Kassera hösilage

Armani__

Trådstartare
Var gör ni av gammalt/dåligt hösilage? Nu har jag löst det för denna gång, men jag är ändå nyfiken på hur folk gör. Denna gång slänger jag upp det i skogen till vildsvinen (sambon, svärfar och sambons morfar är jägare). Men det går kanske inte att lösa så varje gång.
Vi har heller ingen egen mark att nyttja och slänga det på då vi arrenderar all mark, det vi har är trädgård och på baksidan av stallet/garaget har vi gödselstack och förvaring för spån och hösilagebalar.
Ringde till återvinningscentralen och ingen kunde svara på om jag fick slänga det där, mot betalning :confused: Jag blev kopplad till tre olika personer, innan jag kom till en telefonsvarare, som jag pratade in på men de har inte ringt upp mig än.

Sv: Kassera hösilage

I våras slängde jag en del på majbrasan. Annars har jag varit till tippen några gånger med pickupen fylld av gammalt hösilage eller hö. Ringde innan och frågade :)

Dyngsacken har fått ta några balar. Men den bonde jag köper av nu hämtar alla balar som inte är av bra kvalité... Så jag slipper den biten helt.:)

Vill man inte betala en hutlös avgift till något sopföretag så är det väl skogen eller eldning som gäller. Har man mycket annat torrt att elda så funkar det bra att elda hösilagen.

Du bör få slänga på ÅVC utan att betala, såvida du slänger som privatperson. Man kan nog undvika att köra mer än en bal åt gången så de hinner tömma containern.

På våran tipp har de ett område där man kan lägga trädgårdsavfall, där skulle jag lägga höet (Såklart ska emballaget tas bort!)

Har ni bara en container till trädgårdavfall? Det måste ju bli fullt direkt! :)

Det är separata till ris och grenar och till kompost. Kompostcontainern dit höet antagligen ska behövs inte tömmas alltför ofta i denna kommunen. Vi har även ett område men då för ris och grenar, kan vara så att man kan lägga balen där eftersom de är så otympliga.

Hö och torrt hösilage eldas här på eldningshögen. Det blöta hamnar på dyngstacken, men då har jag inte kasserat en hel blöt bal. Dock satt vi fjutt på en hel torrhöbal och jösses jäklar vad det brann och vad varmt det blev, så var noga med att det inte är hus i närheten.

min hö(silage)bonde kommer och hämtar balar som är kassa vid öppnandet och ger en ny i utbyte. om en bal hinner bli dålig innan den äts upp slänger vi det på gödselstacken, alt. ger till stallägaren som får elda, ifall det är mycket kvar...

min hö(silage)bonde kommer och hämtar balar som är kassa vid öppnandet och ger en ny i utbyte. om en bal hinner bli dålig innan den äts upp slänger vi det på gödselstacken, alt. ger till stallägaren som får elda, ifall det är mycket kvar...

I mitt fall var jag tvungen att börja stödfodra hästarna tidigt = fick öppna en hel stor bal eftersom min ena häst inte tål vanligt hö. Detta gjorde givetvis att en bra och fin bal blev dålig fort.
Tänkte ändå fråga min hö-bonde nästa gång han kommer och lämnar hösilagebalar åt mig, om han tar emot dåliga balar. Eller om det är okej för honom att jag blandar ut det med gödseln på gödselstacken, eftersom det är han som hämtar gödseln också.

Tack för era svar, vi kan heller inte elda upp det eftersom det nog blir för nära våra byggnader, vilket jag aldrig hade vågat. Verkar vara olika på sopstationer och vad som gäller där. De har fortfarande inte ringt tillbaks till mig, angående min fråga igår om jag kunde slänga det på återvinningscentralen, vilket jag tycker är konstigt.

De som hämtat mitt gödsel har iofs inte sagt något om ensilage i stacken, men rent generellt är det inte så poppis med gräs i gödselstacken pga fröna som kan spridas.

Jag slängde små mängder bland gödseln och hela/halva balar hämtade en kompis och slängde i ett kärr i deras skog.

Antingen eldar jag upp det som skall kasseras, eller så kör jag ut det i skogen. Har egen skog och kör överblivet/kasserat till samma ställe och lägger det där.

Nu brukar det inte blir så rackarns mycket som kasseras. Ger hö på hösten fram till kylan kommer. Sen börjar jag med storbalarna.

Leverantören kommer med en bale åt gången. Han bor nära och han vill inte flytta balarna mer än nödvändigt. Balarna skall snabbt in från fältet efter rullning och plastning. Sen skall de helst inte röras alls. Balen skall bara flyttas när den skall användas enligt honom.

Men det passar mig mycket bra. Jag slipper ha hela gårdsplanen full med balar under vintern. Vilket jag hade när jag tog eget från egna vallar. (Nu är hälften av vallarna utarrenderade till ovan leverantör.)

Min leverantör hämtar stora balar om de är dåliga och lämnar en ny i stället.

Om en bale hinner bli dålig efter öppnandet så gör jag som jag skrev inledningsvis, jag kör ut den i skogen. Är det för mycket kvar och för tungt för mig att hantera så kör han i väg den när han kommer med en ny.

Det åker ut på gödselstacken- vi sprider vår egen skit och har aldrig märkt något negativ med det.

Kasserat foder ska hanteras som djupströgödsel och det får faktiskt inte slängas hur som helst, absolut inte i skogen för då kan det räknas som nedskräpning. Kasserat foder ska i första hand lagras på hårdgjord tät yta utan att läckage sker till angränsande mark. Eller så kan man stukalagra det.

Att slänga ut dåligt foder i skogen är hemskt illa för rådjur och andra gräsätare då dom faktiskt blir dåliga av sådant foder.

Senast ändrad:

Tänkte precis skriva om dåligt foder för vilt, men du hade ju redan skrivit så bra, så då slipper jag. :bow:

Även att slänga silage i ett kärr är ju galenskap! Då är det inget kärr längre! Sluta förstör skogen och förvara det dåliga på gården, kör till ÅVC eller kolla om nån granne vill ta emot istället. Jag hade en granne som mer än gärna kom och hämtade mina dåliga balar. Hans kossor, som inte var inne i mjölkproduktionen, åt gärna det jag inte ville ge hästarna.

Tänkte precis skriva om dåligt foder för vilt, men du hade ju redan skrivit så bra, så då slipper jag. :bow:

Även att slänga silage i ett kärr är ju galenskap! Då är det inget kärr längre! Sluta förstör skogen och förvara det dåliga på gården, kör till ÅVC eller kolla om nån granne vill ta emot istället. Jag hade en granne som mer än gärna kom och hämtade mina dåliga balar. Hans kossor, som inte var inne i mjölkproduktionen, åt gärna det jag inte ville ge hästarna.

Okej, tack för att ni informerar mig om detta, för att det skulle vara farligt för vilt hade jag faktiskt ingen aning om. En fråga bara, och dumförklara mig nu inte.. Men min sambos morfar har hjortar i hägn som får hösilage varje vinter, borde inte det vara farligt också?

Och angående ÅVC, jag fick ju inte köra det dit? Eller rättare sagt hon visste inte, hon som jag pratade med, och jag skulle nog inte få slänga det gratis, hur funkar det egentligen??

Nej, vanligt och "friskt" silage är inte farligt för viltet. Det är det dåliga fodret man bör undvika. :)
Blött foder är faktiskt bättre än hö, om man vill stödutfodra vilt, eftersom det inte finns så mkt foder i skogen som är lika torrt som hö, men däremot gott om blött foder, så det är djuren mer vana vid. Vilt kan också vara känsliga för foderbyten, precis som hästar, speciellt om de inte har andra alternativ.

De har ju inte sagt att du inte får, bara att de inte vet? Vad är det de inte vet; om du får köra dit det eller hur du ska sortera det?
Jag har lämnat både hö och hösilage på ÅVC, på komposthögen och i brännbart-containern (beroende på mängd och innehåll), utan att nån har sagt till mig om det. Jag tycker det är väldigt konstigt om man som privatperson inte får komma och lämna sånt till ÅVC. Syftet med ÅVC är ju just att vi ska slippa förstöra skogarna...?

Nej, vanligt och "friskt" silage är inte farligt för viltet. Det är det dåliga fodret man bör undvika. :)

Fast nu pratar vi ju om kasserat hästfoder. Sådant foder verkar ju ofta funka bra till t.ex. kor. Hästar är ju lite extra känsliga.

Med tanke på med vilken aptit rådjuren här omkring äter kasserade hästbalar samt att dessa rådjur verkar föröka sig duktigt så tror jag nog att man kan ha som grundregel att ifall balen duger åt nöt så duger de att läggas i skogen.

De har ju inte sagt att du inte får, bara att de inte vet? Vad är det de inte vet; om du får köra dit det eller hur du ska sortera det?
Jag har lämnat både hö och hösilage på ÅVC, på komposthögen och i brännbart-containern (beroende på mängd och innehåll), utan att nån har sagt till mig om det. Jag tycker det är väldigt konstigt om man som privatperson inte får komma och lämna sånt till ÅVC. Syftet med ÅVC är ju just att vi ska slippa förstöra skogarna...?

Ja nej men det var väl det jag sa, att de inte visste? Hon visste nog varken om jag fick slänga det eller var i så fall. Håller med dig, det är väl det som är syftet med ÅVC, fast jag trodde inte att hösilage förstörde skogarna i den bemärkelsen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka