P
PiaPP
Vi funderar på att kastrera vår 2-åriga hanhund, vad tycker ni är fördelen resp nackdelen?
MVH
Pia
MVH
Pia
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
de inlärda beteendena blir inte hjälpta av att man kastrerar, men hormonnivåerna förändras och med det kan en del sexuella beteenden försvinna. så visst kan det vara lönt att kastrera en gammal hund.
jag har aldrig hört talas om att man kastrerar innan hundarna blivit könsmogna i sverige.
min hane blev kastrerad som 1,5-åring (fyller 7 idag) och den största negativa effekten är att andra okastrerade hanar jämt försöker para sig med honom. han doftar tydligen som en löptik för det blir ett jäkla pipande och luftjuckande så fort han kommer i närheten av andra hanhundar. ska han leka med andra hundar är det unga hundar eller snälla tikar som gäller.
han har inte blivit lugnare (tack och lov) och han har inte heller lagt på sig. han är fortfarande intresserad av löptikar, men det är/var aldrig något problem.
Låter som att han har ett så pass undervikande beteende som lockar fram ett sådant beteende hos andra hanhundar.
Det är ju även ett dominans beteende att jucka & inte bara en vilja att para sig.
Sen luktar han ju även annorlunda, då han inte längre utsöndrar "manliga" Fremoner. (vet inte hur det stavas).
Vi funderar på att kastrera vår 2-åriga hanhund, vad tycker ni är fördelen resp nackdelen?
MVH
Pia
En kastrerad hund bör alltid gå på en diet som gör att den inte går upp i hull.
Nån har sagt till mig att hunden oftast ska ha 1/3 av den mat den fick innan, men byter man till lightfoder (om man kör färdigfoder), så kan man ju oftast ge lite mer än det.
Du har rätt, stämmer inte på alla, men generellt så behöver man ju lägga om kosten. Klumpigt formulerat av mig.det stämmer inte på alla. min gick ner i vikt efter kastrationen och fick ha mer mat. lightfoder ska man bara ge om man måste egentligen. det innehåller en massa kolhydrater som gör att de lätt kan bli bukiga. vill man ge mer bukfylla kan man mixa/riva morötter och blanda med maten.
men igen, det är inte alla som blir feta. det bästa är att fortsätta ge som vanligt och ändra givan när man ser att hundens vikt förändras.
Det var därför jag bytte foder. Veterinären sa bara "se över kosten" till oss. Det här med 1/3 kom från en uppfödare och den stämde på min hund, med just det fodret.Jösses, ska man gå ner och ge 1/3 del av maten, då skulle säkert vissa hundar börja svälta. Ett par av mina skulle då få 1,33 dl mat om dagen, det vore djurplågeri tycker jag.
jag har aldrig hört talas om att man kastrerar innan hundarna blivit könsmogna i sverige.