Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
ska i slutet av januari kastrera min hanhund! hur länge går dom med krage? hur ska "såret" skötas? går valpkurs kan jag vara med fast han är ny kastrerad? han kastreras på måndagen sedan på onsdag kväll är det kurs, kan jag var med då?
Fråga din veterinär vad h*n tycker.
Min kompis funderade på att kastrera sin hane och våran veterinär sa att det var minst en veckas vila efter kastration beroende på hur individen tar det.
De brukar behöva smärtstillande i ett par dagar minst och ska inte ansträngas så länge de har stygnen, utan bara gå ut och göra sina behov så att säga, den första tiden.
Hade det varit en vecka efter hade jag funderat på det, men inte två dagar efter.
Be dem att kastrera med pre-scrotalt snitt och sy intrakutant så behöver han ingen krage alls och du behöver inte ta några stygn.
Jag skulle nog låta honom vila ngn vecka från kursen.
Såret behöver du inte göra ngt speciellt med, kolla varje dag att det inte blir infekterat bara. Håll inte på och tvätta det, det fördröjer bara läkningen.
Om det skulle bli vanliga stygn ska de sitta 10 dgr och han behöver krage sålänge stygnen sitter.
Juridik & Ekonomi Med hänsyn till att man fortfarande säger att kvinnor förlorar mycket pension pga föräldraledighet och deltidsarbete så är har jag full...