Katt med lös mage?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Marre.N
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 234
M

Marre.N

Min katt är jättelös i magen. Hon äter Kitekats torrfoder vilket hon har gjort utan problem tidigare. I medicin väg får hon Gestapuran p-piller. Är det någon mer som haft problem med dem p-pillrerna för jag tror att magen började krångla när hon började äta dom. Vet någon nån mirakelkur att ge henne? Jag tänkte på typ a-fil men mjölkprodukter är väl inte bra för katter?

Sv: Katt med lös mage?

Fasta katten i 24 timmar och ge skonkost (t ex rå nötfärs med morotspuré eller kokt vit fisk med morotspuré) tills avföringen blir normal. Blanda sedan i den ordinarie maten gradvis.

Tips, byt till bättre mat, även om katten klarar av maten i normala fall kan den på sikt "förstöra" magen.

okej. ska inhandla detta imorgon och testa. Får ta en runda till en djuraffär och köpa nån annan mat. Har inte royal en som är för känsliga magar?

Varför äter hon P-piller? Är det en avelshona/raskatt som ska användas i avel för annars finns det ingen anledning utan det bästa är att kastrera henne. P-piller ökar markant risken för juvertumörer och livmoderinflammation och den första innebär så gott som alltid döden för katten.

Nu kanske jag låter egoistisk eller helt enkelt grym men nu är det så att min katt är 5 år. En helt vanlig bonnkatt och hon bara "finns" här. Jag har ingen lust att lägga ut massa pengar på henne på en kastrering. Skulle hon bli så sjuk så tar jag bort henne snabbare än kvickt på lättaste sätt.

Hon fick förresten fasta en dag och sen började jag ge henne blandat det gamla fodret med Royal och nu är hon jättefin i magen igen.

Ja, du låter faktiskt egoistisk. Katten är 5 år och kan gott och väl leva i 15 år till och du är inte villig att lägga ut 800-1000 kr på att få henne kastrerad, något som förebygger sjukdom. Jag vet inte vad du lägger ut på p-piller, men 50-100 kr per år kan jag tänka mig, ta det gånger de 15 år till hon kan leva (om hon inte får juvertumör till följd av p-pillren eller livmoderinflammation pga att hon inte kastrerats)... hur mycket pengar tjänar du?

Inte överdrivet mycket men jag överlever. När hon blev könsmogen första gången ringde jag till ett djursjukhus och ifrågasatte vilket sätt som var bäst resp konstnadsfråga. Det var inga 800-1000 kr hon svarade mig utan det kunde gå lös på flera tusenlappar. Jag har sen levt i tron om att det är dyrt att kastrera en katt. Jag kan lägga ut tusenlappar slagit ut över några år men inte allt på en gång. Därför valde jag p-piller från början.

Ring till en annan veterinär. Kastrering ska inte behöva gå lös på flera tusenlappar. Jag betalade 700 kr för att få min huskatthona kastrerad (och veterinären slängde in örontatuering på köpet). Det var iofs lite i billigaste laget, men runt 1000-lappen skall absolut räcka för en kastrering sålänge man inte bokar in sig på juldagen eller någon annan helgdag, men det är ju onödigt ;)

Vad bra att din katt blev bra i magen. Men ditt resonemang kring kastrering och andra veterinärkostnader tycker jag är helt bedrövligt. Jag tycker inte att du ska ha katt när du inte är beredd att lägga ut lite pengar för att den ska må bra.

Har man djur har man också ett ansvar. Du tar inte ditt. "En vanlig bonnkatt" kräver precis lika mycket i omsorg som andra djur - och har lika stor rätt att bli omskött. Jag har två "vanliga bonnkatter" så jag vet :mad:

Senast ändrad:

Betalade 950 kr då Athena kastrerades och öronmärktes, vaccinerade även en annan katt samtidigt och det brukar kosta 265 kr här. Så 685 kr gick det på... 685 kr för en katt som lever i kanske 20 år är ju ingenting.
Kastrerar man på vårkanten här så blir det ännu mindre.
Risken för tumörer är vad jag fattat väldigt hög om man ger katter p-piller en längre tid, sen är det ju egentligen inte en speciellt säker metod om man har utekatt.

Är hon inte bättre i magen efter skonkost bör du helt klart uppsöka en veterinär.

Jag betalade 750 för kastration av min honkatt som då var 5 år. Mamma hade sin "vanliga" huskatt på p-piller, och hon fick juvertumörer 12 år gammal. Hade hon kastrerat henne hade hon säkert levt många år till. :( Även om de är vanliga "bonnkatter" så blir det ju en kär familjemedlem, och du skulle säkert bli ledsen om hon dog....... ibland får man se till kattens bästa och inte vara dumsnål.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
810
Senast: Joppsa
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 387
Senast: Marvin
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår