Karpaltunneloperation + meniskoperation + hästen?

MM

Trådstartare
Frågar här för det rör inte hästen på så vis utan mig själv.
Har idag träffat läkaren på ortopeden och jag har att vänta mig tre operationer så snart det finns tid. Karpaltunneloperation i båda händerna fast vid olika tillfällen samt en meniskoperation i mitt knä.

Nu var han väldigt stressad så jag hann inte ställa mina frågor utan han sa att vi tar det nästa gång vi träffas men jag behöver ju veta nu så jag kan förbereda mig.

Frågan jag inte fick möjlighet att ställa var hur mycket jag får anstränga händerna och sen knäet.
Jag har ju min häst. Är det läge att skaffa en medryttare?
Min man hjälper givetvis mig men det vore ju skönt om han kunde bli lite riden med för det lär jag väl inte få göra eller? Han rids visserligen inte nu heller av mig pga mitt knä men jag har haft en annan som ridit honom lite åt mig ett tag.
Hade gärna ställt frågan till läkaren nästa gång vi ses men det kan ju ta tid att hitta en vettig människa till hästen.

Är det någon här som gjort dessa operationer? Hur blev det för dig? Hur ser rehabiliteringen ut?
Förstår att det är olika för alla men kanske kan få ett litet hum om hur läget blir för mig.
 
Min man hjälper givetvis mig men det vore ju skönt om han kunde bli lite riden med för det lär jag väl inte få göra eller? Han rids visserligen inte nu heller av mig pga mitt knä men jag har haft en annan som ridit honom lite åt mig ett tag.

Helt OT, förlåt, men i texten fortsatte jag läsa han (..som i hästen) som min man.
Det blev kortslutning i mitt huvud. "..men jag har haft en annan som ridit honom lite åt mig ett tag." :rofl:

Sorry :angel:
 
Frågar här för det rör inte hästen på så vis utan mig själv.
Har idag träffat läkaren på ortopeden och jag har att vänta mig tre operationer så snart det finns tid. Karpaltunneloperation i båda händerna fast vid olika tillfällen samt en meniskoperation i mitt knä.

Nu var han väldigt stressad så jag hann inte ställa mina frågor utan han sa att vi tar det nästa gång vi träffas men jag behöver ju veta nu så jag kan förbereda mig.

Frågan jag inte fick möjlighet att ställa var hur mycket jag får anstränga händerna och sen knäet.
Jag har ju min häst. Är det läge att skaffa en medryttare?
Min man hjälper givetvis mig men det vore ju skönt om han kunde bli lite riden med för det lär jag väl inte få göra eller? Han rids visserligen inte nu heller av mig pga mitt knä men jag har haft en annan som ridit honom lite åt mig ett tag.
Hade gärna ställt frågan till läkaren nästa gång vi ses men det kan ju ta tid att hitta en vettig människa till hästen.

Är det någon här som gjort dessa operationer? Hur blev det för dig? Hur ser rehabiliteringen ut?
Förstår att det är olika för alla men kanske kan få ett litet hum om hur läget blir för mig.

Jag har gjort karpaltunneloperation i en hand och hade väldigt smidig läkning. Efter operationen va jag lite öm men inte handikappande öm. Efter 3-4veckor kunde jag använda handen som vanligt.
Är dock efter 3år fortfarande jättekänslig över ärret och det gör ont att stöta emot det mot hårda/sträva underlag.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Bandaget efter karpaltunneloperationen är gigantiskt otympligt. Lägg ner att försöka göra något vettigt innan stygnen är tagna.

Efter det har jag varit öm och svag (dock inget över ärret), men fullt bruksduglig.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tror det kan vara bra om du garderar dig med en medryttare redan nu.
Så att det är igång och fungerar när det är dags.
Sen är det egentligen hopplöst det där med vad man "får" och "inte får" /borde.
Det vet man egentligen ingenting om förrän efteråt.
Om man nu inte är praktiskt hindrad av kroppsdelar i paket som gör det omöjligt för en.

Jag tycker annars du kan ringa upp igen, skit att de inte kan svara ordentligt på vanliga frågor.
 
Tack för svaren!

Då borde jag leta efter en medryttare med andra ord. Har jag tur så opereras iaf en hand under sommarbetesperioden och då behöver jag ju inte så mycket hjälp men sen antar jag att det är lite väntetid innan dom ger sig på nästa (nån som vet hur långt emellan dom brukar vänta?) och då blir väl det när han är installad å då kan det ju vara skönt att redan ha någon medryttare som det fungerar med.
Knäet ska först röntgas så dom får se exakt hur det ser ut och jag var ingen prio som han sa så det dröjer väl evigheter innan jag är opererad.

Egentligen borde jag väl ringa tillbaka och ställa mina frågor till läkaren men jag såg själv hur mycket folk det var där i väntrummet så ringer jag så är det väl någon annans tid jag tar som behöver den mer.
Jag förbereder mig för värsta tänkbara med att inte kunna sköta hästen alls så har jag mitt på det torra, å pållen med :)
 
Tack för svaren!

Då borde jag leta efter en medryttare med andra ord. Har jag tur så opereras iaf en hand under sommarbetesperioden och då behöver jag ju inte så mycket hjälp men sen antar jag att det är lite väntetid innan dom ger sig på nästa (nån som vet hur långt emellan dom brukar vänta?) och då blir väl det när han är installad å då kan det ju vara skönt att redan ha någon medryttare som det fungerar med.
Knäet ska först röntgas så dom får se exakt hur det ser ut och jag var ingen prio som han sa så det dröjer väl evigheter innan jag är opererad.

Egentligen borde jag väl ringa tillbaka och ställa mina frågor till läkaren men jag såg själv hur mycket folk det var där i väntrummet så ringer jag så är det väl någon annans tid jag tar som behöver den mer.
Jag förbereder mig för värsta tänkbara med att inte kunna sköta hästen alls så har jag mitt på det torra, å pållen med :)
Jag hade sex veckor emellan men egentligen ville dom ha längre tid. Jag var dock lite envis och stod på mig.
För mig gick det jättebra med så pass kort tid emellan händerna men då sa dom att det hade läkt ovanligt bra och fort.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Min vän som är vet.hade också 6 veckor mellan op,hon jobbade 4 av dom veckorna imellan.
Och menisken är ju en baggis,det görs med titthåls op.Man går på benet redan samma dag.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Efter karpaltunnelklyvning, 2-4 veckor beroende på hur tungt jobb du har. Hästar närmre fyra veckor. Bandage och stygn har du i två veckor. 6-8 veckor emellan om du ska operera båda.
Hur det är efter en titthålsoperation beror helt på vad du har för skada i knät. Det kan vara allt från nästan smärtfri och kommer igång direkt efter, till flera veckor eller månader med träning.

Cilla, som gör de här operationerna.
 
Frågar här för det rör inte hästen på så vis utan mig själv.
Har idag träffat läkaren på ortopeden och jag har att vänta mig tre operationer så snart det finns tid. Karpaltunneloperation i båda händerna fast vid olika tillfällen samt en meniskoperation i mitt knä.

Nu var han väldigt stressad så jag hann inte ställa mina frågor utan han sa att vi tar det nästa gång vi träffas men jag behöver ju veta nu så jag kan förbereda mig.

Frågan jag inte fick möjlighet att ställa var hur mycket jag får anstränga händerna och sen knäet.
Jag har ju min häst. Är det läge att skaffa en medryttare?
Min man hjälper givetvis mig men det vore ju skönt om han kunde bli lite riden med för det lär jag väl inte få göra eller? Han rids visserligen inte nu heller av mig pga mitt knä men jag har haft en annan som ridit honom lite åt mig ett tag.
Hade gärna ställt frågan till läkaren nästa gång vi ses men det kan ju ta tid att hitta en vettig människa till hästen.

Är det någon här som gjort dessa operationer? Hur blev det för dig? Hur ser rehabiliteringen ut?
Förstår att det är olika för alla men kanske kan få ett litet hum om hur läget blir för mig.

Jag fick min ena carpaltunnel opererad för några år sedan. Resultatet blev kanon.
Jag är dock inte klok så jag red några timmar efter operationen (var dock gipsad).
Tre dagar efter operationen red jag fyra timmar för instruktör (fortfarande med gips, bra läge att träna enhandsridning).
Det tog dock tre-fyra månader innan jag hade full styrka och smärtfrihet vid belastning.
 
Min vän som är vet.hade också 6 veckor mellan op,hon jobbade 4 av dom veckorna imellan.
Och menisken är ju en baggis,det görs med titthåls op.Man går på benet redan samma dag.

Benet spelar nog ingen större roll så sätt, det är mer att jag nog inte fixar att mocka och rida med bandagerad hand. Önskar därför båda op under sommaren men så snabbt lär det nog inte gå :p
 
Jag fick min ena carpaltunnel opererad för några år sedan. Resultatet blev kanon.
Jag är dock inte klok så jag red några timmar efter operationen (var dock gipsad).
Tre dagar efter operationen red jag fyra timmar för instruktör (fortfarande med gips, bra läge att träna enhandsridning).
Det tog dock tre-fyra månader innan jag hade full styrka och smärtfrihet vid belastning.

Jag funderar på damsadel westernstyle. Då behöver jag inte använda dumma knäet och håller tyglarna i en hand. Men jag tror det är fel pålle att ge sig på det :p
Jag är inte heller klok isf. Operade ett ganglion för länge sen å hästen fixade givetvis en tappsko. Hade en tjej som hade hand om honom så hon skulle rida. Det gick ju slå på skon igen med bandaget fastän det var lite otympligt :p
 
Efter karpaltunnelklyvning, 2-4 veckor beroende på hur tungt jobb du har. Hästar närmre fyra veckor. Bandage och stygn har du i två veckor. 6-8 veckor emellan om du ska operera båda.
Hur det är efter en titthålsoperation beror helt på vad du har för skada i knät. Det kan vara allt från nästan smärtfri och kommer igång direkt efter, till flera veckor eller månader med träning.

Cilla, som gör de här operationerna.

Då får jag avvakta och se hur det blir med knäet.
Men karpaltunneln. Brukar det ta lika lång tid att bli bra (om man blir bra) oavsett hur länge man haft problemen? Tidslängden borde väl inte avgöra så mycket med läkningen?
 
Då får jag avvakta och se hur det blir med knäet.
Men karpaltunneln. Brukar det ta lika lång tid att bli bra (om man blir bra) oavsett hur länge man haft problemen? Tidslängden borde väl inte avgöra så mycket med läkningen?

Jo, det kan ta längre tid för nerven att återhämta sig ju längre tid den varit i kläm.
 
Tack för svar.
Då får jag inte ha så höga förväntningar om en relativt snabb läkning. Har haft problemen i 15 år nu.
Jag hade mina problem i över 20 år och det sista året knappt någon känsel alls i ena handen. Läkaren som opererade mig sa att det såg illa ut och att jag inte skulle ha för stora förhoppningar. Men bara någon vecka efter operationen hade jag nästan full känsel i båda händerna. Idag (operation gjord 2011) är all känsel 100% och jag märker inte av något av min operation/ärr.

Däremot själva sårläkningen borde inte påverkas av hur länge du har gått med besvären.
 
Tack för svaren!

Då borde jag leta efter en medryttare med andra ord. Har jag tur så opereras iaf en hand under sommarbetesperioden och då behöver jag ju inte så mycket hjälp men sen antar jag att det är lite väntetid innan dom ger sig på nästa (nån som vet hur långt emellan dom brukar vänta?) och då blir väl det när han är installad å då kan det ju vara skönt att redan ha någon medryttare som det fungerar med.
Knäet ska först röntgas så dom får se exakt hur det ser ut och jag var ingen prio som han sa så det dröjer väl evigheter innan jag är opererad.

Egentligen borde jag väl ringa tillbaka och ställa mina frågor till läkaren men jag såg själv hur mycket folk det var där i väntrummet så ringer jag så är det väl någon annans tid jag tar som behöver den mer.
Jag förbereder mig för värsta tänkbara med att inte kunna sköta hästen alls så har jag mitt på det torra, å pållen med :)
Medryttare?

Jag red dressyrträningshelg 7 dagar efter operation . Visserligen bandagerad men ändå fullt funktionsduglig.
Ge hästen en vilovecka eller tio dagar och sedan är du i full fart igen. Det är ingen speciellt dramatisk operation.

Jag har opererat bägge händerna och stygnen tas efter en vecka. Det är 15 år sedan och var bland det bästa jag gjort. Värken försvann, full känsel igen och nattsömnen förbättrades rejält eftersom jag inte domnade längre.
 
Efter karpaltunnelklyvning, 2-4 veckor beroende på hur tungt jobb du har. Hästar närmre fyra veckor. Bandage och stygn har du i två veckor. 6-8 veckor emellan om du ska operera båda.
/.../
Cilla, som gör de här operationerna.
Äsch ortopeden - nu är du väl pjåskig ;).
Rejäla bandage och skydd (vetrap är finfina grejor) så kan du vara i stället igen efter några dagar..
Eller...:angel: :angel: :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp