag med hur du tänker, och så trodde jag alla vet resonerade. Vet när jag skulle ha plegsirap inför lastning av kallblodsmadamen och det satt en sommarvikarie på DV, hon 'var tvungen' att ringa ord DV och höra att det var okej att ge djurägare XY plegsirap till hästen Z.

Nu är det väl dessutom inte tillåtet skriva ut recept till en häst du inte sett för den aktuella skadan/etc. Dvs om vet varit här och beh min häst för något och jag en vecka senare ringer om något som rör det han var här för är det okej ringa in recept, men inte om jag ringer om en häst som han inte sett på flera månader?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 747
Senast: Hellhound
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp