Kastrera allergisk 3-åring?

Vassi

Trådstartare
Hej!
Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter? Ska vi ge honom ett halvår till hos oss för att ge honom tid att anpassa sig till sitt nya liv här? Spelar det någon roll?

Kort sammanfattning:
Skaffat omplacering i somras, knappt 3 år gammal, födoämesallergisk, blivit bättre iom foderbyte men blir sämre med löptikar i närheten. Kastrera? Fundering kring påverkan mentalt, rädslor, matfixering. Hört om allergi som både kan bli bättre och att sådant som legat latent blommar ut.

Låång bakgrund för den som orkar:
Han är knappt tre år och bor med oss sen i somras, omplacerad pga (hans) hälsoskäl. Symtomen har alltid kommit och gått och han har en massiv veterinärjournal sedan innan oss. När vi tog honom hade det fungerat bra en längre period enligt uppgift, så vi blev lite överraskade första månaden; dålig mage från start, enstaka kräkningar, krustor, svamp i tassarna... En väldigt loj och trött hund. Efter veterinärbesök med foderbyte har tack och lov mycket blivit bättre. Magen är bra, krustorna och klådan bättre, svampen borta. Dock tycker vi att det har blivit sämre när tikar i området löper, framförallt huden blir jobbig (klåda och krustor).
Så vi funderar på kastration, i förhoppning att det skulle minska hans stress och därmed belastning på immunförsvaret. Att han skulle användas i avel är ju ändå helt uteslutet. Det som gör oss tveksamma är att han redan nu är väldigt matfixerad och viss oro för om han skulle påverkas och bli osäker/rädd. Vi upplever honom som lugn och trygg på det stora hela och han har fått mycket beröm för sitt sätt av band annat vetten. Tittar knappt på andra hundar, förutom dom han vet att han får leka med ;) Men ibland reagerar han på höga ljud i trapphuset eller om någon granne är i trapphuset när vi kommer in. Ljudkänsligheten i trapphuset har vi tränat på sen vi skaffade honom, och det är betydligt bättre nu än i början. Till viss del tänker jag att det är omställningen till ett nytt hem som spökat, MH gjort innan han kom till oss med "fint" resultat.
Att han skulle bli tröttare/slöare spelar mindre roll i sammanhanget, vi vill såklart bara att han ska må så bra som möjligt. Vi har accepterat att vår "aktiva, energiska brukshund" snarare är en livsnjutande Ferdinand :heart
 
Och kom direkt på något jag glömde skriva... Har läst lite om kemisk kastrering, men någonstans har jag också läst om negativa erfarenheter av det i samband med allergi. Någon som har bättre koll?

Rörig värre trådstart men det speglar nog mina tankar rätt tydligt. Vill bara göra det så bra som möjligt för honom.
 
Först vill jag säga att jag kastrerade min 4,5 åring i onsdags men är verkligen ingen förespråkare av kastrering.

I ditt fall hade jag helt klart börjat med en kemisk. Att jag inte gjorde det är för att jag har en fullt frisk, trygg och självsäker hane och samtidigt har kennel med enbart tikar i. Jag kände mig trygg i min hunds person.

Om du tror att stress ligger bakom en del av hans problem (vilket är fullt troligt) så hade jag även testat dessa adapters med freoner som finns. Minns ej namnet på dem just nu.
En del hundar svarar bra på dessa.
 
Först vill jag säga att jag kastrerade min 4,5 åring i onsdags men är verkligen ingen förespråkare av kastrering.

I ditt fall hade jag helt klart börjat med en kemisk. Att jag inte gjorde det är för att jag har en fullt frisk, trygg och självsäker hane och samtidigt har kennel med enbart tikar i. Jag kände mig trygg i min hunds person.

Om du tror att stress ligger bakom en del av hans problem (vilket är fullt troligt) så hade jag även testat dessa adapters med freoner som finns. Minns ej namnet på dem just nu.
En del hundar svarar bra på dessa.

Jag är själv ingen förespråkare av kastrering, vilket väl är en av anledningarna att jag är så kluven, men i somras var han så pass illa däran att vi funderade på att låta honom somna in. Så om minskad stress kan ge honom en bättre vardag...
Ah, Adaptil ja, har jag inte ens tänkt på i det här sammanhanget. Värt ett försök som ett första steg!
Kemisk kastrering känns lite läskigt utifrån biverkningar. Försöker tänka att det ofta är de som är missnöjda som skriver om det, men de det gått illa för verkar det ha gått riktigt illa för. Nåja, blir helt klart att fråga vetten om hennes/deras erfarenheter av det. Tack för att du tog dig tid att svara!
 
Stress tror jag absolut kan ge viss typ av allergi. Att immunförsvaret påverkas när hunden inte mår bra tror jag är möjligt.

Har en bekant vars hund tävlar på elitnivå och kvalt till SM och VM i sin sport. Har utretts för alla tänkbara allergier pga dålig mage och klåda i tassar, men utan att man hittat vad den är allergisk emot. Den har gått på specialfoder hela livet.
I våras skadades den och pensionerades från all träning. Nu är den helt klådfri och kan äta allt O_o
Trors att jag känner hunden väl så har jag aldrig uppfattat den som en stressad hund. Den ljudar inte, den jobbar samlat och fint, har inga klassiska stressbetenden eller separationsångest osv. Så det måste ha varit något med pressen i träningen.
 
Om hunden alltid blir märkbart sämre i huden när den träffar löptikar/har löptikar i närheten och det dessutom sker regelbundet så hade jag definitivt kastrerat.
 
Jag hade också kastrerat om man såg ett regelbundet mönster mellan löptikar och försämring av allergin.
Jag märkte väldigt tydligt på min tik att hennes eksem/hud blev mkt sämre när hon var stressad (och när hon löpte).
 
Stress tror jag absolut kan ge viss typ av allergi. Att immunförsvaret påverkas när hunden inte mår bra tror jag är möjligt.

Har en bekant vars hund tävlar på elitnivå och kvalt till SM och VM i sin sport. Har utretts för alla tänkbara allergier pga dålig mage och klåda i tassar, men utan att man hittat vad den är allergisk emot. Den har gått på specialfoder hela livet.
I våras skadades den och pensionerades från all träning. Nu är den helt klådfri och kan äta allt O_o
Trors att jag känner hunden väl så har jag aldrig uppfattat den som en stressad hund. Den ljudar inte, den jobbar samlat och fint, har inga klassiska stressbetenden eller separationsångest osv. Så det måste ha varit något med pressen i träningen.

De var väldigt intressant att höra! Har funderat mycket kring aktivitetsnivå fast åt andra hållet. Vår uppfattas ju som extremt trygg och lugn, näst intill loj (eller som en släkting som jobbar på djursjukhus uttryckte "han känns mer som vår 7-åring än knappa 3"). Jag har funderat mycket på om han kan vara understimulerad eftersom han "borde" behöva mer enligt sin rasbeskrivning, som vi skämtar om att ha definitivt aldrig har läst :D Har dock inte märkt någon skillnad i symtom oavsett om vi gått kurs och tränat mer intensivt eller inte. Under dom månader vi haft honom vill säga.

Om hunden alltid blir märkbart sämre i huden när den träffar löptikar/har löptikar i närheten och det dessutom sker regelbundet så hade jag definitivt kastrerat.

Jag hade också kastrerat om man såg ett regelbundet mönster mellan löptikar och försämring av allergin.
Jag märkte väldigt tydligt på min tik att hennes eksem/hud blev mkt sämre när hon var stressad (och när hon löpte).

Tack för input båda två! Nej löptikar går inte att undvika. Vi bor i tätort, lägenhet, med minst 8 hundar bara på vår gård, och betydligt fler på området. Det är ett väldigt trevligt område att ha hund i och det märks på gott och ont ;) Ska försöka kartlägga lite mer om sambandet verkligen stämmer innan vi fattar ett beslut. Men det känns som ett ganska tydligt samband.
 
Min foderallergiker kastrerades 8-9 mån gammal. Är nio år nu, och fortfarande högaktiv. Allergin påverkades inte märkbart men är sen många år närmast symptomfri med kost.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vad tusan ska jag göra :( Min sambo och hans barn har 2 katter som de skaffade precis innan jag kom in i bilden. 2 vanliga helsvarta...
Svar
13
· Visningar
1 681
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 871
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 501
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 259
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp