Kastrerad hankatt som börjat kissa inne

svenskordlista

Trådstartare
Hejsan!

Jag har två ljuvliga hankatter som bor inne tillsammans med mig. Båda två är kastrerade sen länge. Den senaste tiden har en av katterna börjat kissa inomhus, särskilt om det ligger någonting på golvet (ex en strumpa eller nu senast, min träningsväska :banghead: ). Jag undrar vad det kan tänkas bero på och vad jag kan göra för att få honom att sluta (förutom att se till att inget ligger på golvet då)?

Kattlådan tömmes regelbundet, alltså flera gånger om dagen. Kattsanden byts ofta.

Snälla nån, tips och råd?
 
Sv: Kastrerad hankatt som börjat kissa inne

Hur gamla är katterna?
Hur ser deras relation och kontakt med varandra ut?
Hur länge är katterna ensamma om dagarna?
Finns det någon yttre faktor i katternas tillvaro som kan ha påverka stressnivån hos dem (besök, andra djur eller förändringar i miljön)?
Hur är katternas temperament och personligheter?
Hur stor yta bor ni på?
Har du bara en låda?
Vad är det för typ av låda? (storlek, med huv, med lucka?)
Vad är det för typ av sand (märke och sort)?
Hur tjockt lager av sand är det i lådan?
Var är lådan placerad?
Är det småskvättar eller pölar där katten kissat fel?
Är det i närheten av lådan eller på helt andra ställen det kissas fel?
 
Sv: Kastrerad hankatt som börjat kissa inne

Hur gamla är katterna? De är 5 och 3 år gamla ungefär. Har bott hos mig sen juni förra året. Det är den yngre som kissar på fel plats.
Hur ser deras relation och kontakt med varandra ut? De är väldigt kärvänliga. Ligger ofta och gosar med varandra. Ibland bråkar de lite, men inget konstigt och de är vänner snart igen efteråt.
Hur länge är katterna ensamma om dagarna? Jag pluggar och arbetar heltid.
Finns det någon yttre faktor i katternas tillvaro som kan ha påverka stressnivån hos dem (besök, andra djur eller förändringar i miljön)? Inget som har förändrats nej. Jag har sällan besök och det är inga andra djur som är i närheten heller.
Hur är katternas temperament och personligheter? Den yngre är väldigt livlig, på gränsen till "dampig" och kräver mycket kel. Är väldigt öppen för nya människor. Den äldre är lite lugnare och mer försiktig, mer tveksam till främlingar. Han är dock extreemt kelig med mig.
Hur stor yta bor ni på? Vi bor på ungefär 30 kvm.
Har du bara en låda? Ja.
Vad är det för typ av låda? (storlek, med huv, med lucka?) Det är en stor låda med både huva och lucka.
Vad är det för typ av sand (märke och sort)? Har nån typ av kristallsand? Vet inte märket men det är inte som vanligt "grus" utan genomskinlig med blåa kluttar i. Haft samma hela tiden och det är samma som ägaren innan hade.
Hur tjockt lager av sand är det i lådan? Det är som rekommenderat på påsen, fast lite tjockare. Kanske 8-10 cm? Jag brukar hälla på rejält.
Var är lådan placerad? Lådan är placerad inne i badrummet. Har varit där hela tiden och dörren är aldrig stängd.
Är det småskvättar eller pölar där katten kissat fel? Det är mer pölar. Rejält med kiss alltså.
Är det i närheten av lådan eller på helt andra ställen det kissas fel? Nej, det är helt andra ställen. Bredvid tvättkorgen i sovrummet när det låg en strumpa där, exempelvis. Även nu då senast i min träningsväska som stod bredvid soffan i vardagsrummet.
 
Sv: Kastrerad hankatt som börjat kissa inne

Ok, då kan jag se flera möjliga orsaker till beteendet och anledningen till att det uppstått just nu har antagligen med katternas ålder att göra. Katter genomgår olika mognadsfaser i livet och en viktig sådan infaller när katten är ca 2-4 år. Det har inget med könsmognad att göra utan är den period i livet då katten blir vuxen socialt i sin syn på sig själv och framförallt gentemot andra katter.

Min gissning är att den yngre katten har fått en vuxen katts behov av att markera sin egen närvaro och hävda sig i kattgruppen och att det därför känns svårt att dela en så central doftmarkeringsfunktion som kattlådan är. Att lådan är helt stängd med både huv och lucka gör det extra påfrestande för katten att använda den.

Att det är vass och hård kristallsand i lådan bidrar också till onödigt obehag.

Mitt förslag är att:

1. Ta bort huven (eller åtminstone luckan på den låda som redan finns).

2. Ställ fram ytterligare en låda (minst).

3. Fyll lådorna med lerbaserd, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. oparfymerade varianter av EverClean, Extreme Classic eller möjligtvis Pussi Kompakt.

4. Fortsätt att rensa lådorna från kissklumpar och avföring flera gånger dagligen.

5. Se över övriga resurser i katternas revir. Kattanpassa hemmet efter två katters behov genom att se till att det finns tillräckligt av allt så att det inte behöver uppstå onödig konkurrens kring t.ex. matplatser, liggytor, klösplatser (viktigt ur doftmarkeringssynpunkt!), utkiksplatser och gömställen.

6. Aktivera och lek med katterna en stund varje dag. Ta ut dem på koppelpromenader för att öka stimulansen och välbefinnandet.

7. Köp en Feliway-adapter som avger doftferomoner som ökar känslan av trygghet och välbefinnande för oroliga katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: Rhinos
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 572
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 902
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp