Bukefalos 28 år!

Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

vrf skrev hon på då??? så man bäddar får man ligga och jag tycker att dom får göra upp det uttan att blanda in pressen. Jag menar det är väll ändå hästens bästa det gäller??? och vrf måste alla stämma varandra kan dom inte bara lösa det fint utan konflikt?
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Som det påpekats i flera andra inlgg / trådar... Det är ju ändå underligt att det är samma personer som hamnar i tjafs med hästägare!!!!! Jag tror faktiskt inte att det är helt och hållet en slump.

Ett bra samarbete kännetecknas inte av "vattentäta avtal". Utan det kännetecknas av; dialog och respekt, givetvis ömsesidig.

Detta får mig att tänka på raka motsatsen, läste ett reportage med Jonas Persson, som sedan lång tid har nära samarbete med VDL stuteriet. De har ALDRIG skrivit ett avtal!!! (hör och häpna). van de lageweg hade (enl reportaget) har sagt till Jonas att ett avtal kan man alltid riva.... ett handslag två vänner emellan var värt mer!!!!!

Nu kanske detta är lite extrem fall, men det visar ändå på något viktigt...nämligen att gott samarbete leder till något bra och positivt, och framförallt till en vidare framtid. VDL och Jonas samarbete blir bara mer omfattande....

Tvärtemot Annette och fam Lundbäck. Oavsett hur det blir med detta nu så kommer säkerligen detta samarbete att brytas så snart AK bara kan!!!!
Som jag ser det, detta har inte känntecknats av dialog och respekt!!!!

Tror fam Lundbäck behöver lära sig innebörden av detta om de ska få samarbeten med hästägare och sponsorer som är hållbara!
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nog verkar detta avtal bara vara till familjen Lundbäcks fördel men hästägaren måste väl ändå sett någon anledning att skriva på det.
PL
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Det har stått i någon intervju att A var lite "bländad" av att just HL ville ta hästen och om det där tillkommer ett löfte om ett nytt kontrakt vid framgång så är det säkert lätt att skriva under. Och avtalet var säkert inte speciellt oskäligt då, så länge de stora framgångarna inte infunnits sig än. Det är ju efter alla framgångar och vinstpengar som avtalet är oskäligt.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Om en toppryttare tar över en häst måste man väl räkna med framgångar.
PL

Att en toppryttare tar över en häst innebär inte att det blir stora framgångar! :crazy: Förhoppningsvis får hästen bättre möjligheter att visa sin kapacitet, men det är många om och många men för att det ska resultera i framgång!

Det är inte säkert att hästen fungerar jättebra med just den ryttaren. Många topphästar har ju ridits av flera elitryttare, men bara haft stora framgångar med en (eller några).

Som hästägare kan man bara hoppas att man har "matchat rätt", det är först efter ett tag som man ser om det är rätt eller om man ska låta någon annan rida hästen.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Hästen reds ju även före HL av mkt duktig ryttare, en annan Helena... Feuk Lundahl... :laugh: Inte lika meriterad vid internationella mästerskap som HL, men desto mer meriterad vad det gäller att utbilda och plocka fram unghästar vid championat mm :D

Jag kan dock tänka mig att man lätt blir lite bländad om någon "kändis" vill ta sig an ens häst. För många är det en främmande tanke, en sagodröm och om den dyker upp då vill det till att hålla tankarna i styr!

Maddick är lite som en askungesaga, uppfödd av en "vanlig" hästfamilj och ägs av en "vanlig hästtjej".... Det är synd att fam Lundbäck lyckas framstå som den elaka styvmodern istället för den goda fen...:crazy:
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Fast om inte Ak hade räknat med framgångar så kunde hon ju lika gärna lämnat kvar Madick hos feuk lundahl... Man lämnar väl inte iväg en häst som går relativt stora klasser till en toppryttare om man inte tror att den kommer bli ännu bättre. Nej jag tycker nog att Ak för skylla sig själv. Hon har ju skrivit på avtalet redan.
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nu har jag ju inte läst detta kontrakt, men att säga att det är så enkelt som att skriva på ett kontrakt, och sedan veta vad som gäller, det stämmer INTE! Inte på långa vägar! Vilket jag själv lärt mig "the hard way"!
Jag är petnoga med kontrakt, lusläser dessutom innan jag skriver på, har ofta krävt tydligare formulering osv.

Likväl så blev jag blåst på flera tusen kronor! Den jag skrev kontrakt med ljög och sa att det fanns även muntliga tillägg. Inga vittnen till dessa muntliga tillägg fanns, av den enkla anledningen att de inte existerade. När jag (mitt ombud) sedan satt där i tingsrätten ("förhandlingarna" som föregår en rättegång) så fick jag veta att rimligt tviviel fanns i och med dessa påstådda muntliga avtal (utan vittne). Resultat, den andra parten kunde blåsa mig på flera tusen! Trots att det stod i kontraktet att jag skulle ha dessa pengar! Bara att blåneka, lägga till osv, då kan man komma undan även det som är skriftligt och påskrivet!

Så jag avstår att kalla Madicks ägare "pucko" eller ngt, för jag VET att man kan bli blåst även med ett skriftligt kontrakt!
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Du har så rätt så "Kopparberg"! :laugh: Muntliga avtal / tillägg är giltiga även de! Usch vad trist att du skulle råka ut för att behöva bli blåst på ett sådant sätt bara.... :(

Men visst, man litar ju ofta på vad folk säger... Särskilt med människor som man uppfattar som rekorderliga och bra! Jag vet inte heller vad just detta avtal innehåller till fullo, men jag kan föreställa mig att man lätt tror på det en person som är väl känd och erfaren säger. Man tror ju att de är seriösa och dessutom vet vad de talar om. Om en "Seriös" person uttalar att det är "standard avtal", ja då är det nog lätt att acceptera det.

Man ifrågasätter sällan sådant, såvida man inte är kunnig själv förstås.Tyvärr borde man tydligen göra det mer! :crazy:

Jag vet faktiskt inte varför hästen flyttades mellan Helenorna... det kanske var andra orsaker än att ägaren önskade mer framgång...? Jag vet inte.. kanske var det nuvarande ryttare som visade intresse för hästen först??? Ibland händer även så,... Men då jag inte vet ska jag inte spekulera mer, kan lätt bli fel då.

Det jag vill påvisa är dock; att vi faktiskt inte vet orsakerna! Men oavsett, tycker jag att fam Lundbäck och Ridab borde tänka på vilka signaler detta sänder till potentiella hästägare och sponsorer! Man har inte råd med hur många sådana här tvister & tjafs som helst, utan det medför dåligt rykte!

Oavsett vad det står i avtalet, ett respektfullt bemötande, ödmjukhet och god kommunikation gentemot hästägaren,borde vara självklart!!!!
Detta ska väl inte behöva stå angivet i ett jä**la avtal för att så ska ske?!?!? :confused:
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Oavsett vad det står i avtalet, ett respektfullt bemötande, ödmjukhet och god kommunikation gentemot hästägaren,borde vara självklart!!!!
Detta ska väl inte behöva stå angivet i ett jä**la avtal för att så ska ske?!?!? :confused:

Jodå, som det blivit så verkar det vara ett krav! Man undrar om det är vanligt att ena parten som skriver ett kontrakt redan från början tänker "ha, ha vad lätt jag kommer blåsa honom/henne"? För som folk beter sig mot varandra i affärer så tror i allafall jag att det var planerat från första början!

Och som du säger, det gynnar inte en ryttare att ständigt vara i hetluften som sådana som utnyttjar och bedrar. Oavsett vem som enligt kontrakt och dyl har rätt. Helt enkelt dålig reklam!

Jag skulle säkerligen vara lika "dum" som Madicks ägare. Jag skulle nog resonerat likadant, i min enfald tro att en kändis inte kommer försöka blåsa mig. Minns ägaren sa det i första intervjun när hon släppte bomben att Madick inte fick åka till OS. Hon sa hon blev så smickrad när en storfräsare till ryttare ville ha HENNES häst. Jag skulle säkert gjort likadant...

Minns också insider med tjejen som köpte en trasig dressyrhäst hos den kända dressyrryttaren som förmedlade hästar. Även den köparen kände sig trygg när hon anlitade en kändis, men fy vad hon fick veta att kändisar ibland skiter i att de får dåligt rykte!
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nur vet jag inte vad det står i kontraktet, så jag kan inte dra några slutsatser därifrån. Det jag däremot tycker är märkligt i hela den här historien är att AK har dragit in pressen! Kan man inte lösa konflikten sinsemellan eller via ombud? Känns faktiskt rätt osmakligt...

/K
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Nur vet jag inte vad det står i kontraktet, så jag kan inte dra några slutsatser därifrån. Det jag däremot tycker är märkligt i hela den här historien är att AK har dragit in pressen! Kan man inte lösa konflikten sinsemellan eller via ombud? Känns faktiskt rätt osmakligt...

/K


Givetvis borde sådant här lösas utan inblandning av media. Men som jag uppfattar hästägaren så har denne försökt MÅNGA gånger att få till en dialog med fam Lundbäck utan att få gehör! :crazy:
Dessutom verkar det ha varit svårt att komma i kontakt med dem över huvudtaget.....

Att ta upp det i media kan ha varit den sista desperata utvägen! Kanske hästägaren trodde att det skulle tvinga ryttaren till en diskussion? (inte vet jag, bara gissning). Som jag tidigare skrivt, är ju dålig reklam då det blir tjafs med hästägare.

Tydligen verkar fam Lundbäck inte vara särdeles rädda för dålig reklam! Varken nu eller tidigare.... :grin:
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Tycker det är lite konstigt att folk fått för sig att det är AK som gått till media med detta! Det är nog snarare att media snokat reda på en, vad dom tycker "smaskig" historia! Eftersom jag kännt AK i över 20 år och vet vad hon är och står för kan jag inte bli annat en ledsen över vad folk skriver om henne! I dagsläget vägrar hon att prata med journalister.! Hon har anlitat en advokat pga att det som hänt henne INTE ska behöva hända någon annan. Nu vet jag ju också nästan allt som hänt, och varför AK gör som hon gör vilket få av er andra vet! Och pratet om att HL ridit upp Madde i klasserna kan vi skippa totalt!!! HL är en bra ryttare det kan ingen ta ifrån henne och Madde är ingen lättriden häst! Men var fanns HL;som nu tydligen gjort så´nt jobb med hästen; när hästen var 3 år! Det är AK själv som tog den fajten, senare tog hon hjälp av Helena F-L, som också la´ ner jättemycket jobb och tid på Madde. H F-L gjorde ju verkligen grovjobbet åt HL, men eftersom H F-L inte vill tävla utomlands valde AK att byta ryttare. Madde var alltså startad i 1.50-klasser när HL "fick" henne, det tog HL 9 månader att få upp henne i 1.60-klasser. Ganska normal inridningsperiod på en häst! Kan ni nu sluta med att säga att HK lagt ner så mycket arbete med att få upp henne i klasserna!!! Hon fick ju för h***e en startklar häst!!!! Dessutom en av Sveriges bästa hästar, om inte den bästa! Man kan tycka mycket men en häst är alltid en häst medans en ryttare utan häst bara är en människa!
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Jag är en av dom som aldrig har trott att HL har lagt ner extra jobb på hästen utan hon fick en färdig häst. Jag tror inte heller att AK har gått till pressen utan som du säger ryktet går och då finns det som som snokar upp en story.

Vad jag tycker är bra är att det har läckt ut för att varna andra hur det kan gå till och vad man ska passa sig för när man skiver kontrakt m.m
 
Sv: Karlsson stämmer Lundbäcks företag

Jag vet inte hur media har fått reda på det, hursomhelst så är kontraktet påskrivet av AK, hon läste väl kontraktet innan hon skrev på och förstod dess innebörd? Oavsett om hon gjorde det eller ej så har hon skrivit på, då är hennes påskrift inte värd något om man kan häva kontraktet när hästen blir mycket framgångsrik.
Det är HL som har ridit hästen till de framgångar hon nu har oavsett vem som gjort förarbetet. Det är ganska vanligt att andra ryttare gör grovjobbet då de etablerade storfräsarna inte har tid att rida unghästar eftersom de reser runt så mycket med sina etablerade hästar. Om HL anser att hennes jobb är värt några miljoner så är det kanske det, andra elitidrottare tjänar miljoner på sin sport.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För drygt ett år sedan red Helena Lundbäck VM i Kentucky på Erbblume. 2011 har sett annorlunda ut för hoppryttaren som är van...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Roberto Cristofoletti, svenska hoppryttaren Helena Lundbäcks pojkvän, blev italiensk mästare i hoppning i helgen. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) D-ponnystoet Donja, som med Isabelle Karlsson i sadeln haft stora framgångar på hoppbanorna, är såld till Italien. Läs mer...
Svar
1
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp