karledsskydd??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ponnyryttaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 5 783
P

ponnyryttaren

Är det någon som har eller har testat det? Tror ni att det kan skydda så att hästen inte får mugg lika lätt? Om man har det på när man rider i ridhus och så asså, där det finns bakterier i underlaget.

Nån?

Sv: karledsskydd??

bakterier i underlaget finns det väl både i ridhus, hage(sommartid) och stall?
ska hästen ha skydden på sig hela tiden eller?

vart finns skydden att beskåda? bild?

85053_3_44.jpg

74a.jpg

Hästen ska ha dom på sig i hagen o när man rider.

det borde ju varmt o instängt så risken borde ju nästan öka...
Men jag vet inte....

men det är juh bara skydd mot skav från bootsen det där juh.. (kollade på bildlänkarna)

det där är alltså INTE karledsskydd mot mugg utan mot skavsår från boots..

okej, men är det nån som vet om det finns skydd som går ner över karlederna? Som kan skydda muggen..

men varför, bätre att hålla rent o torrt, då brukar det lösa sig av sig självt.

Vi har försökt i 7 månader och vet sa att vu skulle ha sånna skydd nu, för att det inte skall komma tebax lika lätt. Men jag vet inte var dom finns eller hur dom ser ut:p :confused:

Finns det inte fodertillskott och annat till sådant? Som förebygger och rättar till typ?

okej, du får vl ringa vet o fråga vad hon/han menade ;) lycka till o hoppas att du hittar det du letar efter

ponnyryttaren skrev:
okej, men är det nån som vet om det finns skydd som går ner över karlederna? Som kan skydda muggen..
skydda muggen från att torka ut och försvinna?

Rent
Torrt
Luftigt

det är dom tre grejer jag kör på när det gäller mugg..

man tvättar rent och pillar bort krustor, så att det verkligen blir rent, använd lactacyd eller hexocil som tvål..
man dutt-torkar med ren mjuk handduk och blåser torrt med hårtork, sedan har man på alsolsprit som torkar ut såren ännu mer..

man håller bädden nere (halm är således inte att föredra) klipper bort allt hovskägg och ser till att hästen går i en torr hage.. gör den inte det kan man lägga emot bomull indränkt i alsolsprit och linda innan utsläpp..

ang fodret så försök skippa spannmålsprodukter, speciellt korn gör hästar känsliga i huden.. detta är det många som inte vet..
och enligt många på buke kan även betfor vara boven i dramat.. så skippa spannmål och betfor och ersätt med spannmålsfritt foder..

sedan finns det även massvis av huskurer, allt från honung till receptbelagd salva, dock går jag inte in på någon av dem..

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka