Karpaltunneloperation + meniskoperation + hästen?

Klok tror jag nog att du är, kanske bara inte så rädd av dig och om dig?

Jag är nog rätt feg av mig - men tycker mig ha god kontroll när det gäller ridning.

Rädd om mig?
Tja, jag känner antagligen vad jag tål. Och tål rätt mycket.
Och har skaplig insikt i vad som ställer till med problem på sikt och inte. Det som gör ont för stunden men inte skadar på sikt, ser jag inte som ett hinder utan kör på ändå.

Jo, det gör ont lite här och där ibland, men det är ju tråkigt att begränsa mig av sådant som inte behöver vara ett hinder.

Jag har tyvärr en del artros redan (43 år gammal, relativt tidigt för artros) och just nu är det aktivitet i en knoge. Men jag vet vad det är, och då är det ju rätt trist att göra ingenting bara för att en led krånglar. Så självklart kör jag på, även med sådant som gör ont. Artrosen i handen blir varken bättre eller sämre av att jag avstår från något roligt men humöret blir sämre om jag låter mig hindras och begränsas.

Kroppslig smärta är ju oftast inte farlig.
 
Nä, jag frågade om dom inte hade något men dom kunde erbjuda en sobril 5 mg..
Jag har egna 15 mg hemma som knappt tar udden av ångesten ibland så jag tar nog en näve av dom innan jag åker dit om det är det enda dom kan erbjuda. Jag har ju en ångestproblematik och att veta att någon ska skära i mig hjälper inte.
Jag vill ha det du fick! :p
Den sprutan går inte av för hackor :love:. Gud va mycket tokigt man kan ha sagt för jag minns bara att de skrattade åt en och höll med.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag lever!

Tack för all pepp :love:

Tog en 15 mg oxascand en timma innan vi åkte dit, trodde att den skulle börja verka innan men den slog till efteråt. Så jävla typiskt :p
Så nu är jag lite lullig i huvudet men det är rätt skönt ändå :D

Operationen gick bra. Trevlig doktor, lite ögongodis :d
Sköterskorna var hästmänniskor så vi hade lite att prata om :up:

Men rehaben var dom supernoga med. Minst 6 veckor utan några lyft alls, helst inget stall alls innan stygnen är tagna. Inte laga mat medans detta bandaget är på så det inte blir blött och allt möjligt. Ingen ridning på minst 6 veckor. (Blev skickad till deras arbetsterapeut direkt efter för att få övningar att göra.)
Men han ska ju på bete ändå men kommer få flytta honom till ett med tillsyn. Min man kan inte ta allt med honom och vi har en bekant han får gå hos i sommar så han får nog åka dit för min andra hand skulle dom ta när rötperioden är över så så lite merjobb i stallet som möjligt känner jag.

Ingen känsel i handen än så vet inte hur ont det kommer kännas än.

Hur har det gått för dig @cirkus ? :heart
 
Du behöver nog inte vara orolig för smärta. Jag kände inte ens av såret, utan bara lite dragningar i stygnen. Jag misskötte mig våldsamt under läkningen, och får skylla mig själv att jag får lite längre tid med efterdyningar.

Det läkte otroligt fint, såret var jag noga med. Eftersom vi bor i Sveriges sämsta kommun fick jag ingen hjälp med att ta stygnen, så det gjorde jag själv hemma (vilket ju inte var någon katastrof men lite meckigt). Själv är jag lite öm på utsidan (inte tumsidan utan andra sidan) av handflatan, men det är absolut inget som inte uppvägs av det underbara i att vara av med symptomen från den klämda nerven. SÅ värt det.
 
Tanden är nu fylld med guttaperka (jag höll på att svimma av skratt - jag trodde det var ett hittepåord - men tydligen något man rotfyller med nowadays) och en temporär fyllning uppepå tills guttaperkan är stelnad. Det gör inte det minsta ond förutom att min tunga helst vill ha en kondom så den slipper smaken av nejlikoljan som tydligen finns i temporära fyllningskrafset - det känns sm om tunga kommer frätas bort O_o

Skönt att det låter som om din op gått bra ;)
 
Jag är nog rätt feg av mig - men tycker mig ha god kontroll när det gäller ridning.

Rädd om mig?
Tja, jag känner antagligen vad jag tål. Och tål rätt mycket.
Och har skaplig insikt i vad som ställer till med problem på sikt och inte. Det som gör ont för stunden men inte skadar på sikt, ser jag inte som ett hinder utan kör på ändå.

Jo, det gör ont lite här och där ibland, men det är ju tråkigt att begränsa mig av sådant som inte behöver vara ett hinder.

Jag har tyvärr en del artros redan (43 år gammal, relativt tidigt för artros) och just nu är det aktivitet i en knoge. Men jag vet vad det är, och då är det ju rätt trist att göra ingenting bara för att en led krånglar. Så självklart kör jag på, även med sådant som gör ont. Artrosen i handen blir varken bättre eller sämre av att jag avstår från något roligt men humöret blir sämre om jag låter mig hindras och begränsas.

Kroppslig smärta är ju oftast inte farlig.
Men det är väl lite dumt att som läkare (jag vet att man inte bara är läkare men det är ju ganska välkänt att du är det) tycka att det är ok att rida så snabbt efter en operation. Artros är ju en annan sak, det handlar ju inte om ett operationssår och en rehab som måste skötas, utan precis som du skriver att hantera sina besvär och ha lite kul på vägen.

Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att rida barbacka 4 veckor efter en menisksutur (och ta av ortosen som ska sitta på i 6 med låst läge i 0-60) eller "skryta" om att jag minsann gjorde det bara för att jag var lite dum och gjorde det och det gick fint. Däremot stöttar jag gladeligen alla yngre och för den delen äldre, säsongskorten är ju gratis efter 75 på de flesta ställena med artros i knäna (som mig själv, 2 större op i varje för 15-7 år sedan) att åka skidor några veckor per vinter så länge det går eftersom livet går ut på att ha lite kul också. Men det är ju en annan sak.
 
Men det är väl lite dumt att som läkare (jag vet att man inte bara är läkare men det är ju ganska välkänt att du är det) tycka att det är ok att rida så snabbt efter en operation. Artros är ju en annan sak, det handlar ju inte om ett operationssår och en rehab som måste skötas, utan precis som du skriver att hantera sina besvär och ha lite kul på vägen.

Jag skulle ju aldrig rekommendera någon att rida barbacka 4 veckor efter en menisksutur (och ta av ortosen som ska sitta på i 6 med låst läge i 0-60) eller "skryta" om att jag minsann gjorde det bara för att jag var lite dum och gjorde det och det gick fint. Däremot stöttar jag gladeligen alla yngre och för den delen äldre, säsongskorten är ju gratis efter 75 på de flesta ställena med artros i knäna (som mig själv, 2 större op i varje för 15-7 år sedan) att åka skidor några veckor per vinter så länge det går eftersom livet går ut på att ha lite kul också. Men det är ju en annan sak.

Tyckte du att jag rekommenderade att man skulle göra som jag?
Det var inte så jag avsåg: jag skrev att jag inte var klok och beskrev på vilket sätt, men också att det tog lång tid att återfå full styrka i handen igen.
Japp, jag har ridit med färsk fingerfraktur också.
 
Svullen hand igår och rätt smärtsamt men fyllde på med lite piller som läkaren sa jag kunde ta.
Idag har svärmor tagit bebisen tills dom stora slutar skolan och kan hjälpa mig lite med henne tills hennes pappa kommit hem. Sen är han upptagen resten av helgen ;) :p

Kan inte göra så mycket med handen, byta blöja var ett projekt bara det och få på henne sina kläder ska vi inte tala om :rofl:
Men det känns rätt okej så jag tror att efter helgen så kommer det nog kännas hyfsat iaf så svärmor inte behöver hjälpa till så jättemycket :)
 
Uppdaterar nu igen 5 dagar efter op.

Känns helt okej faktiskt :)

Lite jobbigt att ha på skenan dygnet runt då den ger sånt tryck och märken på handen men har faktiskt tagit av den en liten stund nu för att slippa trycket. Sitter i soffan och gör ingenting så länge ska tilläggas.
Fick åka till den helgöppna vårdcentralen i söndags och lägga om det och jag förstår att det är svårt att ha som ett stort plåster på handen men det har släppt igen och är lite sönder och smutsigt. Är jag överkänslig om jag åker till distrikt och lägger om det ännu en gång innan stygnen ska tas där om en vecka? Jag ska väl inte lägga om det själv antar jag. Men så här ser det ut nu:
AQFAAAAC2nVodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2NDc4Nzg0NDcyMl81NzRlZTM4YWRkZjJiMzA2ZDY4M2ZiNzMuanBn


Ska jag ringa imorgon och be att få lägga om det eller det är okej att det ser ut så?
(Jag är en sån där som inte vill vara till besvär och ta upp någons tid i onödan därav frågar jag här)
Det lär väl se likadant ut ändå om någon dag i det här varma vädret och svettiga händer.

Annars ingen direkt smärta. Gör så lite som möjligt med handen även om det är omöjligt att göra ingenting. Den har somnat (inte domnat av helt utan lite stickningar) till några gånger men inget som gjort ont som det gjort annars :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp