Bukefalos 28 år!

Kastrera 2 äldre baggar

M

moontje

Jag har 2 baggar (syskon) som är 3 år gamla.
Vi hade tänkt kastrera dom nästa vecka, eftersom dom är så otroligt stångiga. Dom har flera gånger tagit sats och stångat till rejält. Ibland är dom hur snälla som helst, den ena älskar att bli kliad och viftar alltid på svansen när man gör det. Men det finns perioder då det inte går att gå in i hagen ens. Jag har under 3 år ALLTID haft ett spö i handen när jag tar dom in och ut från stallet. Det har gjort att de respekterar mig när jag har spöet med mig, men då och då har dom kommit bakom mig och har då inte sett dom, och då fått stora blåmärken. Så därför tänkte vi kastrera dom. Men idag ringde jag veterinären som sa att det finns risker. Dom kan få urinsten, det är risker med blödning, samt att det antagligen inte kommer att hjälpa ett dugg eftersom dom redan är så gamla..

Är det någon som har erfarenhet utav det här?
OBS. vi har inga tackor, endast 2 baggar.
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Bortkastade pengar enligt mig, eftersom chansen att de lägger av med att stångas är mkt liten.
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Okej :( Men ser du det som omöjligt att dom lägger av/minskar? Kan du berätta om dina erfarenheter?
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Baggar som stångas är enligt min åsikt inget att ha kvar, just för att de inte lägger av med beteendet oavsett vad man gör.
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Min erfarenhet är också att ifall de stångas så får du inte bort beteendet. Speciellt inte med en kastrering när de är såpass gamla. Ska de kastreras ska det göras när de fortfarande är lamm. Nu när de är vuxna gör det knappast någon skillnad.

Stångningen är ett beteende, det har väldigt lite med hormonerna att göra.
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Du kommer inte att få bort stångandet med en kastrering. Däremot vet jag flera som haft stor framgång emd att träna bort beteendet mha shejping (counter conditioning). Tror att det finns videor på youtube!

/Migo
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

TACK! Du gav mig precis lite hopp :love:
Jag vet inte vad det är för någon metod, men om det har funkat på andra (det är väl baggar du menar då va?) Så tänker jag göra allt för att lyckas med de :D Jag har kollat lite snabbt på youtube men har än så länge bara hittat om hundar, dessutom fattar jag inte vad det är dom gör, men men :D
 
Sv: Kastrera 2 äldre baggar

Det hela grundas på klickerträning, det finns massor med bra böcker om det om du inte har testat det förut. Jag rekommenderar att man börjar med "Skjut inte hunden" av Karen Pryor.

Det finns sen ett otal tekniker för att avbryta ett befäst beteende, tex kan du lära in något oförenligt (fungerar bäst om det är vid speciella tillfällen som de stångas, tex när man ställer ner vattenhinken.) Då lär man helt sonika in ett kommando för att de ska ställa sig med huvudet i ett annat hörn och ger frikommando när man är klar.

Ofta försvinner stångandet automatiskt när man börjar träna baggarna med klicker, eftersom man betingar sin närvaro med något positivt. Det blir helt enkelt mycket roligare att bjuda på bra beteenden, än att stångas.

Jag ska snoka efter videor åt dig!

Om du har någon klickertränare i din närhet så kan du kontakta dem för hjälp med träningsupplägget. Vilken öppensinnad hundklickertränare som helst borde kunna fixa detta.

/Migo
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 569
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 224
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 695
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp