Kastrering honkanin

ako

Trådstartare
Hej!
Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra.
Jag är lite velig om vi ska kastrera honan eller ej. Först tänkte vi det men sen kom Corona och det blev uppskjutet då klinikerna här mest ville göra akuta saker.
Det är ju alltid en risk att söva och hon- kastrering är ju ett större ingrepp. Å andra sidan, om det går bra så är ju chansen till ett långt och friskt liv större...
Jag undrar också hur länge man måste ha kaninerna åtskilda efter kastreringen? Jag hittar bara uppgifter på typ 6 v etc men då handlar det ju om att de inte ska para sig. I vårt fall är ju hanen redan kastrerad och de är redan bästisar.
Övriga erfarenheter av hon- kastrering tas också gärna emot.
Tack 😊!
 
Jag tycker absolut att du ska kastrera, livmodercancer hos honkaniner är väldigt vanligt, studier säger olika men någonstans mellan 50-80 % av okastrerade honkaniner får det. Det kan också vara svårt att upptäcka tills det är för sent, så kaninen kan få lida onödigt länge. Sövning skulle jag inte oroa mig för, det är alltid en risk som du säger, men den är väldigt liten.

Ha kaninerna åtskilda i 10-14 dagar, det är så lång tid det kommer ta för honans sår att läka ordentligt. Under samma tid ska honan vara på begränsad yta och inte kunna hoppa högt, detta för att se till att såret inte dras upp.

Jag har kastrerat flera honor och eftervården är mer krävande än för hanar, eftersom det är som du redan skriver, ett större ingrepp. De ska ha smärtstillande i flera dagar efteråt och behöver ofta stödmatas innan de kommer igång att äta ordentligt själva. Så räkna med att vara tillgänglig ofta åtminstone 2-3 dygn efter kastreringen. Bor hon ute måste hon få vara inne några dagar då de har svårt att kontrollera kroppstemperaturen efter sövning.

Kolla såret dagligen så det läker fint, det är ovanligt men kan hända att hon kommer bita på såret, så håll koll på att det läker som det ska.
 
Efter att fått uppleva cancer på kaninhona pga ej kastrerad har jag efter de kastrerat de två honor jag haft. Det har gått jättebra och risken för cancer är mycket större än att söva kanin. Förr var det en större grej att söva kaniner som jag förstått det. :-)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Efter att ha sett hur cancern tog en av mina okastrerade honor hade jag absolut kastrerat. Hade det funnits en vettig prognos för henne hade ingrepp säkerligen gjorts, men nu var det för sent.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tycker absolut att du ska kastrera, livmodercancer hos honkaniner är väldigt vanligt, studier säger olika men någonstans mellan 50-80 % av okastrerade honkaniner får det. Det kan också vara svårt att upptäcka tills det är för sent, så kaninen kan få lida onödigt länge. Sövning skulle jag inte oroa mig för, det är alltid en risk som du säger, men den är väldigt liten.

Ha kaninerna åtskilda i 10-14 dagar, det är så lång tid det kommer ta för honans sår att läka ordentligt. Under samma tid ska honan vara på begränsad yta och inte kunna hoppa högt, detta för att se till att såret inte dras upp.

Jag har kastrerat flera honor och eftervården är mer krävande än för hanar, eftersom det är som du redan skriver, ett större ingrepp. De ska ha smärtstillande i flera dagar efteråt och behöver ofta stödmatas innan de kommer igång att äta ordentligt själva. Så räkna med att vara tillgänglig ofta åtminstone 2-3 dygn efter kastreringen. Bor hon ute måste hon få vara inne några dagar då de har svårt att kontrollera kroppstemperaturen efter sövning.

Kolla såret dagligen så det läker fint, det är ovanligt men kan hända att hon kommer bita på såret, så håll koll på att det läker som det ska.
Jätte sen fråga, men kan man ha en kastrerad hane och en okastrerad hona tillsammans? Vilken ålder rekommenderas de att kastrera en hona?
 
Jätte sen fråga, men kan man ha en kastrerad hane och en okastrerad hona tillsammans? Vilken ålder rekommenderas de att kastrera en hona?
Ja det kan gå, men det är som sagt ändå rekommenderat att kastrera honan. Det kan man göra mellan 6-12 månaders ålder. Det finns vissa kaninkunniga veterinärer som förespråkar kastrering närmre 12 månader.

Om det går att ha dom ihop beror på personlighet, om honan har starka könsdrifter kan hon vara på hanen mycket så han tycker det är jobbigt, alternativt kan det faktum att hon är okastrerad väcka hans könsdrifter (mindre vanligt med kastrerade hanar men går) så att han rider mycket på henne och stör henne. Honor har också en större tendens att vara mer revirbenägna (kan vakta både mat och plats) och det kan ibland leda till konflikt. Generellt sett lugnar sig sådana beteenden med kastrering.
 
Ja det kan gå, men det är som sagt ändå rekommenderat att kastrera honan. Det kan man göra mellan 6-12 månaders ålder. Det finns vissa kaninkunniga veterinärer som förespråkar kastrering närmre 12 månader.

Om det går att ha dom ihop beror på personlighet, om honan har starka könsdrifter kan hon vara på hanen mycket så han tycker det är jobbigt, alternativt kan det faktum att hon är okastrerad väcka hans könsdrifter (mindre vanligt med kastrerade hanar men går) så att han rider mycket på henne och stör henne. Honor har också en större tendens att vara mer revirbenägna (kan vakta både mat och plats) och det kan ibland leda till konflikt. Generellt sett lugnar sig sådana beteenden med kastrering.
Okej, vad menas med förespråka?
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Jag var hos vet i dag för att ge vår lille kryptokide cockerkille ettårsvaccinstionen, och tog då upp frågan om ev kastrering alt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 377
Senast: ako
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Martenix
·
Däggdjur Hej! Jag har fått erbjudandet av min f.d bästis att få deras 2 kaniner de är ett år, hona och hane, hanen sägs vara kastrerad. Men nu...
Svar
6
· Visningar
2 124
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp