Kastrerad eller steriliserad?

Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Om han hade jätteont efter låter det ju inte ens som om de gett honom smärtstillande, vilket är rutin efter operation för att minska eventuella smärtor. Låter då inte som någon bra vet det där, utifrån det du skriver...
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Nej, det hela känns väldigt illa gjort faktiskt. Synd om hunden och synd om hundens husse som hade tänkt sig både en annan operation, antar jag, och han mådde väldigt dåligt efteråt när hunden hade så ont.

Ledsamt.

Fast det konstiga är att en annan kompis frågat en bekant som är också är veterinär om detta med att kulorna var kvar, och då hade hon fått svaret att det är så man gör nuförtiden? Finns det olika kutym inom detta eller hur ligger det egentligen till?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Då tycker jag att din polare skall fråga sin vet polare varför kulorna skall vara kvar, o till vilken nytta?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Husses självkänsla? :D

Skämt åsido - jag ska kolla detta igen, jag håller verkligen med om att det är märkligt alltihopa.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Husses självkänsla? :D

Skämt åsido - jag ska kolla detta igen, jag håller verkligen med om att det är märkligt alltihopa.
Till det finns neuticles att stoppa in.
Måste vara en våt dröm som blivit sann för den vet som patenterade det!
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Nej, det hela känns väldigt illa gjort faktiskt. Synd om hunden och synd om hundens husse som hade tänkt sig både en annan operation, antar jag, och han mådde väldigt dåligt efteråt när hunden hade så ont.

Ledsamt.

Fast det konstiga är att en annan kompis frågat en bekant som är också är veterinär om detta med att kulorna var kvar, och då hade hon fått svaret att det är så man gör nuförtiden? Finns det olika kutym inom detta eller hur ligger det egentligen till?

Men alltså vem har fattat vad fel här? Ja idag lämnar man kvar de tomma påsarna men kulorna tas ur, man kastrerar. Påsarna krymper sedan väldigt mycket i vissa fall helt och hållet. Men det är fortfarande en kastration man gjort.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Men alltså vem har fattat vad fel här? Ja idag lämnar man kvar de tomma påsarna men kulorna tas ur, man kastrerar. Påsarna krymper sedan väldigt mycket i vissa fall helt och hållet. Men det är fortfarande en kastration man gjort.

Men är ju inte så de gjort skriver TS.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Lånar min egen knapp..

En tanke jag fick är om de tex vill ställa ut eller tävla, men vill slippa med intyg. De kör på som vanligt helt enkelt.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja, den kastrerades i somras, eller steriliserades då, tydligen. Och ägaren ville ha bort beteendet, det var ju därför det gjordes.

Jag har chip på min hund, och han fick det i juni (inte samma hund som ovanstående alltså, utan en dobermann). Effekten har varit KANON. Hussen vill inte kastrera på riktigt, det är nåt det där med kulorna som tydligen är väldigt viktigt trots att de numera bara är små skrumpna saker. För ett par veckor sedan började han för första gången intressera sig för löptikar igen så jag antar att effekten förjar avta nu. Är det alltså olämpligt att chippa igen? Hunden är 5 år.

Ursäkta, misstog detta inlägget som att det handlade om den steriliserade hundens kulor.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Det är en ren sällskapshund, och syftet var att bli av med hanhunderiet, så ingen tävling eller utställning var i åtanke.

Ska jag behöva provklämma, inte bara titta på påsarna/kulorna? Ägaren och min vänninna hävdar attde finns kvar, men jag ser ju bara hår, det är en New Foundland.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Fast det konstiga är att en annan kompis frågat en bekant som är också är veterinär om detta med att kulorna var kvar, och då hade hon fått svaret att det är så man gör nuförtiden? Finns det olika kutym inom detta eller hur ligger det egentligen till?

Min hane blev kastrerad i början av december och där tog de bort hela testiklarna. Det var aldrig något prat om sterilisation, trots att ingreppet inte gjordes pga "hanhundsbeteenden". På honom finns nu alltså inget kvar förutom ett litet ärr, så att säga.
Det är ju oftast en fördel att kastrera än att sterilisera eftersom eventuella senare besvär med prostatan minskar kraftigt!

Det låter för mig oerhört konstig att man generellt sett skulle gått över till att sterilisera en hanhund istället för att kastrera med tanke på att prostatabesvär är väldigt vanligt, speciellt bland äldre hanar.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Det är en ren sällskapshund, och syftet var att bli av med hanhunderiet, så ingen tävling eller utställning var i åtanke.

Ska jag behöva provklämma, inte bara titta på påsarna/kulorna? Ägaren och min vänninna hävdar attde finns kvar, men jag ser ju bara hår, det är en New Foundland.

Gör det, ägaren kanske missuppfattat vetrinären?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Fast det konstiga är att en annan kompis frågat en bekant som är också är veterinär om detta med att kulorna var kvar, och då hade hon fått svaret att det är så man gör nuförtiden? Finns det olika kutym inom detta eller hur ligger det egentligen till?

Tror som flera att det menades att påsen lämnas kvar, lämna kulorna kvar blir ju hål i huvudet iom att man då inte tar bort något mer än fortplantningsförmågan. Alla 'nackdelar' i övrigt blir kvar, både hälsomässiga och beteendemässiga.

Så, fråga vet igen, tror vet menade påsen. Förr så vissa tog bort andra lät vara kvar, men nu lämnar nog 'alla' tror jag? (Däremot kan det skilja var man tar ut kulorna, via påsen/pungen eller vid penisroten).
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Fast våran som blev kastrerad för exakt en månad sedan hade då ingen påse kvar, men visst kan det vara det som veterinären ifråga menade och det missuppfattades av ägaren.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Jo, därför jag satt 'fnuttar' kring alla, inte säker på alla gör det, men iaf om jag kikar i bekantskapskretsen verkar det vara vanligare att lämna påsen numera än tidigare? Ingen aning vad för- vs nackdelarna är dock med de olika. Mina har fått påsen kvar, men den har j skrumpnat bort helt eller nästan helt i slutänden iaf.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja det är ju sant att det naturligtvis inte behöver vara alla som gör det! :)
Vet inte heller riktigt fördelarna/nackdelarna med att lämna den kvar repektive att inte göra det. Förutom det estetiska i början, innan den skrumpnar, kanske då. Eller kanske att ingreppet går snabbare om man lämnar den kvar, och att risken för att stygnen går upp minskar då?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja, ingen aning. Mina har fått en hel del svullnad och sårvätska närmast efter, i själva påsen. Vet jag nu när V kastrerades frågade vet om det där, och vet tyckte att han hellre lämnar påsen ändå, hellre det dräneras ut i påsen än trycker på såret, men att han tar ut kulorna vis snitt i 'botten' på påsen (hellre än vid penisroten), just så att sårvätska dräneras där i botten.

Greyhoundhanen svullnade inte alls, han hade dessutom självabsorberande stygn, så där vet jag inte riktigt var de plockade ut, vid penisroten eller via påsen. De andra två var via påsen, och de svullnade första dygnen. Ingen infektion dock, utom för Utter, men det visade sig bero på att han var överkänslig mot suturtråden.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Funderar...

För många år sedan kastrerades min dåvarande häst och blev inflammerad i såren efteråt. När det så småningom läkate blev det en ganska kraftlig ärrvävnad kvar, och om man inte visste skulle man säkert tro att han hade kulorna kvar, men så var det ju inte.

Den här hunden jag pratar om blev också inflekterad efteråt (naturligtvis - INGET verkar ha gått rätt i den där kastreringen) , så det KAN ju vara ärrvävnad som syns och inte kulorna.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Jo, därför jag satt 'fnuttar' kring alla, inte säker på alla gör det, men iaf om jag kikar i bekantskapskretsen verkar det vara vanligare att lämna påsen numera än tidigare? Ingen aning vad för- vs nackdelarna är dock med de olika. Mina har fått påsen kvar, men den har j skrumpnat bort helt eller nästan helt i slutänden iaf.
Om man tar bort påsen så är det ett större ingrepp o huden som sys i kan strama.
Enda nackdelen med att lämna själva pungen/påsen kvar är att den kan fyllas med blod efter op, men det brukar absorberas av sig självt ganska snart.

mvh
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Nu har vi fått klarhet i detta. Hunden har INTE kulorna kvar utan det var påsarna som såg stora ut, troligen för att det var svullet och infekterat.

Tack alla för svaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är någon som har steriliserat/kastrerat sitt sto? Jag vill vet allt som går att veta om både ”symptom” före och hur...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Herkan
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 834
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp