kastar sig ut :S

H

_hekla_

hej
jag har en häst som är snäll att lasta men när man ska lasta ut kastar hon sig bara ut. det räcker att vi börjar fälla ner rampen så börjar hon kasta sig på bak bommen....sen när vi tar bort bommen flyger hon ut i 110km/h och deyt finns ju ingen changs att hålla imot.. har ni något bra tips hur man ska träna bort detta?? mycket tacksam för svar :crazy:
 
Sv: kastar sig ut :S

Fälll ner rampen men låt bommen va kvar, stanna i transporten med henne och prata lugnt, ge lite hö/annan mat och stanna tills hon lugnar sig.

OBS! Se till att bommen inte är för hög så att hon kan trycka sig under, jag har sett en häst fastna så, inte trevligt alls...

Värt ett försök?
 
Sv: kastar sig ut :S

det skulle vara ett + att ha fronturlastning när man har en häst som slänger sej så.
 
Sv: kastar sig ut :S

En kompis häst är precis likadan. Kanske inte den mest ekonomiska lösningen men de köpte ny transport med fronturlastning. Det fungerar mycket bättre och han tar det lugnt och kastar sig inte alls ut:)
 
Sv: kastar sig ut :S

GÅR det att vänta ut henne? Alltså fäll ner rampen och vänta tills hon slutar trycka på bommen och inte förrän då får hon komma ut.
Det kanske kan vara en början om det funkar.
Eller öppna rampen, låt bommen vara uppe och ge hästen mat i transporten så att det inte är öppna luckan = UUUUT varje gång liksom utan man kan lugnt stå kvar en stund.
 
Sv: kastar sig ut :S

det skulle vara ett + att ha fronturlastning när man har en häst som slänger sej så.

Det skulle nog vara en bra 'sista lösning', om det inte går att lära hästen av med att slänga sig. Glad att jag har fronturlastningen (har dock aldrig använt den men ändå ;) ) och kommer själv aldrig köpa släp utan igen!
 
Sv: kastar sig ut :S

okej tack så mycket jag ska prova =) felet är att hon inte trycker sig mot bomen utan kastar sig mot den för att få loss den =S aja nu får vi väll tästa lite olika metoder =D
 
Sv: kastar sig ut :S

jag vet folk som "vant av" sina hästar att kasta sig ut bakåt genom att backa släpet intill ett vattenbryn (strandkant) när hästen kastar sig ut och vattnet "stänker upp" brukar dom ta det försiktigare sedan.

eller låt hästen "kasta sig" på bommen tills den lugnar sig. mycket beröm och ta av bommen först när pålle står still.
 
Sv: kastar sig ut :S

Hade samma problem som du, lånade en transport med "dörrar" därbak istället för bom. Ponnyn vande sig och åker nu i "vanlig" transport :)
 
Sv: kastar sig ut :S

okej tack så mtcket vi har en del att tästa nu :D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Anemone
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 336
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp