Kastrera hanhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PiaPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 10 777
P

PiaPP

Vi funderar på att kastrera vår 2-åriga hanhund, vad tycker ni är fördelen resp nackdelen?
MVH
Pia

Sv: Kastrera hanhund?

+
slipper stressa upp sig över löptikar
oftast mer harmonisk och lätt-tränad om hanen innan haft problem som ovan...

-
lättare att lägga på hullen
kan bli slöare, om man har en hund som springer mkt av sig själv kan detta minska...

Oftast beror allt på individen... vet hanhundar som inte lyfter blicken åt en löptik ens och sedan de som blir helt paralyserade...

Ja han blir lätt stirrig runt löptikar och det skulle inte skada om han blev lite lugnare allmänt. Finns det ett sätt att kastrera eller fler?
/Pia

Får jag låna din tråd lite ;) :)
En kompis till mig frågade om hanar går upp i vikt av p-spruta. Vet någon om det är så?
Hennes hane är tydligen väldigt jobbig när deras tik löper, och även om de lämnar bort honom så märker han ändå av dofterna när han kommer hem. Detta gör också att han äter dåligt och är alldeles för tunn.
Så hon funderade på att om hon ger p-spruta så kanske han också kan gå upp lite i vikt.
Kan en hane som får/fått p-spruta användas i avel? Hennes hane står ju till förfogande för lämpliga tikar.

Att kastrera en så pass gammal hane är igentligen ingen idee, då att det bör göras innan dom går in i könsmognaden.
Visst kan det påvärka, men det är väldigt marginelt.

Däremot, kan dom lättera gå up i vikt :D

de inlärda beteendena blir inte hjälpta av att man kastrerar, men hormonnivåerna förändras och med det kan en del sexuella beteenden försvinna. så visst kan det vara lönt att kastrera en gammal hund.

jag har aldrig hört talas om att man kastrerar innan hundarna blivit könsmogna i sverige.

min hane blev kastrerad som 1,5-åring (fyller 7 idag) och den största negativa effekten är att andra okastrerade hanar jämt försöker para sig med honom. han doftar tydligen som en löptik för det blir ett jäkla pipande och luftjuckande så fort han kommer i närheten av andra hanhundar. ska han leka med andra hundar är det unga hundar eller snälla tikar som gäller.

han har inte blivit lugnare (tack och lov) och han har inte heller lagt på sig. han är fortfarande intresserad av löptikar, men det är/var aldrig något problem.

Nu var nog inte ditt svar menat till mig. Men jag har läst en hel del om just kastrering. Och där står just rekomendationer är upp till 3 år, sen kan det vara svårt att det hjälper.

de inlärda beteendena blir inte hjälpta av att man kastrerar, men hormonnivåerna förändras och med det kan en del sexuella beteenden försvinna. så visst kan det vara lönt att kastrera en gammal hund.

jag har aldrig hört talas om att man kastrerar innan hundarna blivit könsmogna i sverige.

Har diskuterat med vet. om just det & då va det inga problem.

min hane blev kastrerad som 1,5-åring (fyller 7 idag) och den största negativa effekten är att andra okastrerade hanar jämt försöker para sig med honom. han doftar tydligen som en löptik för det blir ett jäkla pipande och luftjuckande så fort han kommer i närheten av andra hanhundar. ska han leka med andra hundar är det unga hundar eller snälla tikar som gäller.

han har inte blivit lugnare (tack och lov) och han har inte heller lagt på sig. han är fortfarande intresserad av löptikar, men det är/var aldrig något problem.

Låter som att han har ett så pass undervikande beteende som lockar fram ett sådant beteende hos andra hanhundar.
Det är ju även ett dominans beteende att jucka & inte bara en vilja att para sig.

Sen luktar han ju även annorlunda, då han inte längre utsöndrar "manliga" Fremoner. (vet inte hur det stavas).

Låter som att han har ett så pass undervikande beteende som lockar fram ett sådant beteende hos andra hanhundar.
Det är ju även ett dominans beteende att jucka & inte bara en vilja att para sig.

Sen luktar han ju även annorlunda, då han inte längre utsöndrar "manliga" Fremoner. (vet inte hur det stavas).

jag vet skillnaden mellan dominansjuck och sexuellt juck ;). hanen han träffade idag började t o m klappra med tänderna :crazy:

han är inte överdrivet undergiven, och kan visst säga ifrån när han fått nog. men det får bli ganska hårda tag om han ska bli av med sina beundrare, och det vill jag inte utsätta honom för.

feromoner är ordet du söker. och nej han luktar nog inte hanhund längre. men min tik möter inte alls samma reaktioner när hon inte löper, så det är inte bara "icke hanhund" han luktar. min teori är att han luktar valp eller så luktar han faktiskt löptik.

Fördelar och nackdelar att kastrera
Det finns många myter om kastrering. Mår tiken verkligen dåligt av att inte få ha en kull med valpar? Kommer hanen att känna sig stympad? Blir hunden fet och slö? Nej, faktum är att det finns många fördelar med att kastrera en hund i tidig ålder.

Varför kastrera?
Kastrering innebär att testiklarna avlägsnas på hanhunden, medan livmoder och äggstockar tas bort på tiken. Båda förlorar då förmågan att fortplanta sig och tiken kommer heller inte att löpa. Att kastrera en hund är ett relativt enkelt ingrepp hos hanhundar. Hos tikar är dock ingreppet större. Normalt repar de sig väldigt fort efter operationen.

Om din hund inte är ett potentiellt avelsdjur eller en utställningshund finns det flera fördelar med en så tidigt kastrering som vid sex månaders ålder. Till exempel minskar risken för juvertumörer och prostataproblem drastiskt. Du slipper också bekymmer med oönskad dräktighet och hanhundar som matvägrar och ylar för att grannskapets tikar löper.

Många gånger är hanhundens temperament anledningen till att ägaren vill genomföra en kastrering. I de allra flesta fall blir hanen lugnare och könsdriften försvinner till stor del. Dock kan exempelvis revirmarkering och aggressivitet finnas kvar även efter kastreringen om den gjorts efter det att hunden utvecklat vanorna.

Kommer min hund bli fet?
Hälsomässigt är fördelarna med tidig kastrering många, men nackdelarna har också diskuterats i veterinärkåren. Man har menat att tillväxten hämmas hos tidigt kastrerade djur men amerikanska studier har visat att så inte är fallet. En hane som kastreras före puberteten utvecklar dock aldrig den vuxna, okastrerade hundens muskelmassa. Tikar kan drabbas av urininkontinens efter kastrering, men det kan oftast behandlas framgångsrikt: I vissa fall kan en förändring av pälskvaliteten ske hos kasterarde hundar.

I flera studier menar man att ämnesomsättningen i vila är lägre än hos intakta djur vilket betyder att de kastrerade hundarna har ett lägre energibehov. Men med en minskad mängd utfodring eller ökad motion bör inte din kastrerade hund bli tjock eller slö.

Kastrerade hundar är friskare
Det är en myt att tikar mår bättre om de får valpar. En hane mår ofta bra av att slippa stressen med revirmarkering och dominans. Ofta drar vi paralleller till oss själva och att det är därför vi avhåller oss från att kastrera våra husdjur.

Men i USA är det till exempel mycket vanligt att kastrera hundarna i tidig ålder, mycket för att minska oönskad reproduktion men också för att studier visat de många fördelarna som till exempel att djuren håller sig friskare längre.

Text: Sofie Lönn

http://www.agria.se

Vi funderar på att kastrera vår 2-åriga hanhund, vad tycker ni är fördelen resp nackdelen?
MVH
Pia

Jag ser inga som helst nackdelar.
Om man inte ska avla på hunden, kan man lika gärna kastrera, oavsett kön. Det är så mycket man slipper (sjukdomar, hormoner mm).

En kastrerad hund bör alltid gå på en diet som gör att den inte går upp i hull.
Nån har sagt till mig att hunden oftast ska ha 1/3 av den mat den fick innan, men byter man till lightfoder (om man kör färdigfoder), så kan man ju oftast ge lite mer än det. Gör man eget får man ju göra om kosten lite i så fall.

Så jag ser inga som helst nackdelar. De få saker som kan ses som jobbiga i början är tillfälliga och handlar mest om rutinändringar hos en själv.

En kastrerad hund bör alltid gå på en diet som gör att den inte går upp i hull.
Nån har sagt till mig att hunden oftast ska ha 1/3 av den mat den fick innan, men byter man till lightfoder (om man kör färdigfoder), så kan man ju oftast ge lite mer än det.

det stämmer inte på alla. min gick ner i vikt efter kastrationen och fick ha mer mat. lightfoder ska man bara ge om man måste egentligen. det innehåller en massa kolhydrater som gör att de lätt kan bli bukiga. vill man ge mer bukfylla kan man mixa/riva morötter och blanda med maten.

men igen, det är inte alla som blir feta. det bästa är att fortsätta ge som vanligt och ändra givan när man ser att hundens vikt förändras.

Jösses, ska man gå ner och ge 1/3 del av maten, då skulle säkert vissa hundar börja svälta. Ett par av mina skulle då få 1,33 dl mat om dagen, det vore djurplågeri tycker jag.

det stämmer inte på alla. min gick ner i vikt efter kastrationen och fick ha mer mat. lightfoder ska man bara ge om man måste egentligen. det innehåller en massa kolhydrater som gör att de lätt kan bli bukiga. vill man ge mer bukfylla kan man mixa/riva morötter och blanda med maten.

men igen, det är inte alla som blir feta. det bästa är att fortsätta ge som vanligt och ändra givan när man ser att hundens vikt förändras.
Du har rätt, stämmer inte på alla, men generellt så behöver man ju lägga om kosten. Klumpigt formulerat av mig.

Jösses, ska man gå ner och ge 1/3 del av maten, då skulle säkert vissa hundar börja svälta. Ett par av mina skulle då få 1,33 dl mat om dagen, det vore djurplågeri tycker jag.
Det var därför jag bytte foder. Veterinären sa bara "se över kosten" till oss. Det här med 1/3 kom från en uppfödare och den stämde på min hund, med just det fodret.

Jag har enbart positiva erfarenheter av kastrering. Min hane var fruktansvärt jobbig att ha med andra hanar, då är var extremt dominant. Då vi dessutom haft minst ett par tikar samtidigt så utsattes han ju relativt ofta den stress som löpningen innebar för honom.

Nu är han inte alls lika ranghög, han anpassar sig lättare och kan utan problem träffa och leka med andra hanhundar. (Händer inte särskilt ofta, men min faster har en ganska ranghög hanhund och då vi träffas regelbundet så är det skönt att hundarna går ihop.) Han bryr sig heller inte det minsta om tikarna när de löper. Han är rent allmänt en mycket lugnare och mer harmonisk hund nu.

Han fick inte lättare för att lägga på sig i och med kastreringen, och blev heller inte slöare. Lugnare med tanke på att han slipper hormonrusningar, men lika aktiv i övrigt. ;)

Vi kastrerade vår 7 mån valp för inte så länge sedan, vår vet. sa att han föredrar att ta dem innan könsmognad och att det tydligen inte är ovanligt heller... Så visst förekommer det.

Kanske känns det lite ovanligt eftersom hundkastrering i Sverige har blivit synonymt med problemlösning ( trots att vi vet bättre! ) och inte med att vissa hanhundar inte ska gå i avel.

För mig som har en blandrashund med mkt motor kändes det rätt naturligt att han kastrerades eftersom jag inte vill spä på blandrasaveln. ( Även om just den här korsningen är den perfekta för mig ) Kan ju ha att göra med att jag har valack i stallet och kastrerade katter och grisar också... Indoktrinerad ;)

Vi upptäckte en tråkig bieffekt med kastreringen förresten.

Grannens hanhund, som vår lekt med sen valp, accepterar inte vår riktigt längre. Han visste inte om han skulle försöka para sig med vår hund eller vad. Grannhunden blev så frustrerad att han försökte gå till attack och jag fick sära på hundarna.
Synd, eftersom de lekt fint ihop tidigare. Men, kanske hade det sett annorlunda ut när min blev könsmogen, det får vi ju aldrig veta heller.

Tur vi har en trevlig tik nästgårds att leka med.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 555
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
819
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 828
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka