Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

cactuspower

Trådstartare
Jag har en gammal kattfröken på 15 år som i våras fick diagnosen gifstruma (hypertyreos). Hon har också problem med levern. Vi fick medicin utskriven, Felimazole.

Anledningen till att vi åkte iväg till veterinären var att hon äter väldigt mycket, men ändå inte direkt la på sig samt att hon drack (dricker) stora mängder vatten. Hon har senaste åren även haft mycket spring i benen, svårt att bestämma sig för om hon vill vara inne eller ute, samt kan få impulsiva "dampryck" och springa fram och tillbaka som en toka inne i huset!



När vi var hos vet rekommenderade dem återbesök efter en månad, men eftersom vi har haft och fortfarande Har enorma bekymmer med att lura i katten sina mediciner så har vi inte kommit iväg, tror nämligen inte att diagnosen bättrat sig till nästa återbesök. Så vad ska man göra nu? Jag har försökt trycka ner tabletten direkt i halsen på henne men det är helt stört omöjligt! Har försökt lura i henne dem genom maten, har lyckats någon enstaka gång då och då men hon lyckas överlista oss 9 av 10 gånger typ. Vi försöker i de sorternas kattmat (mjukmat) som hon tycker bäst om, i leverpastej, räkost, räkor, små ostbitar, smörklickar, kalkon/skinkskivor osv. men allt som oftast så spottar denna finsmakare ut sina tabletter. Suck!

Samtidigt eftersom hon är gammal och har det här tillståndet vill jag ju gärna kunna hjälpa henne. Jag har försökt som sagt och trycka i henne tabletter direkt men det går verkligen inte, då gav jag ändå p-piller till tre kattfröknar på mitt förra jobb varje vecka - kändes väldigt lindrigt i förhållade till att försöka medicinera min katt, som dessutom bör få sin tablett Dagligen.

Nu bor jag hemma hos föräldrarna för tillfälligt, där även katten bor men i november kommer jag flytta hemifrån igen, till egen lägenhet så då måste mamma som är rullstolsbunden - på nåt sätt försöka lyckas medicinera henne.

Så hur gör man nu? :confused: Har hört/läst någonstanns att man inte ska krossa tabletterna heller, utan de ska tydligen sväljas hela. Annars har jag tänkt tanken om att krossa tabletterna med en mortel flera gånger...


Tacksam för olika förslag, råd och hjälp!
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

Ring och fråga vet om det är OK att krossa tabletterna, då skulle det ju bli mycket enklare. Kanske är det bättre att krossa än ingenting alls även om det inte är att föredra.
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

Det framgår här under särskilda försiktighetsåtgärder att tabletten inte får delas eller krossas.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20080815000079&DocTypeID=4&UserTypeID=1

För tabletter som måste ges hela kan man lägga den på en pytteliten kaffesked, öppna munnen på katten, släppa ner tabletten från skeden mitt i svalget och sedan genast ge vatten in från mungipan med en 5 ml-spruta (fås på apoteket) för att skölja ner tabletten. Därefter kan man ge en bit av något katten tycker om. Det är inte säkert det går bra, men är ett av de sätt man kan pröva.
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

När min gamle (då 15 år) fick hyperthyreos la vi in honom för behandling med radioaktivt jod. Efter behandling var alla värden normala (inkl levern som var påverkad innan) och han fick 3 friska, pigga år till innan han gav upp 18 år gammal. Det är ju en chansning att behandla innan man sett resultat från medicin, men i vårt fall fick han biverkningar av medicin så vi valde att avsluta den behandlingen direkt. Agria ersatte strålbehandlinegn utan problem.
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

Tack för tipset, tyvärr är jag ganska övertygad om att den metoden inte kommer att fungera heller. Katten vet precis vad det är fråga om så det kommer vara typ omöjligt att försöka få i henne även på den vägen, bästa vore om man kunde överlista henne på något sätt så även mamma kan försöka få i henne tabletter sen framöver eftersom jag inte kommer att bo kvar hemma om en månad.
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

Vad innebär behandling med radioaktivt jod? Vad kostar det om katten inte är försäkrad och hur vet man om försäkringen täcker det? Min katt har varit försäkrad hos folksam under alla år.

Känns lite jobbigt med vet. besök också för, för det första så verkligen avskyr hon verkligen att åka bil och för det andra så hatar hon veterinär besök.. hon är dessutom en sådan katt som mest tyr sig till endast en person.. men visst ska jag fundera och överväga om man inte kunde utföra en behandling på henne om hon kan få vara pigg och frisk ett par år till! Måste dock läsa på lite mer först, kanske du kan tipsa om var man får vidare info??
 
Sv: Katt med giftstrumpa (hypertyreos)

Tyvärr måste de ligga inne för behandling. När min behandlades var det en vecka som gällde, nu vet jag att sjukhuset jag går till ha förkortat vårdtiden så det räcker med 3-4 dagar. Sedan måste man på återbesök för att se så att behandlingen tagit. Kostanden utan försäkring var då 26.000:- inkl alla provtagningar. Om jag inte minns fel kostade själva "strålveckan" 13.000:- (och det här är på det dyraste stället häromkring, mitt ordinarie sjukhus hade sommarstängt strålningen och Hanoo mådde inte bra).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp