Åtgärder för katt som kissar inne

Avskräcka vill jag inte. Helt enkelt för att det är en liten lägenhet och avskräcka från att kissa på den här golvplätten kan lika gärna bli "rör dig absolut inte i det här området"

Det står numera en låda 1 dm från där han kissade på golvet. Vi får väl se.

Det var en liten kissfläck på hallgolvet men vet inte om den var från samma tillfälle eller en annan. I övrigt inga kissfläckar och inga toabesök.
 
Så länge han inte förstör lägenheten (dvs börjar kissa på väggarna eller sådär) så känner jag ett rätt bra tålamod med kisspölar. Jag antar att hans försök krafsa över pölen också är ett tecken på att det sas inte är en medveten markering eller hur man ska säga.

Jag är förvånad över hur "bra" han faktiskt tagit det ändå. Det är en enorm omställning för honom självklart och han är stressad. Men mycket mindre än jag befarat, han har ju flera gånger varit ute och rört sig, kelat, ätit osv. Tom provsniffat på särbons hand när särbon låg ner. Stående särbo är dock = monster. Men bara att övht våga sig fram och övht våga sniffa på en karl.

Liksom jag har haft tama raskatter som varit mer skeptiska vid byte av miljö och ägare. Liten låg på en garderob i 3 veckor när hon kom. Lukas har ju fördelen jag är känd och jag verkar ha fortsatt förtroende. Men allt annat är ju nytt. Och det är dessutom I två andra katters hem och allt luktar dem. Samt efter extremtraumat att åka bil.

Han är helt ursäktad både för skrikande och kisspölar. Men är ju dumt om kissande blir värre i "onödan" för jag gör något fel. Ska torka med ättika, har dock bara "ren" ättika hemma, funkar det lika bra?

Nej han har inte haft springa på väggarna panik och får han det är ju läget ohållbart här. Men än verkar han en kombination av rädd och väldigt kelig. Och än så länge känns skrikande inte som "släpp ut mig nu!" utan allmän oro/stress över vad som egentligen hänt. Inatt pratade jag och klappade lite och nu under dagen har jag mest bara pratat tillbaka (han behöver inte dressera mig att ha keljour 24/7) och han har skrikit som mest kanske 5-10 min åt gången.

Så. Än så länge långt långt över förväntan. Men det avgörande kommer ju när han endera känner sig färdig med pensionat paradiset och bara ska härifrån alt är trygg och cool med pensionat paradiset och tänker sig det är dags att utnyttja utomhusfaciliteterna. Dvs när han otrygg vill ut, eller när han trygg vill ut. Men så länge det är på rätt sida gränsen för vad jag anser är acceptabelt en katt ska behöva må, och så länge det går åt rätt håll får han den här chansen. Sen får man ta det dag för dag och nya beslut utefter utvecklingen.

Fråga ang kisseriet, jag har som sagt noll koll, kan att en felkissar göra att övriga börjar göra det?
Ja att en felkissar kan göra att andra gör det också om man inte ser till att få bort doften. Är doften borta så är risken borta. Däremot kan ju stressen hos övriga göra att de kissar fel de med.
 
Klorin! Har annars sprtat med Algtvätt på pissfläckar mm för att avskräcka, är samma fast mycket värre koncentrerat.
Ättika funkar bra till mycket och är inte farligt i rimliga doser så tycker det är bättre till det det funkar till.
Klorin uppmuntrar katter till att kissa där eftersom det i deras nos luktar kattkiss så det är verkligen ingen bra idé. Klorin använder man där man vill att katten ska kissa, ingen annanstans. Ättiksprit använder man för att ta bort lukten av kattkiss men det fungerar inte avskräckande på något sätt.
 
Klorin uppmuntrar katter till att kissa där eftersom det i deras nos luktar kattkiss så det är verkligen ingen bra idé. Klorin använder man där man vill att katten ska kissa, ingen annanstans. Ättiksprit använder man för att ta bort lukten av kattkiss men det fungerar inte avskräckande på något sätt.
Intressant. Men inte fan ville di fortsätta kissa där kloriten var pålagd. Men är i vilket fall bättre med ättika på flera vis, så bra det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 015
Senast: Otherside
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
12 408
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp