Karriär vs mental hälsa

Masqueradee

Trådstartare
Kära bukefalos, jag är i behov av råd och perspektiv!

Jag står lite i valet och kvalet inför sommaren. I dagsläget har jag fått ett jobberbjudande i Visby över sommaren och det verkar som att det löst sig med boende. Arbetsplatsen är fantastisk, är vän med alla som jobbar där, älskar staden och en sommar på Gotland.. Ja, det finns inget bättre.

Här kommer jag till det problematiska. Har sökt jobb här på fastlandet som egentligen skulle vara bättre karriärsmässigt. Har långt och gediget cv, men inget egentligen inom mitt område museum och kulturarv (däremot skulle Visby-jobbet kunna räknas lite till det sistnämnda).

Hur skulle ni ha gjort, tagit jobbet i Visby som du antagligen skulle må väldigt bra av mentalt, eller ha is i magen och avvakta för något som skulle kunna gynna ditt cv (men inte fått ännu) och som du antagligen skulle trivas på men även innebära minst 2h pendling enkel väg varje dag?
 
Om du plötsligt fick veta att nåt gått åt skogen med det ena jobbet så att du bara hade ett alternativ kvar att välja på, vilket hade du hoppats på? Jag tror jag vet vad du hade valt då. Gå på det! :)
 
Visby alla dagar i veckan.
Säger hon som tänker säga upp sig imorgon trots att jag trivs på jobbet pga att jag mår mentalt dåligt av det (det är inte så motsägelsefullt som det låter). Att trivas p jobbet är superviktigt och i min värld högsta prioritet.
2 timmars pendling enkel väg kan bara det sabba måendet rejält. Det blir väldigt lite tid över då
 
Visby alla dagar i veckan.
Säger hon som tänker säga upp sig imorgon trots att jag trivs på jobbet pga att jag mår mentalt dåligt av det (det är inte så motsägelsefullt som det låter). Att trivas p jobbet är superviktigt och i min värld högsta prioritet.
2 timmars pendling enkel väg kan bara det sabba måendet rejält. Det blir väldigt lite tid över då
Hoppas att det går bra imorgon! :heart
 
Jag går emot strömmen och säger att om du får jobbet på fastlandet, ta det! Kulturarvssektorn är svår att komma in i och alla möjligheter till instegsjobb är värdefulla för den som är ny.

Och med tanke på konkurrensen skulle jag inte avstå från ett trevligt jobb bara för att jag sökt ett kulturarvsjobb, det brukar vara 100 - 150 sökande på de museijobb som är lämpliga instegsjobb. En annan sak om man ligger långt framme i processen.
 
Och med tanke på konkurrensen skulle jag inte avstå från ett trevligt jobb bara för att jag sökt ett kulturarvsjobb, det brukar vara 100 - 150 sökande på de museijobb som är lämpliga instegsjobb. En annan sak om man ligger långt framme i processen.
Det har du helt rätt i. Jag insåg inte att TS hittills bara sökt jobbet på fastlandet, utan fick för mig att processen kommit längre.
 
Jag är inte rädd för att pendla. Men två timmar per håll är över min gräns!
Jag skulle ta jobbet i Visby, det låter ju som att du verkligen vill ha det.
 
Jag borde egentligen också komma in i kulturarvssektorn...

...men...

...så länge som jag vill bo där jag bor, inte vara egenföretagare, inte pendla timtals eller ligga ute på jobb, så får jag helt enkelt göra annat, tills den dag då länsstyrelsen eller någon av mina närmaste kommuner väljer att se min kompetens. Som det ser ut nu är de dörrarna hårt låsta.

Så jag jobbar på kyrkogården och inom vården och väljer att återhämta mig från min utmattning. (Som jag fick av att hårt bita mig fast i min dåvarande s k karriär, som både var lågavlönad, fel med tanke på min utbildning och arbetsmiljömässigt helt galen. Men den stämde överens med mitt CV.)
 
Jag går emot strömmen och säger att om du får jobbet på fastlandet, ta det! Kulturarvssektorn är svår att komma in i och alla möjligheter till instegsjobb är värdefulla för den som är ny.
Och med tanke på konkurrensen skulle jag inte avstå från ett trevligt jobb bara för att jag sökt ett kulturarvsjobb, det brukar vara 100 - 150 sökande på de museijobb som är lämpliga instegsjobb. En annan sak om man ligger långt framme i processen.
Ett av jobben jag sökt har jag tidigare kommit i alla fall till intervjustadiet men blev tvungen att tacka nej då jag fick en anställning som var längre (13 vs 3 månader) dock inom annat område. Förhoppningsvis kan jag avvakta både boende och jobb på ön för att se om jag ens är intressant i Stockholm.
 
Jag är inte rädd för att pendla. Men två timmar per håll är över min gräns!
Jag skulle ta jobbet i Visby, det låter ju som att du verkligen vill ha det.
Två timmar är mellan tummen och bekfingret. Räknar dörr till dörr mellan hemmet i Uppsala och arbetsplatsen i Stockholm. Bara pendeln äter ju upp 1 timme där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp