Kastar sig vid uppbundning!

P

pulkan

Vi har en ponny på 4h-gården som vi köpte in för någon månad sedan, fungerar bra i verksamheten och är trevlig på alla sätt förutom ett - han kastar sig när man skall binda upp honom vid väggen och borsta. Även när vi skulle transportera ville han först inte gå in men kopplade ju inget då. Före detta ägarna säger att han aldrig gjort något liknande och han varit snäll på alla vis.

Han fungerar heller inte att ställa upp i stallgången, går bra om någon står och håller i grimskaftet. Ibland kan han snällt och obekymrat gå fram emot väggen och inte göra något på en halvtimma och sedan kastar han sig.

Någon som varit med om nånting liknande eller har råd eller funderingar varför han gör såhär?
 
Tror inte förra ägaren varit helt ärlig. En häst som beter sig så har för det mesta varit med om något väldigt obehagligt i samband med uppbindning, eller kommit på att den kan komma undan genom att rycka av grimskaftet.

Vi hade en häst som kastade sig ofta och vi slutade binda honom. Vi stod och fixade med honom i stängd, instängslad paddock och la bara grimskaftet ett och ett halvt varv runt övre staketbommen. När han slängde sig kom han loss direkt och grimskaftet höll. Efter ett tag blev han bättre på att stå still, men pålitlig med det blev han aldrig.

Har inga vettiga råd att ge dig tyvärr, men fråga på NH sidan, de kan säkert hjälpa dig med råd!

/TIGERHEART
 
Jag hade en ponny som betedde sig på liknande sätt. Han kunde få panik när han var uppbunden, inte alltid men ofta. Det kan eventuellt bero på att han en gång såg på när en häst som varit uppbunden i en stor plåtdörr fick panik och slet ner hela dörren.

Jag fick tipset att binda upp hästen i sidospännena i grimman istället för under hakan och det blev faktiskt mycket bättre. Efter det fick han aldrig panik om han var uppbunden i stallgången eller vid ett träd och bara vid enstaka tillfällen vid vägg.
 
Vet inte om detta rådet kan hjälpa..
jag hade en 4-årig ponny för några år sedan som inte alls ville stå uppbunden på gången, fick panik varje gång. Vi satte små öglor av balsnören i grimman och de gick ju sönder varje gång han fick lite panik och ville bort. tror att försat dagen så ryckte han loss sig 4 ggr utan att gå någonstans (han ville bara ha bevis på att han inte var helt fast) Efter några dagar kunde vi plocka bort balsnörena och han stog lugnt på gången utan problem.
Det kan ju vara så att din häst får panik av tanken på att sitta fast. Testa att ha så att han kommer lös om han verkligen vill. Då blir ju aldrig kasten så allvarliga.
hoppas ni kommer tillrätta med problemet. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 543
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp