Kastrera en Tik?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare tantflour
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 468
T

tantflour

Fick lite funderingar, pga en annan tråd här...

Hur påverkas en tik av kastering?
Mat?
Vikt?
Humör?

Ja vad har ni för erfarenheter?
/Flour

Sv: Kastrera en Tik?

Jag har inga personliga erfarenheter mer än att jag själv funderade över att kastrera min tik. Fick väldigt olika svar beroende på vem jag frågade..
Men för min del så blev det lite för mycket negativa saker som eventuellt skulle kunna hända, vi kommer inte kastrera henne.

Pratar man med en veterinär så säger de att det nästan inte finns bieffekter och att de bieffekter som kanske kan uppstå är så små och obetydliga att man inte behöver oroa sig.
Sen pratar man med andra och får höra om tikar som inte kan hålla sig, som blivit väldigt förändrade till det sämre humörmässigt (aggressiva), tikar som dött av komplikationer osv.

Det låter ju inte bra.
Vad är det för saker du har hört?

I mitt fall så har jag inte så mycket o välja på då hennes löpperioder är grymt jobbiga för henne. Och vill inte att hon ska behöva gå igenom det en enda gång till...

Jag kastrerade min tik i januari. Jag har inte märkt någon skillnad alls på henne.

Jag har två kastrerade tikar.
Den ena kastrerades som sjuåring pga att jag inte vågade vänta längre..
Hon blev mindre vass, mer tålmodig och lekfullare:)
Blev kanske lite mjukare i pälsen, annars inga synbara skillnader..

Den yngsta kastrerades som 1½-åring pga livmoderinflamation, på henne har jag överhuvudtaget inte märk någon skillnad!
Om det är så att dom blir lugnare så undrar jag verkligen hur hon skulle vara som okastrerad, då hon har gasen i botten, vad gäller träning, redan som det är:o

Det lät tryggt =)
Jag har inge problem i dag med vikten. Då får hon endå så mycket hon vill ha.
Är en stallhund som är med hela dagarna i stallet, så hon gör av med det hon får.
Men hon är en JR, dom brukar ha lätt att lägga på sig så jag får nog ha lite koll endå.

Jag är mest rädd för att hon ska ändras i personlighet. Hon är perfekt som hon är nu. Mycket driv i träning men cool lugn när man är hemma och vilar.
Lite nervös endå...

Jag har en kastrerad tik och har haft en tidigare också.
Inga negativa effekter på någon av dem. Lika pigga och glada som tidigare, ja helt samma. Den jag har nu har lättare att gå upp i vikt, men eftersom jag har koll på det så är hon inte tjock.

Fördelar: slipper löp + hormonförändringar
slipper juvertumörer som beror på hormonförändringar som har med livmodern att göra (kan ju dock få juvertumörer av andra orsaker)

Nackdelar: en operation är alltid en operation, även för oss människor
risk för inkontinens (dock liten och går oftast att medicinera)

Att de har lättare att gå upp i vikt kan vara en nackdel, men med rätt tänk från början så blir det inte så. Det är inte så de automatiskt blir tjocka bara för att de kastreras.

Fick lite funderingar, pga en annan tråd här...

Hur påverkas en tik av kastering?
Mat?
Vikt?
Humör?

Ja vad har ni för erfarenheter?
/Flour

Jag har låtit kastrera 3 tikar och jag har inte märkt någon skillnad.
Den som är matmonster var det även före kastreringen.
Vikten har varit/är inte något problem. Men så är jag alltid noga med att hålla koll på hullet.
Jag har heller inte märkt några humörsvängningar.

Har bara haft en tik, och hon var kastrat..
Hon satte enormt mkt päls och blev tjock bara hon tittade på en foderkula.. och började läcka urin då och då året innan hon dog (blev tio).

Jag märkte ingenting på humöret, hon var lika snäll och go efter som innan.. men hon var inte precis av en vass ras heller (njuffe) ..därav min sorg över att hon satte mer päls..helt otroligt mkt päls var det :p

En klar fördel var att jag slapp oroa mej för tumörer av olika slag eller infektioner i livmodern.. och inga löp som var jobbiga för henne och det var lättsamt att kunna umgås med hanar och så utan att behöva oroa sej..för hon lekte aldrig med tikar.

Jag skulle kunna göra det igen på nästa hund, men det är utifrån mina erfarenheter..andra kanske väljer annorlunda.

Intressant att läsa om detta ämne. Min ena tik 6-år op. för snart 2 veckor sen för livmoderinflammation.

Lömsk sjukdom...märktes väldigt lite på henne att hon var sjuk.
Hon haltade lite ibland med en baktass, och var inte särskilt sugen på mat längre.
Lite genomskinliga flytningar, inget annat.

Nu har det snart gått 2 veckor o hon tror att hon är helt bra. Vill följa med ut på den andra hundens längre prommisar o vill gärna springa o busa.

Men, det är bara koppelprommisar som gäller.

Inga stygn att ta, hon syddes både invändigt o utvändigt med stygn som försvinner självt.

En kompress med plastat ytterskydd skulle hon har kvar i 7-dagar. Såret fint o rent.

Nu är jag spänd på att se om hon förändrar sig efter detta. Hon är en lugn och trevlig hund och har aldrig bråkat med någon. Hoppas det fortsätter.

Sen får vi väl se hur pälsen förändras, kanske hon blir en ullboll.....
Spelar ingen roll, vi ställer inte ut längre eftersom hon är lite för grov i kroppen för att vara tik.

Så skriv gärna mera om hur era tikar har blivit. Kram i snö/regnvädret.

Gud vad skönt att höra alla positiva saker=)
Slipper jag vara rädd.
Tack alla!
/Flour

Liknande trådar

Hundhälsa Ni som har erfarenhet av kastrering av tik - kan ni dela med er lite? Jag tänker på kostnad för operationen, återhämtningstid... 2
Svar
26
· Visningar
1 520
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 886
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka