kastrering

L

loosy

Undrar lite över kastrering..
Finns det några större riskr efter ett sådant ingrepp??
Är risken för otäcka infektioner i "såret" stor?
Hur skall man sköta om "såret" efter själva ingreppet??

Har hört att hingstar ofta blir mycket mycket hingstigare precis efter själva ingreppet och sedan lugnar sig efter en tid. som om det utsöndras en massa hormoner som får dom lite " knäppa". Har ni någon erfaren het av detta???
tracksa för svar!
 
Min kompis hade två hingstar som hon sålde.. De nya ägarna kastrerade dem och båda fick infektioner (två olika ägare) Så de fick gå på pencelin!
 
Jag o en kompis till mig kastrerade våra hingstar (shettisar) för snart två år sedan. Kompisens hingstar var 2 år o min shettis var 7, den enda som fick infektion var min "gamling". Han fick penicillin några dagar o så var han bra igen. Har tidigare låtit kastrera både araber o halvblod utan några som helst problem.

Såret behöver man inte sköta på nått speciellt sätt utan det ska självläka i möjligaste mån, men man måste se till att den nykastrerade får röra på sig mkt efteråt för att hålla svullnaden nere.

Ska själv låta kastrera mina 2-års hingstar till våren och är inte det minsta orolig.
 
Våra 2-åringar kastrerades i Nov-03 helt utan några komplikationer, en av dom svullnade lite men det gick ner inom en vecka. Vi behövde inte göra något alls åt såren, bara hålla noggrann uppsikt :)
 
Jag har vart med om två kastreringar. Det ena var min valack som togs på klinik som femåring. Inte ett dugg hingstig vare sig före eller efter kastrering, bara lika pigg och glad som vanligt, inga problem med infektioner. Han togs i oktober.
Den andra var min hästs nästan helbror som togs i oktober som sjuåring utomhus. Han hamnade på box efteråt och fick inte komma ut och röra på sig som han borde efter ingreppet så han fick en infektion. Det botades genom att han sprutades i halsmuskeln i tre dagar med pencillin och efter en vecka var han helt frisk igen. Han hade inte heller några rubbningar i tempramentet. Bägge är födda på lösdrift och aldrig sett en box före kastreringen. Varmblods travare.
 
Tack för alla svar...

så dom skall röra på sig efter åt?
typ gå i hagen och lufsa och busa eller rida dom???
 
Ut i hagen. Det stramar och sträcker en del, så jag tror att din nyblivne valack inte kommer att uppskatta en rudtur. Om han står och hänger i hagen och inte vill traska runt så kan du leda honom istället.
Tempa dessutom varje dag och kika på såret. Det kan alltså bli infekterat, ofta genom att hudsåret läker för snabbt och gegget innanför inte har någonstans att ta vägen. Följden blir ungefär som en böld och denna måste i såna fall öppnas. Veterinären sticker in en handskbeklädd hand eller en peang i såret och öppnar det igen så att det kan läkas inifrån.
En annan mer ovanlig komplikation är att hästen får ett tarmframfall (bråck) i sårområdet. Detta gäller framförallt äldre travhingstar (om jag minns rätt) och på grund av denna risk så väljer man ibland att kastrera dessa herrar på sk betäckt funikel, veterinären sparar då några hinnor extra och tråcklar ihop inguinalkanalen lite grann. Görs på klinik.
 
De hästar jag har varit med om att kastrera har fått gå ihagen direkt efteråt. Men även att de skrittats för hand. MIn egen blev väldigt svullen om själva snorren, jisses vad han såg ut men det gick ner när man promenerade.
 
jisses jag tackar dom övre makterna om det finns några fö att man iaf slipper bli kastrerad.. har bara vart med och kastrerat ung tjurar och oxar.. blää...
 
Jag kastrerade min häst för två veckor sedan. Allt har gått bra, han har knappt varit svullen och lika pigg som vanligt, dock lite stel. Jag har inte varit och fingrat och grejat med såret utom vid den dagliga kontrollen. Jag har också följt råden jag fick av vet. Ut i hagen som vanligt plus att han körts 40 min dagligen i skritt och trav, så att såret "vätskar ur". Jag är i alla fall jättenöjd!
 
Här kostar det ca 1500kr. Beror lite på var man kastrerar, typ hemma i stallet eller på klinik. Stora prisskillnader kan förekomma i landet.
 

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra. Jag är lite velig...
Svar
7
· Visningar
2 159
Senast: Twister2007
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 287
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 305
Senast: alazzi
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 923
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp