• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare angel83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 741
A

angel83

hej någon som kastrerat sin han hund?varför isåfall...
fundera på o göra det med min o behöver ha råd både neg o positiva saker..:banana:

Sv: kastering

Hej
Jag kastrerade min hanhund (ridgeback på ett år) förra torsdagen.
Jag gjorde det för att han var ständigt på tårna, nervig och nipprig. Gick inte att få kontakt med honom vad jag än gjorde.
Dessutom var han ju krypt så kastrering var ju ändå något som skulle ske och som rekommenderades.
Har redan fått höra att han verkar mer tillfreds och inte lika stressad i ögonen. Jag tycker själv att han är mer avslappnad men det kanske beror på operationen också.
Hur gammal är din och vad är det för ras?
Lite tankar från mig, lycka till med din. c79

Kastrerade min kille för exakt 6 veckor sedan idag!
Så fort han blev könsmogen blev han orolig, åt inte, sov inte, gnydde och ylade vid ytterdörren och "juckade" på både människor och gosedjur! Han var rastlös och orolig i kroppen!

Kontaktade vår vet och kom överens om att kastrera honom!

Själva ingreppet (som matte fö var fruktansvärt orolig inför) gick superbra och det var i stort sett bara första dagen som han var utslagen. Redan dagen efter var han sig själv men trött. Tratten bekymrade honom inte nämnvärt så det var inga problem de 14 dagarna han gick med den.

Verkningarna av kastreringen har inte låtit vänta på sig!
Det har gjort att allt det jag räknade upp som besvär för både honom och hans familj nu försvunnit! Samtidigt har det inte förändrat hans personlighet (många varnade för det) utan han är samma pigga, goa, glada och sociala vovve som han var innan men UTAN oron som jag kände han hade i den lilla kroppen.

Jag är SÅ glad för att jag, trots att jag kände STOR oro för ingreppet, tog beslutet att låta kastrera honom.

Jag har kastrerat min Parson russell terrier av två anledningar. Dels visade han stor aggression (speciellt) mot hanhundar och dels har jag en tik hemma.

Tanken var från början att jag skulle avla på honom men beroende på hans lynne avvecklade jag de tankarna. Ser inga som helst nackdelar över huvudtaget. Vissa kan ju få lite lätt att lägga på hull. Men något sådant har jag inte märkt av. Det enda lilla negativa skulle vara priset i så fall. Närmare 3000:- och inget som försäkringen täcker.

Oj vad dyrt!

Så mycket betalade inte jag runt 1500 kanske, hos en distriktsveterinär och jag fick vara med under hela ingreppet och hålla lite. Intressant!

Har nyligen kastrerat min schäferhane av medicinska skäl och det jag har märkt hittills är en ganska tydlig viktuppgång. Håller nu på att successivt gå över på lightfoder. Han är lika glad som förut men ngt lite latare. Den värsta matfixeringen har nu lugnat ner sig, den var hemsk i början!

Han är lika moppsig mot hanhundar som förut, lyfter på benet när han pinkar men markerar inte överallt, hela tiden. Den mest markanta skillnaden är att han i stort sett har slutat skälla:(
Han KAN skälla men gör det mycket sällan. Jag vet inte riktigt varför det har blivit så pass påverkat, det är inget som jag hört från någon annan vars hund har kastrerats.

Jag hade inte kastrerat om det inte vore för att han fick problem med prostatan.

Jag betalade 3,200:- för kastrering samt rabies-vaccination också hos distriktsvet. Var inte med utan lämnade honom och hämtade honom 2 timmar senare!

Jag lät kastrera min hund när han var knappt 7 månader, ungefär två månader sen.

Att jag gjorde det så tidigt var för att vi bestämt oss för kastrering redan då vi köpte honom och vår vett tycker att det är bättre att ta dem runt halvåret.
Jag förväntar mig ingen skillnad på honom, mer än att han kanske så småningom äter mer, vilket han inte börjat göra än. Eftersom han är en blandras ser jag ingen poäng i att behålla honom okastrerad, han ska inte få några avkommor.

Jag tror att det enda som kanske skiljer i hans beteende är att han inte kommit in i tonåren ännu, vilket han kanske skulle gjort vid det här laget om han varit okastrerad. Annars är han samma glada, valpiga, energiska hund som innan. Eftersom han aldrig fått några jobbiga hanhundsbeteenden finns det inget sånt jag kan se någon skillnad på...;)

För oss har kastreringen enbart varit positiv, men det har ju inte gått så lång tid ännu heller...

Jag kastrerade min krypthane för lite mer än ett år sen. Han var otroligt stressad och nervös (mer än vanligt), vilket fick hans kroniskt sjuka tarm att krascha totalt. Så stress är vår största anledning till kastrationen. Jag är mycket nöjd över resultatet. I början märkte jag att lek och kamp försvann något, men det jämnar ut sig då Focus orkar hålla koncentrationen längre, skiter i andra hundar osv :bow:

En kryptkastration skulle här gå på drygt 6000-7000:-. Jag fick den för ynka 1000:- då den gjordes i samband med en stor bukbiopsi! :bow:

Jag tänkte kastrera min hanhund efter sommaren eftersom han är blandras och inte ska avlas på.:smirk:
Som en bonus hoppas jag att han får lättare att koncentrera sig och inte blir så stirrig med andra hundar.

Kastrerade min blandis hanhund 2001 och det pga att vi hadde många tikar och ville inte ha flera överaskningar. Det kostade då 2200 kr. Han inte bryr sig inte speciellt om andra hanhundar. Inget skvättande längre (skönt). Han var strax över året när vi kastrerade och idag är han en ganska grov hund med massor med humor:angel:
Det känns när han kommer och ska kramas med sina ca 30-35 kg:D jag ser faktiskt inga nackdelar. Vi kör lite drag, och det är full fart varje gång.

Vi kastrerade vår 4 åriga münsterhanne för lite över två år sen efter att han börjat visa aggressiva tendenser mot andra hannar.

Efter kastration (som skedde i samband med att jag flyttade hemifrån, han bor med mina föräldrar) gick han upp något fruktansvärt i vikt, vilket iof kan ha berott på att han blev deppad då matte (som är hans gud och allvetande) flyttade ut samtidigt.
Dock verkar inte lightfoder göra någon större skillnad trots relativt mkt motion (minst 2 h promenad om dagen).

Överlag har han blivit lugnare och mindre hetsig i andra situationer med hanhundar, dock så har han också tyvärr mist lite skärpa. Detta är en väldigt vek hund överlag, allt har liksom trubbats av. Men å andra sidan är han numera nästan extremt förarfixerad.

Något som är skönt är att man slipper detta eviga ylande efter löpande tikar. När vi hade gamla hunden i livet så var det nästan som att lyssna på en mindre lyckad månskensduett vissa kvällar... :D

Min "lilla" kille är kastrerad. Han är resultatet av en tjuvparning och ska därför inte avlas på (eftersom han är blandras.. och i just detta fall en ytterst ovanlig blandning som kanske inte är den vanligaste lr den mest rekomenderade ;) ) Så dels var det för att han ändå inte ska avlas på och att han inte ska va lika intreserad av löptikarna samt att jag tror att det var det bästa för honom.mm..

tack för alla svar mkt intressant...

jag har en jack russel på 10 månader jag fundera på...väldigt jucking mot andra hundar..
så jag fundera på en kastering när min kurs är slut..

Ja en kastrering vore kanske inte fel. Dels för att du förmodligen inte ska ha honom i avel heller va? han har ju inga papper. och för att slippa gnäll osv vid tiklöp. Vissa hanar blir ju rätt jobbiga. Vår schäfer va det periodvis medans Ajax inte bryr sig. Så det kan ju vara väldigt olika.

Juckandet kan oxå vara en dominans grej.

*kl*

Kan en kastration göra skillnad på beteenden även på en något äldre hund?

Kastrerade vår 4 åriga hane för 18 dagar sedan. Anledning: 2 tikar och blev väldigt påverkad vid deras löp.Rasade i vikt , revirmarkerade överallt inne och dessutom ska vi inte använda han i avel. Negativa/Positiva saker har vi inte märkt ännu.....
Betalade 3200:-

mina svärföräldrars granne kastrerade sin 7 åriga hanne,och dom har märkt en tydlig skillnad,mkt lugnare,mycket mindre revirpinkande..

Liknande trådar

Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
481
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 477
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Yngre kille
  • Roliga saker som barn säger
  • Dagens naturupplevelse

Hund, Katt, Andra Djur