Katt + marsvin =?

_Viva_

Trådstartare
Hur brukar katter och marsvin gå ihop?
Jag har mina två marsvin i stallet i en box med 1 meter hög nätgrind som dörr.
Nu har jag skaffat två kattungar och de är väldigt intresserade av marsvinen, sitter utanför och tittar. Marsvinen sitter på sin sida och tittar tillbaka. Alla verkar intresserade av varandra och de har nosat och hälsat.

Gamla stallkatten har varit helt oinresserad av marsvinen, men han är rädd för det mesta. (utom möss och råttor tack och lov)

Bör jag stänga in marsvinen bättre eller vågar jag lita på att kissarna låter dom vara?
 
Jag skulle inte lita på nån katt .
Jag har samma dilemma själv (fast kissarna är bara tre veckor :love:) och jag tänker hålla svinen så långt borta det bara går .
Och även fast katterna är nyfikna kan svina bli rädda och springa därifrån och trigga jaktlust och det blir pannkaka iallafall .
 
Då blir det till att göra marsvinsboxen kattsäker... men hur? :confused:
Just nu är det klättervänligt med en rak dörr av hönsnät.

Annars får svinen flytta in till mig men det kommer de inte att gilla. De är vana att ha stor yta att röra sig på.
 
Kunde lita på min katt med de vuxna marsvinen, men jag skulle inte lita på honom med bebisarna. De var för små och mössliknande.
 
Bäst är att stänga helt och låta katterna få hälsa när du finns i närheten för att undvika olycka.
Det skadar ju inte att dom lär sig att dessa inte ingår i vad dom skall jaga.
Det finns katter som ger sig på marsvin och det finns katter som gärna ligger och sover hos marsvin så det är helt individuellt.
 
Min katt vägrar få in närheten av svinen.. :crazy: Gillar inte dom och skulle aldrig få för sig att gå mer en en meter nära..
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp