Kari Pad - bomlös sadel

D

_Dieldi_

Någon som har erfarenhet av denna?

Tycker den verkar mkt intressant, men verkar ha väldigt smal tunnel över ryggen, endast två centimeter enligt Equisoft.
Hur påverkar det sadeln i fråga? Något att prova eller är det bara att glömma?

Vad har ni för åsikter om sadeln rent ridmässigt?

Och vad säger hästarna?

Tacksam för svar.
 
Det där med bredden på ryggkanalen har jag fått förklarat ungefär såhär:

En vanlig sadel med en stel bom rör sig inte med hästens rygg, så om hästen svänger och får en liten böjning i ryggen så kommer den stela sadeln lätt att trycka på hästens ryggrad, och att det är DÄRFÖR man vill ha så bred kanal.
Svårt att förklara, men hästens rygg böjer sig aningens, medans sadeln ligger kvar helt rakt och därmed lätt skapar tryck.

En bomlös sadel svänger med hästens rygg, så därför behöver bara kanalen räcka för att få undan trycket som kommer direkt ovanför ryggraden.
 
Aha...okej...jag förstår...men är ändå 2 cm tillräckligt för att få undan trycker från ryggraden?
 
Man får nog undan trycket från själva tornutskotten i alla fall. Men det beror väl kanske på hästen också. Har sett en rätt "vanskapt" häst som var helt insjunken runt ryggraden, och hon hade nog inte kunnat ha någon bomlös sadel utan MASSOR med extra stoppning.

Har tyvärr inte prövat denna sadel. Men kan meddela att specialpaddarna Equializer och Skito (brukar användas till fitform, barefoot, torsion m.fl) inte heller har med än kanske 2 cm's kanal för ryggraden.
 
Okej..tack så himla mkt för infon! :bow:

Ja...insjunken runt ryggraden är nog det minsta man kan säga om min häst dock..snarare tvärtom :crazy:

Men men...vi får väl se hur det blir, men Kari Paden verkar ju ganska så lovande iallafall. :)
 
Det finns andra märken på bomlösa sadlar/andra bom lösningar...
Tex
Sports Saddles - bomlös sadel
torsion - bomlös
Free'n'Easy Saddles
Tucker Saddlery
Hector - svensk bladsadel
Selleria Pugliese - Italiens bladsadel
Monsegur - fransk bladsadel
Och det finns säkert ännu fler...
 
Ingen som har någon mer åsikt om sadeln, hur den är att rida i etc etc?
 
Jag tycker den är bra.. kanske kan det kännas som att skänklarna kan fara lite fram och tillbaka eftersom knäskyddet sitter innanför kåpan... men det är väl en vanesak. Det är ju inte så tjock stoppning, så man känner hästen väldigt väl och därmed känner ju hästen ryttaren väldigt väl... För vissa hästar kan det kanske bli som att ryttaren "skriker" hela tiden, vissa vänjer sig, andra inte. Sen funkar den inte så bra utan underlägg(som gör kanal) på hästar med lite mer manke, eftersom framkanten kan ta i manken då. Annars är den mjuk och behaglig, och av ganska bra kvalite(tycker jag).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 171
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 433
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp