Kastrering klapphingst!

lokilind

Trådstartare
Hej! Har en islandshingst på 1,5 år som fortfarande enbart fått ner den ena stenen. Så han är troligtvis klapphingst. Ringde idag till Skara djursjukhus för att höra lite vad ett sådant ingrepp går på. Svaret var inte så upplyftande precis 10.000 minst upp mot 15.000 eller mer :eek: hur ska jag ha råd. Någon som har erfarenhet. Är det lika dyrt överallt. Jag kan inte vara den enda med klapphingst så snälla ni som vet något skriv tips på andra kliniker inom någorlunda avstånd till Skövde. Finns det någon möjlighet att den kommer ner:cry:. Usch, jag borde ha köpt en valack, inriden och klar nu blir det ju lika dyrt i alla fall. :cry:

Sv: Kastrering klapphingst!

Det handlar om en liggande kastration, därför blir priset därefter. Att jämställa med en vanlig operation, det blir dessvärre kostsamt. Du kan också avvakta lite och se om inte stenen självmant vandrar ner, det finns inget som säger att du måste kastrera redan nu. Ibland vill det sig så att en sten tar längre tid på sig att komma ner, så jag föreslår att du har is i magen.

Nej det blir inte billigare att köpa ett föl fram till färdig ridhäst. Tvärtom kan man säga, kostnaden innan detta föl har blivit en färdig ridhäst överstiger oftast vida en äldre mer färdig även om de är något dyrare att köpa. Kostnaderna man har fram till samma år låt oss säga 7 år, är avsevärt större än vad inköps priset på en färdig ridhäst är om man inte väljer en tävlings häst.

Min häst trodde jag möjligen kunde vara klapphingst eftersom jag bara sett ena stenen nere.
När han skulle kastreras blev det därför på klinik.
Jag (och hästen) hade tur! Sten nr 2 trillade ner när de sederade honom inför operationen, så det blev en enkel (liggande) kastration på runt 2500 kr. :)

Ville bara plantera lite hopp.

Tack! Det behövde jag. Jag hoppas verkligen att den trillar ner. Jag kommer att vänta med kastreringen tills han är runt 2,5 år så då har den lite tid på sig att komma ner, vem vet någon gång ska väl jag också ha tur:). Hade funderingar på att sälja honom men han är min lille prins :love:, haft honom sen han var 3 månader. Ja, ja det är bara till att börja spara:o

Mitt förra russ var klapphingst. Så han fick opereras. Kommer inte riktigt ihåg hur mkt det kostade, tror det var runt 4000 kr.
Han var 1 1/2 år gammal då.
Om vi hade sagt att vi ville behålla han som hingst, men inte kunnat pga. av att en kula hade fastnat i magen så hade det gått på försäkringen. Men det fick vi reda på efter vi hade kastretat han:smirk:

Min häst trodde jag möjligen kunde vara klapphingst eftersom jag bara sett ena stenen nere.
När han skulle kastreras blev det därför på klinik.
Jag (och hästen) hade tur! Sten nr 2 trillade ner när de sederade honom inför operationen, så det blev en enkel (liggande) kastration på runt 2500 kr. :)

Ville bara plantera lite hopp.

Har läst att vid "sövning" kan kulorna trilla ned.
Tycker att TS ska försöka ta reda lite om detta, har hen tur så funkar det.

Jag hade hittat en klapphingst som var till salu, ringde sedan 2 kliniker i närheten för att kolla priser på kastrering. Det skiljde flera tusen mellan dessa kliniker, så det kan löna sig att ringa runt.

på mitt halvblod vandrade den ena stenen upp och ner (kom inte ner alls innan han va 2) han kastrerades på åby i gbg. med operation. kostade drygt 2000 kr (har för mig det ligger på drygt 2500 nu) ink. en natts övernattning. stenen låg nere när jag lämnade honom, men han drog upp den när han sövdes/kastades. allt gick bra utan komplikationer ändå, dom plockade ner stenen under op.

Har ingen aning om vad det kostar nu. Men fick för tre år sedan ett föl med pungbråck. Vi opererade honom då han var ca en månad gammal. Kastration, lägga tarm på plats samt sy igen inguinalkanalerna. Han stod på klinik i några dygn. Kostade ca 8000:-
Dräktighetsultraljud på märren ingick, då vi hade dräktighetsavgift på henne isamma veva.

När vi kastrerat liggandes på klinik har vi fått betala ca 3500:-

Men vad gäller din lille kille så hade iallafall jag haft is i magen ett år till. Den kan komma.

Gira

I boken "Unghästar från fölstadiet upp till fem års ålder" av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg (hästvet) tredje utgåvan 2007 står det såhär:
Tidigare sövdes klapphingstar när de skulle kastreras men numera finns en ny teknik: stående laparoskopi. Ingreppet innebär att veterinären går in via två, tre "titthål" i flanken och med hjälp av en videokamera i ett av dem kan leta upp den felande testikeln och avlägsna den. Detta sker på lokabedövad, stående häst. I och med att hästen inte behöver sövas blir ingreppet mindre riskabelt och går snabbare än en regelrätt buköppning. Hästen återhämtar sig fort".
Jag vet inte hur vanligt detta är ännu eller vilka vet/kliniker som utför detta men värt att kolla upp! Vår hingst är 5 mån och kulorna vandrar upp och ner på honom, normalt för åldern säger vet. En kompis till mig hade en hingst som inte hade båda nere förrän vid 2 års ålder, men de flesta är på plats vid 1-1,5 års ålder vad jag förstått.
Hoppas att det ordnar sig för dig! Jag ska följa tråden, är nyfiken på hur det går!!

Jag har bestämt mig för att vänta ut den lille :devil: (stenen alltså)ett tag till, ha lite is magen. Den kan ju komma ner. Han är så himla snäll och inget hingstig och sedan ska han iväg på hingstflock i maj och vara där tills jag bestämmer mig för att ta hem honom och kastrera honom någon gång våren -09 och då är han närmare 3. Då får vi :bump: hoppas att stenen trillat ner av allt bus i hagen. :rofl:. Har inte kollat upp ännu om det finns några andra kliniker i närheten, någon som vet? Kanske Jönköping, Örebro det är ju inte så långt bort. Någon som har tips så kom gärna med det. :bow: tack på förhand!

Ring till Mantorp....tycker dom har haft vettiga priser och helt underbara veterinärer....:D

//Domino_s

KOlla också med Helsingborg. De är väldigt skickliga och gör det via "titthål" även om stenen sitter långt upp.

Vi har varit med om alla varianter, från att behövt åka til hbg (vi gör det ända från Stockholm för att de är så duktiga) till att stenen har trillat ned vid sedering.

Ok, det lät ju intressant med Helsingborg, men det är en bra bit att åka. :confused: Fast kan man göra det via titthål är det ju himla mycket bättre än behöva göra en buköppning. Tack för alla tips. Ska kolla upp detta, fast jag väntar nog tills han är lite äldre ändå och hoppas på det bästa. Men jag definitivt kolla upp detta med Helsingborg. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka