Bukefalos 28 år!

Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Suck, det bästa vore bara om AK kan knipa käft inför media och lösa det hela på ett snyggt sätt, ingen kommer ju vilja sammarbeta med henne eller Madick efter kontraktet gått ut. Hon verkar bara bitter.
All heder åt Lundbäcks som inte uttalar sig i media utan vill lösa det på ett snyggt sätt!!
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Håller med. Har vart en hel del gnäll ifrån Aks sida. Det kostar en del att ha en häst som ska gå om höjderna och jag antar att Madick inte var så värdefull och gick så stora klasser när lundbäck fick henne? Nog för att det finns mkt lovande hästar ute i världen, men få av dom blir nått om dom inte kommer till en ryttare som redan är på dom höjderna.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Hon är arg över det kontrakt hon skrev på med Helena Lundbäcks familjs företag Ridab om topphästen Madick

Varför skrev hon då på det från första början?

Ingen har riktigt fört fram min version. Varken i pressen eller från förbundshåll

Hon har väl ändå gått ut i varenda mediablaska som finns med sin version.

Men mitt juridiska ombud har fått mig att inse att jag gett bort halva hästen. Utan att få något igen.

Fast halva hästen måste vara värd ofantligt mycket mer idag, än vad hela hästen var innan.

:crazy:
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Håller med. Har vart en hel del gnäll ifrån Aks sida. Det kostar en del att ha en häst som ska gå om höjderna och jag antar att Madick inte var så värdefull och gick så stora klasser när lundbäck fick henne? Nog för att det finns mkt lovande hästar ute i världen, men få av dom blir nått om dom inte kommer till en ryttare som redan är på dom höjderna.
Madick gick ju ganska höga klasser när HL fick henne, så grundarbetet var redan gjort innan, samt att Ak är tvungen att hålla hästen försäkrad och betala premierna och HL tar alla inhoppade prispengar, dvs AK har utgifterna och Lundbäcks har inkomsterna! Frågan är nog om inte Lundbäcks biter sig själv lite i svansen genom att inte göra upp i godo, ty ett dåligt rykte sprider sig snart med vindens hastighet, och vem vill ställa framtida hästar till förfogande till någon som är indragen i tvist efter tvist med hästägare, när det finns andra ryttare som månar om sina hästägare och har ett utmärkt samarbete?
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Madick gick ju ganska höga klasser när HL fick henne, så grundarbetet var redan gjort innan, samt att Ak är tvungen att hålla hästen försäkrad och betala premierna och HL tar alla inhoppade prispengar, dvs AK har utgifterna och Lundbäcks har inkomsterna! Frågan är nog om inte Lundbäcks biter sig själv lite i svansen genom att inte göra upp i godo, ty ett dåligt rykte sprider sig snart med vindens hastighet, och vem vill ställa framtida hästar till förfogande till någon som är indragen i tvist efter tvist med hästägare, när det finns andra ryttare som månar om sina hästägare och har ett utmärkt samarbete?

Jag skulle dra mig för att sätta en häst hos en ryttare som gång på gång inte kommer överens med sina hästägare....

Dessutom så verkar det som om det bara är HL som vinner på den här affären, alla inkomsterna inga utgifter. Och sen få 50% av försäljningsumman.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Inga utgifter? Menar du att ägaren betalar för att ha hästen upstallad, foder och allt annat runt omkring?
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nej, naturligtvis inte, men de är ändå HL:s företag som tjänar på det nuvarande kontraktet. Annette däremot har satt sig i en taskig position. Och naturligtvis är det svårare att hävda sin rätt när avtal redan är skrivit, men att yrka på att detta avtal är oskäligt tycker inte jag är mer än rätt. Ni kan väl ändå inte mena att det är skäligt att lämna ut hästen utan att få ta del av vinsten alls, om man nu bortser från själva värdet på hästen då. Men sen är det svårt att yttra sig för mig om det aktuella fallet då jag känner Annette Karlsson.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Jag har inga åsikter mer än att man får stå för skrivet avtal eller omförhandla det - om båda parter är villiga till det. Vad jag reagerade på var att det lät som en enda utgfiten HL står för är försäkringen, hästar kostar mycket mer än så.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

absolut, det är dyrt. å andra sidan så är det vad helena arbetar med, att ta fram nya hästar och tävla dessa fantastiska hästar. Det är ju en kostnad som hon skulle haft oavsett menar jag. Sen tycker jag nog allt att man borde ha delat upp vinsten på ett annat sätt, dock inte menat att HL inte ska ha någonting alls...
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Hur man ska göra med vinsten antar jag står i det avtal båda kommit överens om.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Jag skulle dra mig för att sätta en häst hos en ryttare som gång på gång inte kommer överens med sina hästägare....

Dessutom så verkar det som om det bara är HL som vinner på den här affären, alla inkomsterna inga utgifter. Och sen få 50% av försäljningsumman.
Precis det är väl inte första gången familjen L hamnar i denna position.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Men varför skrev hon på kontraktet då? Hårt att säga, men man skriver väl inte på ett avtal man inte är överens om?
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Hon menade på att det var en muntlig överenskommelse att om hästen blev en stjärnhäst så skulle kontraktet göras om och inte missgynna ägaren, utan då skulle ägaren få del av de positiva förändringar som hänt.

Hur trevligt kan det vara för L. att rida en häst där det är öppen osämja med ägaren?
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

absolut, det är dyrt. å andra sidan så är det vad helena arbetar med, att ta fram nya hästar och tävla dessa fantastiska hästar. Det är ju en kostnad som hon skulle haft oavsett menar jag. Sen tycker jag nog allt att man borde ha delat upp vinsten på ett annat sätt, dock inte menat att HL inte ska ha någonting alls...

Fast kan man resonera så? Bara för att det ändå skulle ha kostat henne att tävla så ska man inte räkna med de kostnaderna? Det låter ju jättemärkligt.

Det vore ju skillnad om Helena Lundbäck tog betalt för att rida hästen. Då vore det rimligt om en stor del av vinsten gick till hästägaren. Nu äts ju vinsten upp av de kostnader som Helena har för tävlandet. Dessutom är väl tanken senare att Maddick ska gå i avel efter karriären och ett föl undan henne borde kunna ge en slant till Anette Karlsson.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Hon menade på att det var en muntlig överenskommelse att om hästen blev en stjärnhäst så skulle kontraktet göras om och inte missgynna ägaren, utan då skulle ägaren få del av de positiva förändringar som hänt.

Hur trevligt kan det vara för L. att rida en häst där det är öppen osämja med ägaren?

Fast Lundbäck påstår väl inte att det har varit någon muntlig överenskommelse?
Men håller med, kan inte vara roligt att ha med den hästen att göra nu för Helena, måste ju vara lättast för henne att bara bryta kontraktet och slippa allt bråk... Som det ser ut nu kommer hon bara få dåligt rykte
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nä, det kan man kanske inte, uttryckte mig nog lite klumpigt.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Madick gick ju ganska höga klasser när HL fick henne, så grundarbetet var redan gjort innan, samt att Ak är tvungen att hålla hästen försäkrad och betala premierna och HL tar alla inhoppade prispengar, dvs AK har utgifterna och Lundbäcks har inkomsterna! Frågan är nog om inte Lundbäcks biter sig själv lite i svansen genom att inte göra upp i godo, ty ett dåligt rykte sprider sig snart med vindens hastighet, och vem vill ställa framtida hästar till förfogande till någon som är indragen i tvist efter tvist med hästägare, när det finns andra ryttare som månar om sina hästägare och har ett utmärkt samarbete?

Och det är ju inte första hästen som man tvistat om i Lundbäcks stall :crazy:
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Fast kan man resonera så? Bara för att det ändå skulle ha kostat henne att tävla så ska man inte räkna med de kostnaderna? Det låter ju jättemärkligt.

Det vore ju skillnad om Helena Lundbäck tog betalt för att rida hästen. Då vore det rimligt om en stor del av vinsten gick till hästägaren. Nu äts ju vinsten upp av de kostnader som Helena har för tävlandet. Dessutom är väl tanken senare att Maddick ska gå i avel efter karriären och ett föl undan henne borde kunna ge en slant till Anette Karlsson.

Fast vinsten är ju betydligt större än vad hästen har kostat. Ägaren vill ju dra av kostnader för hästen och få "resten" av vinstpengarna.

Hon har ju även stått för både försäkring och vet utgifterna.

Tycker att man skall skriva kontrakt som gynnar båda parter vilket detta faktiskt inte gör. Sedan så är det faktiskt upp till var och en att läsa igenom kontraktet och inte lita blint på folk.

Helena fick en häst som redan gick höga klasser så hon "fick ju inte grisen i säcken" sas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För drygt ett år sedan red Helena Lundbäck VM i Kentucky på Erbblume. 2011 har sett annorlunda ut för hoppryttaren som är van...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Roberto Cristofoletti, svenska hoppryttaren Helena Lundbäcks pojkvän, blev italiensk mästare i hoppning i helgen. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) D-ponnystoet Donja, som med Isabelle Karlsson i sadeln haft stora framgångar på hoppbanorna, är såld till Italien. Läs mer...
Svar
1
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp