Kastrera el inte?

nice and happy

Trådstartare
Har en 3årig chihuahua hane. Jätte trevlig på alla sätt & vis förutom att han kan bli lite för över sexuell. Mest mot våran stora han hund, han rider på han & är på han som en igel vissa perioder. Den stora han hunden säger inte till honom. Så jag har gått in & sagt till han, han slutar men är jag på jobbet & kommer hem så är han på han igen...
Om man kastrerar han, kan han sluta med sitt över sexuella betende?
Vissa dagar är han så uppe i sitt så han är dålig på att äta mat.
Äta mera är det något han kan göra mera som kastrerad? Då han gärna får bli lite rundare om magen :)

Sv: Kastrera el inte?

Det låter mer som ett dominansproblem tycker jag. Lär hunden att det är ni som är ledare och inte han. Då upphör säkert det här beteendet. Mera motion brukar vara bra både för bättre aptit och för ett bättre uppförande.

De får ofta ökad aptit och lättare att lägga på sig som kastrerade, ja.
Låter som att han blir väldigt "låst" med den driften han har nu så kastrering låter som en bra idé tycker jag. Beteendet kan sluta eller minska, men det är inte säkert.

Det har jag då aldrig hört, att hanhundar kan bli inkontinenta av kastering? Eller vad menade du?

Till TS, ang. efter kastreringen så minskar energibehovet hos hunden dvs den behöver oftast mindre mat om den ska hålla vikten. Fortsätter du ge den samma ranson som innan kastrering resulterar det oftast i att hunden går upp i vikt (som du ju eftersträvar).

Annars kanske du, som någon skrev, försöka arbeta bort problemet eftersom det låter som en dominansproblem samt att du kanske kan byta foder eftersom han är lite tunn?

Jupp, det har jag hört.
Tydligen så kan sfinktermuskeln skadas, ibland hjälper det att medicinera med Rinexin, eller var det Rinomar, men det hjälper inte alla.
Är det ett medfött sfinkterproblem så kan det opereras med bra resultat, detsamma gäller inte för kastrerade killar (hund).

Men det känns som om man verkligen måste slinta med skalpellen för att skada någon av sfinktermusklerna runt urinröret?
Kan inte tänka mig att det är ett så vanligt problem i alla fall. Men man lär sig något nytt varje dag! :)

Både rinomar och rinexin innehåller samma verksamma ämne, fenylpropanolamin, så båda läkemeldel borde kunna användas mot inkontinens hos hund/katt. Sen kanske det ena är billigare än det andra och därflr används oftare?

Jag har kastrerat ett antal hundar - av båda könen - och aldrig drabbats av urinläckage!
Endast en hund i min bekantskapskrets har fått problem och det var en hanhund som kastrerades sent och hade vissa problem med "tätheten" sedan innan.

Hälsoriskerna med att låta bli att kastrera en hormonell hane väger helt klart tyngre tycker jag!

/Swat

Jag har sprutat min 2 1/2 åriga hane med hormoner som skall sitta i 6 månader, sk. kemisk kastrering.

Han blev lite lugnare, kanske lite kraftigare men inte fet. Det bästa att han inte markerar och kissar inne.

Jag tycker det fungerar bra. Man kan ju testa det innan man tar till skalpellen son är defenitivt.

Kemisk kastrering ska man inte nyttja hela hundens liv, typ max 2-3 gånger. Har för mig att det kan ge diabetes. Bättre att snatta kottarna om hunden ändå inte är lämpad eller tilltänkt till avel.

Om du menar ett Suprelorin-chip - vilket är den vanligaste formen av kem.kastration idag - så är den behandlingen helt ickehormonell.

Hormonella kem.kastrationer har BETYDLIGT fler biverkningar och långsiktiga effekter.

/Swat

Jag menar att man kan testa en gång innan man bestämmer sig för att kastrera, det kanske inte hjälper alls, eller att hunden reagerar på ett sätt man inte har väntat sig.

Då finns ju chansen att ändra sig, det är ju lite svårt om man opererar.

Han fick inte Suprelorin-chip,utan en P-spruta samma som man ger till tikar.

Han får mycket motion, han hänger ju med på promenaderna som blir med den stora hunden. Pitbull/labrador & han kräver en del motion :)
Tränar vanlig vardags lydnad med han oxå & han är duktig :)

Ang att det skall vara dominans problem mellan han & mig? Så tror jag inte det, då han slutar när jag säger till men blir så till sig när han inte får & sen en tim senare så är han där igen. Som sagt så är det i perioder som han är på han... Inte just nu :)
Synd att den stora hunden inte har varit mera bestämd mot han när den lilla var valp. För han har aldrig sagt till utan låter han hålla på....

Har prövat att bytt foder & i början av foder bytet så äter han upp allt första 3 dagarna sen är det inte lika mumsigt... Han får ha foder framme hela dagarna så han får äta. Men hade gärna sett att han blev lite rundare om magen :)

Våran stora hund är kastrerad så den lilla kanske tror att den stora är en tik liknade sak? Haha...

Han är väldigt kärvänlig & uppvaktande mot ALLA tikar även dom som inte löper.

ba0201055152Pf3b4.jpg
[/URL][/IMG]

Senast ändrad:

De kan bli inkontinenta ändå. Jag har en kastrerad och en okastrerad hanhund och den okastrerade är inkontinent. I flera länder rekommenderar de kastraktion MOT inkontinens.

TS: Det gör ingen skada att kastrera och det kan hjälpa problemet. Jag ser ingen anledning till att inte göra det om hunden inte ska gå i avel.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 119
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 439
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 508
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka