• Avel
  • Trådstartare Trådstartare millakalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 404
Sv: Karprygg

ancan skrev:
:eek: :eek: :eek: är detta verkligen möjligt???:confused: att få en 9:a på typen med karprygg???

Jodå, nu har som sagt karpen blivit mindre framträdande med åren. Så här ser hon ut nu, när hon är sex år gammal:
http://i6.photobucket.com/albums/y249/md5krist/tega_flyinge.jpg

Men jag har som sagt aldrig fått någon negativ respons på att hon skulle ha karprygg. Hon fick som sagt diplom (50p) och har gått årgångfinaler och det är inte ovanligt att folk vill köpa henne. Inte heller hennes avkomma visar några karptendenser.

Jag kan i viss mån känna igen att hon vill skjuta över ryttaren på yttersidan vid ridning, men om det är relaterat till karpen är väl tveksamt. Hon har ett skulderblad som är större än det andra, så det hänger väl snarare ihop med det.

ame skrev:
Där jag jobbat har vi haft ett avelssto med karprygg, hon har fått sex föl och ingen av avkommorna har fått det, så det är kanske olika med ärftligheten!
Ärftligheten finns nog där...båda föräldradjuren ska ha anlagen om det ska slå igenom på avkomman... men så betäcks avkomman med hingst där anlag för karprygg finns och så får den nya avkomman det. Det tillför inget gott!

Det är viktigt att avla på djur som tillför något gott till avkomman...bra anatomi och bra psyke är liksom grundplåten

md5krist skrev:
Jodå, nu har som sagt karpen blivit mindre framträdande med åren. Så här ser hon ut nu, när hon är sex år gammal:
Hon fick som sagt diplom (50p) och har gått årgångfinaler och det är inte ovanligt att folk vill köpa henne. Inte heller hennes avkomma visar några karptendenser.
det är bara att gratulera och konstatera att det finns alltid undantag!!!:angel: ;)

Uppdaterar samtidigt mina frågor,Ingen som kan svara???

1. [*]Kan en häst ha "scolios"???

[*]OM ett sto då har fått karprygg av felaktig ridning,smärta i bakknä eller dyl, klarar den då av att bära fram ett föl ,utan att den får ont i sen dräktighet???

Karpryggar är inte mitt ämne rikitg men är den så allvarlig att den verkligen är att betrakta som karprygg med den bedömning som domarna gjort? Trodde aldrig man fick så fina siffror med karprygg?

md5krist skrev:

Men helt annan fråga: Brukar ni beta hästarna på kyrkogårdar ofta i Skåne? Hästen på bilden står på något som ser ut att vara gravar.... :eek:
Det är klart, kanske finns saftigt grönt gräs där ;)

gragge skrev:
Karpryggar är inte mitt ämne rikitg men är den så allvarlig att den verkligen är att betrakta som karprygg med den bedömning som domarna gjort? Trodde aldrig man fick så fina siffror med karprygg?

Men helt annan fråga: Brukar ni beta hästarna på kyrkogårdar ofta i Skåne? Hästen på bilden står på något som ser ut att vara gravar.... :eek:
Det är klart, kanske finns saftigt grönt gräs där ;)

Warren Hasting banan i Flyinge ;)

Där de gamla Flyingehingstarna ligger begravda :D

Nej, denär väl inte är så allvarlig. Domarna nämnde den inte ens. Men på tvåårsbilden längre upp i tråden tycker jag ändå att den är ganska tydlig, men den har som sagt blivit mindre framträdande.

Javisst, precis som du säger så är det ju saftigt gräs vid gravarna... :D Nej, Olgaklara har rätt, det är förvisso gravstenar, men det är gamla Flyingehingstar som är begravda där. Tyckte att det var fin omgivning så vi passade på att ta lite kort där när vi var på besök i Flyinge, gravar eller ej... ;)

Karprygg kan vara ett symptom på krämpor på helt andra ställen i ryggen. Men går man in rektalt kan man känna att ryggmuskeln "filén" krampar. Precis som när vi får ryggskott.Har sett två hästar bli av med sina karpryggar, men det tog 2 år, strikta träningsprogram och en suveränt duktig "kotis" :bow:

Har ett sto med underbart psyke och skulle gärna vilja ta föl på henne MEN hon har karprygg, och nu är jag orolig att det i såfall skulle vara ärftligt. Nån som vet??
Mvh
Camilla :confused:

jag skulle bara säga att vi har ett sto med *kraftig* karprygg, men hon e inte född sån(själv fött upp henne) så det e "dit arbetad" av för hårt arbete i unga år(travare) och hon har fått föl i år som inte e karpryggad så det beror ju på om ditt sto e fött sån eller inte. det verkar iaf så på er andra här att om de e födda så så e det ärvtligt men jag vet inte. :crazy:

Man kan ju fråga sig om karpryggen kommit av en annan svaghet som visade sig när hon kom i träning. Vet du något om detta?
Ulrika

ne, det vet jag inte, det ända jag vet(mina föräldrar föder upp travare så det e inte min häst) är att hon inte trivdes i träning så att han var väldigt smal då hon inte åt som hon borde men att hon tränades iaf... hon har en mycket stark löpskalle så att hon blev övertränad och det e efter det som hon fick karpryggen.

Vad har hänt om det är så att stoet fått karprygg efter/ av fölningen? Har fölet knuffat runt på ryggraden i utdrivningsskedet då?

jag skulle bara säga att vi har ett sto med *kraftig* karprygg, men hon e inte född sån(själv fött upp henne) så det e "dit arbetad" av för hårt arbete i unga år(travare) och hon har fått föl i år som inte e karpryggad så det beror ju på om ditt sto e fött sån eller inte. det verkar iaf så på er andra här att om de e födda så så e det ärvtligt men jag vet inte. :crazy:

Hon har fått föl tidigare men jag vet inte hur dom ser ut, men ett av dom går på Solvalla så den kan ju inte ha nåt märkbart iallafall....Dessvärre hade vårat sto det, så vi vart tvugna att avliva henne :cry:

det e inte helt ovanligt att travare får det av förhård träning i unga år, e det en travare du ska avla på så hade inte jag brytt mig om att hon har det. och att det finns en avkomma som går på solvalla betyder inte att avkomman inte har det, i travet så e det inget speciellt som påverkar dom negativt. vår häst e startad efter hon fick karpryggen och riden i monte så det har inte hindrat henne på något vis.

Jag har bara sett 2 hästar(en travare och ett halvblod) med riktigt mycket karprygg(vad jag kan tänka på nu). Båda var magra och svåra att hålla i hull. Travaren skulle jag rida(jobbade i ett travstall ett tag) och det kändes tydligt att det var fler fel på konsruktionen på den, bakbenen slank iväg. Tittade man på honom så var det också en konstig kostruktion på hela bakpartiet.
Halvblodet jag kände var halvt under inridning, jag red henne aldrig så det kan jag inte svara på. Men hon hoppade visst bra. Tror hon fick 8-9 på någon talangjakt. Vad hon gör nu har jag ingen aning om.
Ulrika

hej
stackars dig jag hoppas det blir bättre jag har ju bara hållt på med hästar 2-3år så jag vet ju ingenting om kaprygg men jag hoppas att det går bra med henne:)

Måste någ bero på hur mycket och vem som säger att det är karprygg. Har en uppfödning som jag kallade "lätt karpryggig". Helt fel enlig dommare både på treåretest och kvalitet. Visad med 9 på typ och 9 på hhb som treårign och 8-9 som fyraåring. Dock ingen avel på denna valack:bump:

Vet heller inte mycket om karpryggar. Men det där med ärftlighet stämmer nog. Under mina resor till Estland har jag sett många som har haft karpryggar. Två av mina ston har karpryggar och jag avlar på ena och ska på den andra. Ingen veterinär har sagt något om det. Men mina hästar är av rasen Tori och den räknas som en utrotningshotad ras i Estland så det det finns inte så många att avla på längre. Däremot tog jag upp ämnet för några år sedan, och fick höra att karprygg är något vi (människor) tycker är fult men ryggen är däremot stark (alltså starkare än en "normal" rygg). Efter vad jag läst så antar jag att det skulle vara den medfödda varianten.
Ligger det någonting i det jag hört??

Hur kommer det sig att stoet har karprygg?
Karprygg behöver nödvändigtvis inte vara ärftligt. Mitt sto har tendens till karprygg dvs ytterst lite men detta är inget ärftligt utan orsaken i grund och botten ligger i att hon är skadad. Musklerna som sitter under ryggraden har krampat pga smärta någonstans ifrån och på så sätt skjutit upp ryggraden därav karprygg.
Så ta därför först reda på om stoet har ett medfött problem eller ej.

Å andra sidan ser man nog helst att man avlar på en frisk häst..

Har ett sto med underbart psyke och skulle gärna vilja ta föl på henne MEN hon har karprygg, och nu är jag orolig att det i såfall skulle vara ärftligt. Nån som vet??
Mvh
Camilla :confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag funderar på att ta föl på mitt sto från Polen, men vill veta om hon haft föl tidigare. Finns det någon sida där man kan se...
Svar
4
· Visningar
241
Senast: Cinzia
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 136
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 184
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka