Kastrera en American akita hane

Nu får jättegärna ge mig tips om vad ni tycker om kastrering och är det någon som har en american akita, skriv gärna om hur de är som hundar och vad som är viktigt att tänka på när man skaffar en. American akita har alltid varit en utav mina drömraser så jag blir väldigt tacksam om ni kan dela med er utav era erfarenheter och kunskaper inom den rasen.
Jag har för tillfället 2 American Akita, är väl insatt i rasen.
Vad är det du specifikt vill veta?
Varför är det en drömras om du inte är väl insatt i hur de är?
Varför vill du ha en American Akita? Vilka egenskaper är det som tilltalar dig?
Vad har du tänkt göra med hunden?

Här är en väldigt kort, ärlig bild av rasen:
De har Noll vilja att vara till lags, gör bara det de tjänar på. Enorm jaktlust. Könsbunden aggressivitet finns, men de bangar inte att slåss med motsatt kön om det bjuds upp. De är rejält skarpa. Självständiga från start, räkna inte med att 8 veckors valpen följer efter dig lös om du gömmer dig tex, då sticker de och hittar på något kul för sig själva. Om man får tag i en välavlad så är det hundar som inte hetsar upp sig i onödan (men även dessa hundar reagerar blixtsnabbt på "rätt" retning och det smäller). En välavlad är en mentalt stabil hund, trygg, funkar att träna olika grenar på lägre nivå, men räkna inte med att kunna ha hunden lös på icke inhägnat område. De ska INTE vara reserverade! Det är skillnad på ointresserad av främmande och reserverade. Det är en relativt frisk ras, hd och ed förekommer bla, även en del problem med autoimmuna sjukdomar. Mentaliteten måste man vara noga med när man väljer vem man köper ifrån. De brukar bli väldigt fästa vid familjen men inte alla är så förtjusta i att gosa i soffan. Det är en tyst ras, skäller i regel nästan ingenting, undantag finns. De har ett fint språk, därav tolkar många dom som otydliga. Vaktar. Stora och ståtliga och med otrolig utstrålning, men i fel händer kan det bli en farlig/otrevlig hund.

Det är väldigt dumt att lyssna bara på dom som säger det man vill höra. För då kommer hundägarskapet inte bli roligt.

Min åsikt om kastrationer är att det gör man av medicinska skäl. Framförallt i en så här liten ras så ska man inte kastrera i onödan.

Att köpa en American Akita som penisförlängare är nåt av det sämsta man kan göra. Man ska välja ras utifrån vad man vill ha hunden till och utifrån hur hundens behov passar med ens egna.

Själv vet jag att jag kommer få ha mest ansvar och dressera hunden så som jag vill ha min hund. En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv
En hund blir inte vad man gör den till. Den blir vad man gör den till utifrån sin genetiska bakgrund. Det kan funka med katten, men lika gärna inte. Även om man vant hunden med katten från början kan det sluta illa, tyvärr.

Har alltid gått på många hundkurser och i slutet av dessa så har det alltid varit olika slags tävlingar för att se hur mycket hunden och ägaren har lärt sig.
Jag och hundarna jag haft genom mitt liv har fått fullpoängare på alla tävlingarna, så jag tror inte det ska vara några som helst problem med en american akita. De säger att akitan inte är aggressiv, det beror helt på hur mycket tid ägaren har lagt på den.
Jag förstår inte vad det är för kurser du gått och vad för tävlingar?
American Akita är inte som alla andra, på gott och ont. Att påstå att mentaliteten skulle bero på hur mycket tid ägaren lagt på den visar bara på okunskapen hos den som uttalat detta.

Som alla andra hundar mår denna ras bäst av att få använda hjärnan. Rasen kräver normal aktivering och är något av en allroundhund. Det är en ras som kräver mycket motivation i träningen och som lätt kan bli uttråkad. Det går utmärkt att tävla med den i både lydnad och agility men man får ingenting gratis. Tålamod och uppfinningsrikedom är ett måste. Spår och sök är annars lämpade grenar för rasen då den har en mycket bra spårförmåga. Är man intresserad av tjänstehundar så finns det exempel på individer som tränats till bevakningshundar.
Det där är en sanning med modifikation, som vi borde se över på hemsidan.
Visst går det utmärkt att tävla i lydnad, om du räknar med att ena dagen lämnar hunden planen mitt i ett moment, nästa dag gör den alla momenten utan att blinka. Agility är inte en gren som passar tävlingsmässigt, de är för tunga och långsamma. Vill man leka agility med låga hinder fungerar det, ibland. Det finns EN American Akita som tävlat i sök och en handfull som tävlat i spår (men det var flera år sen). Tjänstehundar var länge sen det fanns nån och det har inte varit många öht (sista godkända 2011). Viltspår och nosework är grenar som passar ypperligt.

Jag är en väldigt rastlös själ som varje dag e ute och springer med vera och andras hundar eller hittar på annat skoj med mina djur. Jag har väldigt bra tålamod, och jag har kontakt med en uppfödare som föder upp american akita och hon tycker att den här rasen kommer passa mig perfekt. Det jag tycker är extra bra är att det är en allround hund. Den är även ståtlig och väldigt vacker att se på. Tror detta kommer bli hur bra som helst
Jag är väldigt nyfiken på vilken uppfödare du pratat med, du kan pm:a om du inte vill skriva ut öppet.
Jag skulle rekommenderad dig att prata med fler uppfödare och fler ägare, träffa flera hundar från olika linjer för att få en uppfattning hur hundarna är. Kontakta gärna rasklubben så får du en ärlig bild av hur rasen är.
Om du bestämmer dig för att köpa, se till att köpa från en uppfödare som avlar på friröntgade hundar (Hd och ED) gärna ögonlyst och gått BPH och som fött upp en längre tid och är väl insatt i rasen.
 
Jag tar åt mig utav det som skrivs. Men när man läser vissa delar så verkar inte denna rasen passa någon människa? Ingen skriver något positivt om den, därför tyckte jag det var kul att det kom en positiv kommentar. Har du en akita??

Att du läser det som negativt får stå för dig, bevisligen finns det de som gillar de egenskaperna eftersom de valt att ha rasen, men tycker du att det bara är avskräckande så tja... there's your wakeup call. Människorna här på Hund är överlag väldigt kunniga och inte ute efter att pissa på dina drömmar, utan efter att ge en mer nyanserad bild än den där drömska du verkar ha målat upp för dig själv.

Nej, jag har ingen akita och lär aldrig skaffa fast jag gillar både dem och flera andra av de asiatiska spetsarna, eftersom jag inser mina egna begränsningar som hundägare och hur inkompatibla de generellt sett är med den typen av hundliv jag vill ha. Det ÄR en speciell hundtyp som inte passar vem som helst, så är det med många raser.

Jag har själv varit i den sitsen att jag var störtkär i en viss ras och verkligen övertalade mig att den skulle passa såååå bra... sedan snackade jag med insatta människor, både uppfödare och 'vanliga' ägare, som ärligt berättade om nackdelarna, och insåg att jag hade lurat mig totalt. Idag har jag vett att vara tacksam eftersom de besparade både mig och den hypotetiska hunden mycket lidande. :idea:
 
Jag har även varit hos olika uppfödare som visat upp sina akitor och gett mig tips om vad jag ska tänka på osv. Och flera uppfödare har andra raser och katter ihop med sina akitor och de säger att det inte har varit några problem. Tänker att dessa uppfödare vet vad de pratar om och inte ljuger mig i ansiktet 🤷🏼‍♀️
Det finns väldigt få uppfödare i rasen, skulle vara intressant att veta vilka du varit hemma hos.
Om de sagt att det aldrig är några problem med andra hundar eller katter, så ja då har de ljugit dig i ansiktet.
 
Tack ska tänka på detta, jag har hjälpt mååånga som haft "problemhundar" och gett de tips och råd som har hjälpt. Jag har som sagt haft olika raser hela mitt liv. Både hundar som folk skriver här inte passar mitt liv som har visat sig har funkat hur bra som helst. 😊 👍🏼 Jag har även varit hos olika uppfödare som visat upp sina akitor och gett mig tips om vad jag ska tänka på osv. Och flera uppfödare har andra raser och katter ihop med sina akitor och de säger att det inte har varit några problem. Tänker att dessa uppfödare vet vad de pratar om och inte ljuger mig i ansiktet 🤷🏼‍♀️
Känner du att du är insatt i rasen och verkligen vill ha en sådan så ska du för all del skaffa en. Kom dock ihåg att även om du väljer uppfödare och valp med omsorg och lägger mycket tid på träning så kan din hund komma att ha en del av dessa negativa/svårhanterade egenskaper som folk informerar om. Om du kan leva med det och tycka att det är roligt ändå så är det ju bara att köra :) Det lät på dig som att du ville gå kurser och träna en del och ta med hunden på olika aktiviteter och det kan du inte räkna med att kunna göra oavsett stort engagemang.

Det gäller givetvis alla raser – man bör veta hur även en individ som inte är sådär drömmigt perfekt kan komma att bli, och så måste man känna att trots det är det en ras jag vill ha. Vissa rasers eventuella problem och egenskaper gör större inskränkning på vardagen än andra, vilket är viktigt att veta om.
 
Vad rasambassadörer på mässor har att säga skulle jag nog ta med en nypa salt, de är ju där för att framhäva sin ras. Det är tråkigt att de insinuerar att det skulle vara för att ägarna lägger för lite tid på sina hundar som de kan vara aggressiva/problematiska!
Vi har inte haft nån rasmonter på Stora stockholm/MyDog på flera år så det är inte från rasklubben TS hört det hon skriver i tråden.
 
Att du läser det som negativt får stå för dig, bevisligen finns det de som gillar de egenskaperna eftersom de valt att ha rasen, men tycker du att det bara är avskräckande så tja... there's your wakeup call. Människorna här på Hund är överlag väldigt kunniga och inte ute efter att pissa på dina drömmar, utan efter att ge en mer nyanserad bild än den där drömska du verkar ha målat upp för dig själv.

Nej, jag har ingen akita och lär aldrig skaffa fast jag gillar både dem och flera andra av de asiatiska spetsarna, eftersom jag inser mina egna begränsningar som hundägare och hur inkompatibla de generellt sett är med den typen av hundliv jag vill ha. Det ÄR en speciell hundtyp som inte passar vem som helst, så är det med många raser.

Jag har själv varit i den sitsen att jag var störtkär i en viss ras och verkligen övertalade mig att den skulle passa såååå bra... sedan snackade jag med insatta människor, både uppfödare och 'vanliga' ägare, som ärligt berättade om nackdelarna, och insåg att jag hade lurat mig totalt. Idag har jag vett att vara tacksam eftersom de besparade både mig och den hypotetiska hunden mycket lidande. :idea:

Jätte tacksam för svar, jag tänker bara att det behöver inte bli så. Men tar absolut emot alla tips ni ger mig 😊 då vet jag verkligen vad jag ger mig in på om det nu blir den rasen då så att säga haha ❤️
 
Att du läser det som negativt får stå för dig, bevisligen finns det de som gillar de egenskaperna eftersom de valt att ha rasen, men tycker du att det bara är avskräckande så tja... there's your wakeup call. Människorna här på Hund är överlag väldigt kunniga och inte ute efter att pissa på dina drömmar, utan efter att ge en mer nyanserad bild än den där drömska du verkar ha målat upp för dig själv.

Nej, jag har ingen akita och lär aldrig skaffa fast jag gillar både dem och flera andra av de asiatiska spetsarna, eftersom jag inser mina egna begränsningar som hundägare och hur inkompatibla de generellt sett är med den typen av hundliv jag vill ha. Det ÄR en speciell hundtyp som inte passar vem som helst, så är det med många raser.

Jag har själv varit i den sitsen att jag var störtkär i en viss ras och verkligen övertalade mig att den skulle passa såååå bra... sedan snackade jag med insatta människor, både uppfödare och 'vanliga' ägare, som ärligt berättade om nackdelarna, och insåg att jag hade lurat mig totalt. Idag har jag vett att vara tacksam eftersom de besparade både mig och den hypotetiska hunden mycket lidande. :idea:
@Hannizz-A Här tycker jag faktiskt att @Invicta har en viktig poäng. Om de lite krassa och ärliga beskrivningarna känns som att de kommer från folk som inte gillar rasen och som taskiga saker som skrivs för att svartmåla en ras, så är kanske egenskaperna som beskrivs inte något som just du tycker är önskvärda? Något att fundera över tycker jag.
 
Enligt hunddata har 2388 hundar startat vid 1443 tillfällen (fler hundar kan ha startat vid samma tillfälle) varav utställning 908, lydnad 213, viltspår 130 (väldigt blandat resultat. Några championat förvånandsvärt många nollor och tredje pris och ej gk anlagsprov), mh 38, bph 20, rallylydnad 35 (ofta samma hund Rockport queen of dreamz som var i mästarklass) doftprov inför nosework 8, agility 2 (ser diskat ut).

Ett fyrtiotal hundar har gjort BPH - för MH finns inga sammanställningar.

Att ha hundar startande vid två tillfällen tyder inte på någon allmän fallenhet för agility i rasen.

För att bedöma om rasen är något för det du vill träna så måste du kolla med folk som kan rasen, som kan grenen och helst har erfarenhet av rasen i den aktuella grenen.

Ung en femtedel av hundarna är HD-röntgade och få av dem är belastade.

SKK Hund och Avelsdata är din vän - där kan du nörda ner dig och se vad folk gör med sina hundar och hur det går för dem
 
Tack, äntligen någon som är positiv till den här rasen ❤ känns som många som skriver här inte gillar den rasen ❤❤
Jag tar åt mig utav det som skrivs. Men när man läser vissa delar så verkar inte denna rasen passa någon människa? Ingen skriver något positivt om den, därför tyckte jag det var kul att det kom en positiv kommentar. Har du en akita??
Det handlar om att se HELA hunden och rasen, inte bara utvalda delar. Och säg att du träffar en Akita som är glad i att träna med människor, ska du då sträva efter att köpa en likadan trots att det inte är rastypiskt? Uppfödare som avlar på icke-rastypisk mentalitet brukar tyvärr vara oseriösa på många olika plan, och inte några man som hundägare bör stötta.

Kan förövrigt tillägga att när det väl skrivs trådar om min ras så avråder jag andra i 99% av fallen, och i rasvalstrådar har jag nog tipsat om min ras en eller två gånger, inte mer. Och då är jag ändå mycket(!) aktiv på nätet sedan många år tillbaka. Likadant med de som skrivit direkt till mig och frågat om rasen, i de flesta fall säger jag att de bör titta på annan ras. MEN i de fall då rasen passar någon så har det ofta blivit extremt bra. Det är inte så att min ras inte passar någon, men precis som med akitan faller många för utseendet och försöker sedan få det till att rasen passar bättre än den gör. Ingen blir glad av sådant tänk, varken valp eller nya hundägare.
 
@Hannizz-A Här tycker jag faktiskt att @Invicta har en viktig poäng. Om de lite krassa och ärliga beskrivningarna känns som att de kommer från folk som inte gillar rasen och som taskiga saker som skrivs för att svartmåla en ras, så är kanske egenskaperna som beskrivs inte något som just du tycker är önskvärda? Något att fundera över tycker jag.

Ska jag absolut göra 😊👍🏼
 
Det handlar om att se HELA hunden och rasen, inte bara utvalda delar. Och säg att du träffar en Akita som är glad i att träna med människor, ska du då sträva efter att köpa en likadan trots att det inte är rastypiskt? Uppfödare som avlar på icke-rastypisk mentalitet brukar tyvärr vara oseriösa på många olika plan, och inte några man som hundägare bör stötta.

Kan förövrigt tillägga att när det väl skrivs trådar om min ras så avråder jag andra i 99% av fallen, och i rasvalstrådar har jag nog tipsat om min ras en eller två gånger, inte mer. Och då är jag ändå mycket(!) aktiv på nätet sedan många år tillbaka. Likadant med de som skrivit direkt till mig och frågat om rasen, i de flesta fall säger jag att de bör titta på annan ras. MEN i de fall då rasen passar någon så har det ofta blivit extremt bra. Det är inte så att min ras inte passar någon, men precis som med akitan faller många för utseendet och försöker sedan få det till att rasen passar bättre än den gör. Ingen blir glad av sådant tänk, varken valp eller nya hundägare.

Ja det vet jag med många att de går mycket på utseendet men varför jag skrev här var för att få reda på mer och inte bara lyssna på uppfödaren. Blev bara lite chockad att det skrevs så mycket negativt om rasen, visst att man hört en liten del men inte såhär mycket som skrivs här. Men jag tar absolut till mig allt ni skriver här, blev bara väldigt chockad att så mycket annat man hört inte stämmer helt nu när man läser vad ni skriver. Det kan ni nog förstå
 
Det finns väldigt få uppfödare i rasen, skulle vara intressant att veta vilka du varit hemma hos.
Om de sagt att det aldrig är några problem med andra hundar eller katter, så ja då har de ljugit dig i ansiktet.

Okey tråkigt att höra att de ljugit mig i ansiktet ☹️ jag har varit hos Novens kennel, sen i Alingsås hos Christel, dock har hon inte längre ngn kennel längre men har fortfarande akitor. Sen har jag en nära vän som haft akita så vi alla har pratat en del om den här rasen ❤️
 
Ja det vet jag med många att de går mycket på utseendet men varför jag skrev här var för att få reda på mer och inte bara lyssna på uppfödaren. Blev bara lite chockad att det skrevs så mycket negativt om rasen, visst att man hört en liten del men inte såhär mycket som skrivs här. Men jag tar absolut till mig allt ni skriver här, blev bara väldigt chockad att så mycket annat man hört inte stämmer helt nu när man läser vad ni skriver. Det kan ni nog förstå
Jag vet att det på flera ställen rekommenderas alla möjliga raser till alla möjliga människor, för det finns någon som minsann träffat en fantastisk individ! Man delar ju gärna med sig av positiva erfarenheter och egenskaper, speciellt om man själv äger den rasen. Det är ju inte konstigt egentligen att många har svårt att skilja sin individ från rasen i stort. Pratar jag om rasen pratar jag även om min hund, som jag ju älskar och vill att andra också ska älska!

Det är mänskligt. Men insatta hundnördar och andra vettiga, rationella människor (Bukefalos har en sällsynt samling av båda) vet att det inte är sanningsenligt. Hundar är olika, raser är olika, och framförallt så har människor olika preferenser och måttstockar för vad som är okej att leva med och inte. Vad som för vissa låter outhärdligt (till exempel att aldrig kunna ha hunden lös) är ett ickeproblem för andra (kan gott ha koppel jämt och släppa lös på inhägnade områden).

Det viktigaste är att reda ut vad du själv vill ha i din hund och i ditt hundliv. Om folks "tänk på att rasen kan vara X" eller "det kan vara svårt att göra Y med en sådan" får dig att reagera med något annat än "jag vet och det gör mig ingenting" så är det kanske inte rätt ras trots allt. Detta gäller alla raser, inte bara American Akita!
 
Jag vet att det på flera ställen rekommenderas alla möjliga raser till alla möjliga människor, för det finns någon som minsann träffat en fantastisk individ! Man delar ju gärna med sig av positiva erfarenheter och egenskaper, speciellt om man själv äger den rasen. Det är ju inte konstigt egentligen att många har svårt att skilja sin individ från rasen i stort. Pratar jag om rasen pratar jag även om min hund, som jag ju älskar och vill att andra också ska älska!

Det är mänskligt. Men insatta hundnördar och andra vettiga, rationella människor (Bukefalos har en sällsynt samling av båda) vet att det inte är sanningsenligt. Hundar är olika, raser är olika, och framförallt så har människor olika preferenser och måttstockar för vad som är okej att leva med och inte. Vad som för vissa låter outhärdligt (till exempel att aldrig kunna ha hunden lös) är ett ickeproblem för andra (kan gott ha koppel jämt och släppa lös på inhägnade områden).

Det viktigaste är att reda ut vad du själv vill ha i din hund och i ditt hundliv. Om folks "tänk på att rasen kan vara X" eller "det kan vara svårt att göra Y med en sådan" får dig att reagera med något annat än "jag vet och det gör mig ingenting" så är det kanske inte rätt ras trots allt. Detta gäller alla raser, inte bara American Akita!

Jag tar åt mig av all er information, det var inte meningen att framstå som en "jag vet och det gör mig ingenting". Sån är inte jag, jag har tagit åt mig av allt ni skrivit om rasen och kommer ha detta i åtanke. Jag är tacksam över att så många har givit mig tips och råd om den här rasen och kommer fortsätta träffa människor som har mycket erfarenhet av denna rasen så får vi se i framtiden om det blir en sådan ras eller icke. Tack åter igen för allt som skrivits här, och när det kommer till min pojkvän så är det klart att han har sina önskemål men att det kommer vara jag som bestämmer i slutändan om det är en ras för oss ❤️
Kram kram på er 🤗
 
Enligt hunddata har 2388 hundar startat vid 1443 tillfällen (fler hundar kan ha startat vid samma tillfälle) varav utställning 908, lydnad 213, viltspår 130 (väldigt blandat resultat. Några championat förvånandsvärt många nollor och tredje pris och ej gk anlagsprov), mh 38, bph 20, rallylydnad 35 (ofta samma hund Rockport queen of dreamz som var i mästarklass) doftprov inför nosework 8, agility 2 (ser diskat ut).

Ett fyrtiotal hundar har gjort BPH - för MH finns inga sammanställningar.

Att ha hundar startande vid två tillfällen tyder inte på någon allmän fallenhet för agility i rasen.

För att bedöma om rasen är något för det du vill träna så måste du kolla med folk som kan rasen, som kan grenen och helst har erfarenhet av rasen i den aktuella grenen.

Ung en femtedel av hundarna är HD-röntgade och få av dem är belastade.

SKK Hund och Avelsdata är din vän - där kan du nörda ner dig och se vad folk gör med sina hundar och hur det går för dem


Tack ska ta reda på allt ❤️
 
Skönt att höra ändå, då det inte lät som en speciellt kunnig människa!

Konstigt att jag då har träffat flera personer som ställt ut akita på my dog i Göteborg 🤔 visst det var inte i år men har varit där i flera år i rad, dock kommer jag inte ihåg vilket år det var.. Men det var inte heller igår jag började känna mig intresserad utav rasen. Har förstått att det inte är vanligt med akita i Sverige, men följer lite olika sidor på bland annat fb som informerar mycket om rasen och vad som är viktigt att tänka på så jag blir mer "kunnig" om rasen som du skriver...bland annat följer jag en utländsk sida som folk lägger mycket energi på om rasen akita. Finns aldrig några dumma frågor, därför jag ställer mycket frågor haha 🤔😅
 
Tack, äntligen någon som är positiv till den här rasen ❤ känns som många som skriver här inte gillar den rasen ❤❤

Jag tror du gör ett gigantiskt misstag om du misstar kunskap och uppriktighet för antipati. Här finns oerhört kunniga hundmänniskor som med passion lever för hund och därmed kan hund - från grunden. Även om det inte är just den personens ras, betyder inte det att en inte kan något om rasen ifråga.

Rent generellt undviker jag att ta omdöme från någon som har ett intresse i att t ex sälja. Det blir inte sällan information om det en vill höra, snarare än det en behöver höra.
 
Vissa män kan vara lite speciella och kanske inte alltid tänker på hur de uttrycker sig... Själv vet jag att jag kommer få ha mest ansvar och dressera hunden så som jag vill ha min hund. En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv ❤

När jag hör dig skriva om vad för hund du vill ha: "En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv" kombinerat med att du skriver att du vill ha en allround hund du kan göra lite allt möjligt med så tänker jag på en del olika raser. Akita är inte en av de.

Jag tror att du hade kunnat ha riktigt roligt med en labrador bara för att ta ett exempel. Där har du en ras som är allround, trygg och som du kommer kunna ha med överallt. Agility är den, liksom Akitan för stor för, om du inte köper en väldigt liten och nätt tik.

Jag skulle rekommendera dig att starta en ny tråd: "Vilken ras passar mig?" Där du helt öppet och förutsättningslöst beskriver vad du vill göra med din hund och hur du vill att hunden ska vara mentalt, storleksmässigt osv. Där kan många av forumets duktiga hundmänniskor tipsa dig om vilka raser de tycker passar. Sen tycker jag att du ska ta den listan och läsa på om de olika raserna och fundera över om det inte finns en annan ras än Akita som du skulle kunna ha roligare med. Gör det med ett öppet sinne! Du har allt att vinna på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp