Karpaltunneloperation + meniskoperation + hästen?

Jag hade bara ont i såret den första dagen sedan kändes det jättebra. Tror att det är lätt att ta i mer än vad man kan/skall.
Jag hade två små barn när jag opererade mig och jag hade stränga order att inte lyfta tungt de första veckorna. Min man var hemma med mig de tolv veckorna jag var sjukskriven.
Har inget tungt jobb men håller händerna i en för senan dålig ställning så läkaren som opererade mig ville att jag skulle vara ordentligt läkt innan jag började jobba igen. Speciellt då med att jag opererat båda händerna.
 
@CillaW

Måste man vara helt fri från smycken när man opereras?

Jag hade tankar på ett nytt hål i örat men det kanske är lika bra att vänta tills alla operationer är gjorda?

Tänkte att du om någon borde veta :)
 
Tack för svar.
Då får jag inte ha så höga förväntningar om en relativt snabb läkning. Har haft problemen i 15 år nu.

Sent svar, men jag opererade i december 2015. Då hade jag haft problem sedan 1990. Kirurgen som opererade berättade att hon förstod att jag haft problem, det syntes att nerven var påverkad.

Jag var helt bra från första natten.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Sent svar, men jag opererade i december 2015. Då hade jag haft problem sedan 1990. Kirurgen som opererade berättade att hon förstod att jag haft problem, det syntes att nerven var påverkad.

Jag var helt bra från första natten.

Förlåt ordmärkningen.... ortopeden som opererade. Kirurgi är en annan specialitet.
 
Sent svar, men jag opererade i december 2015. Då hade jag haft problem sedan 1990. Kirurgen som opererade berättade att hon förstod att jag haft problem, det syntes att nerven var påverkad.

Jag var helt bra från första natten.

Får hoppas det blir samma för mig. Har fått tid till första handen i slutet på månaden.
Känns inte kul. Hade velat vara sövd för jag påverkas så mycket psykiskt av att ligga där å veta att dom skär i mig men fattar ju att det går snabbt men ändå :(
Jag har opererat ett ganglion vaken med lokalbedövning för typ 10 år sen så jag vet ju känslan samt tagit bort födelsemärken i tex ansiktet så jag vet ju att det inte känns något när bedövningen väl sitter. Dom sa att jag kan ta en lugnande innan jag kommer dit men jag får nog ta tre om dom ska verka som önskat. Dom erbjöd sobril 5 mg men jag har ju själv 15 mg hemma som knappt hjälper liksom.
Min man har iaf tagit ledigt den dagen så han kan följa med mig.
 
Imorgon är det dags för första handen och jag är så nervös :(
Ingen som kan säga några lugnande ord?
Hur lång tid tar operationen?
Jag vill verkligen göra den så kommer trotsa rädslan men det känns ju inte bättre för det.

@CillaW

Förlåt för ytterligare en fråga (men läkarna på min vc ger liksom inga direkta svar känner jag) men jag har ju i den handen som ska opereras imorgon en inflammation i en sena som vägrar gå över. Ätit medicin (2 olika med samma verkan, Naproxen och diklofenak) utan någon som helst verkan i en månads tid. Var på min vc för nån vecka sen och fick svaret att den får gå över av sig själv om jag nu inte haft den så länge.
Men saken är ju den att jag haft det så i flera månader nu och det sa jag men han vill jag ska vänta ännu längre och har dessförinnan fått medicin för just det här problemet minst 3 ggr. Finns det inget man kan göra? Jag tänkte om man kan passa på att öppna nån cm där det gör ont för att se vad det är som felar eller är jag en komplett idiot om jag frågar om det imorgon? Jag tänkte när dom ändå har handen bedövad och ska skära i den ändå liksom. Eller så är det bara att vänta? Men hur länge mer är rimligt?
Jag är bara så trött på att ha ont och orkar inte gå till min vc och beklaga mig över det där ännu en gång :(
 
Själva operationen tar max en kvart.

Det går inte att öppna lite på nåt ställe för att se felet, bättre att göra en bra undersökning. Det behöver inte alls vara en inflammerad sena. Naproxen och Diklofenak ska du inte kombinera, det blir bara mer biverkningar.
Det kommer att gå jättebra i morron.
 
Får hoppas det blir samma för mig. Har fått tid till första handen i slutet på månaden.
Känns inte kul. Hade velat vara sövd för jag påverkas så mycket psykiskt av att ligga där å veta att dom skär i mig men fattar ju att det går snabbt men ändå :(
Jag har opererat ett ganglion vaken med lokalbedövning för typ 10 år sen så jag vet ju känslan samt tagit bort födelsemärken i tex ansiktet så jag vet ju att det inte känns något när bedövningen väl sitter. Dom sa att jag kan ta en lugnande innan jag kommer dit men jag får nog ta tre om dom ska verka som önskat. Dom erbjöd sobril 5 mg men jag har ju själv 15 mg hemma som knappt hjälper liksom.
Min man har iaf tagit ledigt den dagen så han kan följa med mig.
När jag skulle operera mina händer så fick jag något lugnande som dom sprutade i blodet och efter 5 sekunder så hade jag inga bekymmer i världen längre. Den känslan var helt underbar. Jag bara låg där och pratade strunt med sköterskorna. Dock var nog samtalen inte helt "normala" eftersom jag var så hög :D

Jag var också livrädd innan och började skaka och gråta. Läkaren bara klappade mig på axeln och sa "Du det här fixar vi, här har vi saker ser du". Jag trodde inte på henne men snart hade jag inte ett bekymmer i världen.

Det måste väl gå att ge dig något sådant också?
 
Själva operationen tar max en kvart.

Det går inte att öppna lite på nåt ställe för att se felet, bättre att göra en bra undersökning. Det behöver inte alls vara en inflammerad sena. Naproxen och Diklofenak ska du inte kombinera, det blir bara mer biverkningar.
Det kommer att gå jättebra i morron.

Tack för ditt svar!

Vad är en bra undersökning? Dom har bara tittat på handen, klämt lite på insidan där det gör ont, konstaterat att det är en inflammerad sena och skrivit ut piller. När jag tagit dom första i två veckor (diklofenak) och det inte hjälpte så fick jag ta den andra i två veckor (Naproxen) men det gjorde inte heller någon skillnad. Nu har jag inte tagit något på flera veckor utan använder min skena som hjälper lite.

En kvart lät inte så farligt. Det borde jag stå ut.
 
När jag skulle operera mina händer så fick jag något lugnande som dom sprutade i blodet och efter 5 sekunder så hade jag inga bekymmer i världen längre. Den känslan var helt underbar. Jag bara låg där och pratade strunt med sköterskorna. Dock var nog samtalen inte helt "normala" eftersom jag var så hög :D

Jag var också livrädd innan och började skaka och gråta. Läkaren bara klappade mig på axeln och sa "Du det här fixar vi, här har vi saker ser du". Jag trodde inte på henne men snart hade jag inte ett bekymmer i världen.

Det måste väl gå att ge dig något sådant också?

Nä, jag frågade om dom inte hade något men dom kunde erbjuda en sobril 5 mg..
Jag har egna 15 mg hemma som knappt tar udden av ångesten ibland så jag tar nog en näve av dom innan jag åker dit om det är det enda dom kan erbjuda. Jag har ju en ångestproblematik och att veta att någon ska skära i mig hjälper inte.
Jag vill ha det du fick! :p
 
@Tora Jag opererade min andra hand där för en tio år sedan och det var samma då. Fick ingenting utan genomled operationen fullt vaken i huvudet. Jag tyckte inte om det då så det är därför jag är nervös inför imorgon.
Precis som jag vet att jag aldrig någonsin i hela mitt liv kommer genomgå en gastroskopi i vaket tillstånd igen. Då ville jag med ha något men nej "det går så snabbt och känns inget"...
Dom gillar inte att droga ner oroliga patienter här verkan det som ;)
 
Nä, jag frågade om dom inte hade något men dom kunde erbjuda en sobril 5 mg..
Jag har egna 15 mg hemma som knappt tar udden av ångesten ibland så jag tar nog en näve av dom innan jag åker dit om det är det enda dom kan erbjuda. Jag har ju en ångestproblematik och att veta att någon ska skära i mig hjälper inte.
Jag vill ha det du fick! :p
Tänk att det kan skilja så mycket. Vi hör ju till samma landsting. Du får göra operationen i Kungsbacka istället. Här var det som sagt inget problems alls att få ordentliga saker.

Jag hade nog kunnat tänka mig en dos igen. Bara för den sorglösa känslan och otroliga lugnet. :D
 
@Tora Jag opererade min andra hand där för en tio år sedan och det var samma då. Fick ingenting utan genomled operationen fullt vaken i huvudet. Jag tyckte inte om det då så det är därför jag är nervös inför imorgon.
Precis som jag vet att jag aldrig någonsin i hela mitt liv kommer genomgå en gastroskopi i vaket tillstånd igen. Då ville jag med ha något men nej "det går så snabbt och känns inget"...
Dom gillar inte att droga ner oroliga patienter här verkan det som ;)
Du får väll släppa loss ångesten lite. Det kanske var mina hysteriska snyftningar och skakningar som fick dom på andra tankar :D

(Om jag skall vara ärlig så hade vi pratat om det innan och redan då var det inga problem)

Däremot så ville dom här att man skulle ta av alla smycken och liknande och lämna det hemma.
 
Tänk att det kan skilja så mycket. Vi hör ju till samma landsting. Du får göra operationen i Kungsbacka istället. Här var det som sagt inget problems alls att få ordentliga saker.

Jag hade nog kunnat tänka mig en dos igen. Bara för den sorglösa känslan och otroliga lugnet. :D

Ja! Jag skulle behöva ha den känslan lite oftare ändå för tillfället. Kan man smuggla med sig lite hem :D
Dom är snåla här! Säkert nån statistik över att dom inte använder så mycket droger på patienterna som dom vill ska se bra ut ;)
 
@Matmissbrukaren - det kommer gå jättebra imorgon. Vi får vara med varandrai tanken jag ska rotfylla och reparera en rejält sönderbiten tand och du ska operera en hand - vi kommer må så bra, så bra sen!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det kommer att gå jättebra. Det tar max 15 minuter från det att du lägger dig till det du sätter dig upp igen. Och eftersom det inte känns något och du inte ser något du distrahera dig med att snacka skit med sköterskan, det gjorde jag.

Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag fick min ena carpaltunnel opererad för några år sedan. Resultatet blev kanon.
Jag är dock inte klok så jag red några timmar efter operationen (var dock gipsad).
Tre dagar efter operationen red jag fyra timmar för instruktör (fortfarande med gips, bra läge att träna enhandsridning).
Det tog dock tre-fyra månader innan jag hade full styrka och smärtfrihet vid belastning.


Klok tror jag nog att du är, kanske bara inte så rädd av dig och om dig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp