Katt hoppade ner från andra våningen

Bukefalos 30 år!

cherie

Trådstartare
Vår 10-åriga ragdoll-katt hoppade ner från andra våningen (kanske ca 4 meter) imorse när vår svärfar var med henne och öppnade fönstret... Hon väger ca 4,5 kg och det var gräsmatta nedanför.

Hon är ju annars ganska markbunden så det kändes helt galet att hon valde att hoppa. Hur högt kan så gamla katter hoppa ner utan riskera allvarliga skador? Hon verkar okej just nu men vet att katter kan dölja smärta.

Vår 10-åriga ragdoll-katt hoppade ner från andra våningen (kanske ca 4 meter) imorse när vår svärfar var med henne och öppnade fönstret... Hon väger ca 4,5 kg och det var gräsmatta nedanför.

Hon är ju annars ganska markbunden så det kändes helt galet att hon valde att hoppa. Hur högt kan så gamla katter hoppa ner utan riskera allvarliga skador? Hon verkar okej just nu men vet att katter kan dölja smärta.
Våran katt hoppade ner från andra våningen, hon såg en geting eller humla och skuttade efter den och missbedömde totalt. Hon satt alltid på balkongen både före och efter och gjorde inte den missen igen. Så tror inte dom väljer att hoppa ner så frivilligt, lite självbevarelsedrift har dom ju.

Hon skrapade nosen litegrann, annars så klarade hon sig fint fysiskt. Hon blev dock lite rädd och låg under soffan några dagar innan hon kom ut igen.

Nu kanske ni redan gjort det, men jag hade klämt igenom katten väldigt noggrannt.
Tassar, tår, ben, höft, rygg, buk, ansikte, käke, svans.
Sedan hade jag haft stenkoll på katten i någon vecka, så den äter, bajsar, kissar och tvättar sig som den ska.

Sedan hade jag nog försökt se till att det aldrig hände igen, man vet ju aldrig 😅

Det handlar mer om tur. De kan absolut bryta ben, käke, få skallskador eller inre blödningar även av ett fall på 4 meter.
Just frakturer i ben är det vanligaste vid fall på den höjden.
Så jag håller med @Hoarfrost att gå igenom katten och sen se till att det inte kan hända igen.

Tack! Har såklart klämt och känt igenom. Ska också hålla koll på att låda, mat osv sköts normalt. Och såklart har svärfar redan fått veta att inga fönster bör öppnas på övervåningen utan myggnät i... Jag trodde det redan var självklart då jag stängt fönster innan och påtalat att katten varit nyfiken och hoppat upp. Vi är ute på gemensamt sommarställe och jag hade fått sovmorgon från dottern idag men det var tydligen katt-ansvaret jag behövt oro mig för...

Också nu fått veta från svärfar att han ej såg katten hoppa ut, han såg henne bara plötsligt därnere så hon kan ju ha fallit ner och det känns värre. Så vi håller koll. Funderade mest på om man bör åka in oavsett om katten inte visar några symtom, för en koll...

Det handlar mer om tur. De kan absolut bryta ben, käke, få skallskador eller inre blödningar även av ett fall på 4 meter.
Just frakturer i ben är det vanligaste vid fall på den höjden.
Så jag håller med @Hoarfrost att gå igenom katten och sen se till att det inte kan hända igen.

Hur märker man av frakturer på ben hos en katt? Känns inte som katter visar smärta som andra djur, hon haltar ju inte alls men kan man se tecken på andra sätt?

Hur märker man av frakturer på ben hos en katt? Känns inte som katter visar smärta som andra djur, hon haltar ju inte alls men kan man se tecken på andra sätt?
Hälta (oftast blockhalt), smärta vid beröring, nedsatt allmäntillstånd (gömmer sig, drar sig undan, inte social), nedsatt aptit och törst är väl det vanligaste.
En katt som har en fraktur i ett ben brukar man märka ganska snabbt, benet hänger ofta och de vill inte belasta.

Jag tycker FGS (Feline Grimace Scale) är rätt bra för att se på ansiktet.
Annars klämmer du på det onda brukar de väl visa lite i alla fall? Typ spänna sig, irriterad svans, morra, fräsa, i bland purra.
De kan tvätta sig väldigt mycket på det ställe som gör ont, gå undan mer än vanligt, gömma sig, huka bort när man ska klappa.
Tveka att hoppa upp/ner, "böka runt" mer än vanligt när de ska lägga sig ner.

Typ... är den annorlunda än vad den brukar, brukar jag titta på.
Frakturer tror jag är något man ganska lätt märker dock.

Jag tycker FGS (Feline Grimace Scale) är rätt bra för att se på ansiktet.
Annars klämmer du på det onda brukar de väl visa lite i alla fall? Typ spänna sig, irriterad svans, morra, fräsa, i bland purra.
De kan tvätta sig väldigt mycket på det ställe som gör ont, gå undan mer än vanligt, gömma sig, huka bort när man ska klappa.
Tveka att hoppa upp/ner, "böka runt" mer än vanligt när de ska lägga sig ner.

Typ... är den annorlunda än vad den brukar, brukar jag titta på.
Frakturer tror jag är något man ganska lätt märker dock.

Tack för tips! Laddade ner appen och försöker nu spana lite extra på katten.

När min förra katt, Nikita, trillade ner från balkongen drygt fyra meter högt så, eftersom det är jag, fick jag spader och släpade in henne till vet. Hon var helt ok, ingen smärta när jag klämde på henne, men ja, jag är jag. Som tur var är det gräsmatta nedanför. Blir tokig på Megara som envisas med att smita ut på balkongen och sedan promenera på balkongbläcket som är ca 20 cm brett. Eftersom jag inte får sätta upp nät och inte kan stänga dörren utifrån så funderar jag på olika haspar men svårt eftersom det är metall.

Katten verkar tack och lov må helt väl. Äter, går på toa, leker, gosar, hoppar upp och ner på möbler och beter sig precis som vanligt. Vi satt ute i trädgården ikväll och då tittade jag upp mot fönster och jag kan fortfarande inte förstå att hon ramlade/hoppade ut från det fönstret, det ser så galet högt ut och hon känns inte direkt som den mest graciösa katten... Så himla tacksam att det verkar ha gått så bra 🧡

Katten verkar tack och lov må helt väl. Äter, går på toa, leker, gosar, hoppar upp och ner på möbler och beter sig precis som vanligt. Vi satt ute i trädgården ikväll och då tittade jag upp mot fönster och jag kan fortfarande inte förstå att hon ramlade/hoppade ut från det fönstret, det ser så galet högt ut och hon känns inte direkt som den mest graciösa katten... Så himla tacksam att det verkar ha gått så bra 🧡
Så skönt! <3 Jag blev helt paraniod när Kim "trillade" ut genom det övre fönstret härhemma och vi bor ändå på markplan (men med en betongtrappa under.).

Min dotters katt ramlade från 6:e våningen ner på asfalt. Ett litet skrubbsår på hakan. Hon åkte givetvis in men kisse mådde bra
Helt mirakulöst att det gick så bra.

Min dotters katt ramlade från 6:e våningen ner på asfalt. Ett litet skrubbsår på hakan. Hon åkte givetvis in men kisse mådde bra
Helt mirakulöst att det gick så bra.

Katter är ju helt otroliga! 😺 När jag googlade förut så minns jag att det stod någonstans att katter ibland klarar lite högre fall bättre än för låga, då de hinner räta ut sig i luften och hamna på tassarna (vilket de inte alltid gör om fallhöjden är för kort). Vet inte alls om det stämmer, tror källan var oklar, men kanske ligger nåt litet i det? 🤷

Jag vill verkligen bara understryka att fall från hög höjd skadar och även dödar katter. Även om det finns berättelser om katter som klarat fall från hög höjd finns det även många fall som inte klarat sig.
Det är alltid kattägarens ansvar att se till att förhindra att katten kan falla ned eller ut från fönster/balkong.
Så att ingen som läser tråden får för sig att det är riskfritt (jag syftar inte på någon person i tråden här utan generellt).

Jag vill verkligen bara understryka att fall från hög höjd skadar och även dödar katter. Även om det finns berättelser om katter som klarat fall från hög höjd finns det även många fall som inte klarat sig.
Det är alltid kattägarens ansvar att se till att förhindra att katten kan falla ned eller ut från fönster/balkong.
Så att ingen som läser tråden får för sig att det är riskfritt (jag syftar inte på någon person i tråden här utan generellt).
Oh ja vi vet ju det och var helt säkra på svåra skador.
Vi tror att hon föll (tog sig igenom ett nät) och parkourade sig ner i ett hörn och på så vis kunde bromsa/kontroller farten. Hemskt var det iallafall

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Katt dom fallit från 1 våningen
  • Katt som jamar mycket
  • Hur mycket mat ger ni er(a) katt(er)?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat