Katt med njursvikt och hypertyreos

MissPopcorn

Trådstartare
Hej!

Min ca 14-åriga katt har levt med konstaterad njursvikt i två år. Hon äter njurdietfoder och en halv tablett Fortekor varje dag. 2014-03-25 såg hennes värden ut såhär:

BUN: 12,6
GLU: 8,1
ALP: 1,42
T-PRO: 62
GPT: 1,77
CREA: 181

Katten är pigg men har magrat av, varför jag sökte veterinärvård. 2014-06-14 togs prov på hennes sköldkörtelvärden (provsvar kom idag):

Totalt T4: 70 mmol/l (ref 15-45)
TSH: <14 U/l (ref :heart0)

Katten har en bokad tid på en klinik på måndag, 2014-06-30, för tandröntgen och ev. borttagning av tänder som har drabbats av FORL/TR. Vid bokning av tiden hade vi ännu inte hennes värden för sköldkörteln (de togs hos en annan veterinär). Jag skall ringa kliniken i morgon för att fråga hur vi ska gå vidare med hennes sköldkörtelproblem.

Ni som har katter med både njursvikt och hypertyreos/giftstruma - hur har ni behandlat katterna?

Hur illa är min katts värden?

Mycket tacksam för svar!
 
Hej!

Min ca 14-åriga katt har levt med konstaterad njursvikt i två år. Hon äter njurdietfoder och en halv tablett Fortekor varje dag. 2014-03-25 såg hennes värden ut såhär:

BUN: 12,6
GLU: 8,1
ALP: 1,42
T-PRO: 62
GPT: 1,77
CREA: 181

Katten är pigg men har magrat av, varför jag sökte veterinärvård. 2014-06-14 togs prov på hennes sköldkörtelvärden (provsvar kom idag):

Totalt T4: 70 mmol/l (ref 15-45)
TSH: <14 U/l (ref :heart0)


Har du inte fått några referensvärden från veterinären? De kan skilja sig åt beroende på vad de använder för apparater. BUN tror jag dock generellt brukar ligga mellan 5 och 11 så det är ju inte jättehögt.

CREA brukar ligga mellan 49 och 165 så något förhöjt där. GLU 2,9-9,4 så det är normalt.

Det är de värden jag har koll på.
 
Min katt har "bara" hypertyreos, inte problem med njurarna, så kan inte fullt ut svara på din fråga. Men jag tänkte att jag svarar på det jag kan.

Ett T4 på 70 är inte bra, men det är inte hel katastrof. Min katt har haft så höga värden vid två tillfällen att de var omätbara (minns inte exakt, men de var en bit över 100), men med behandling har hon snabbt kommit ner på rätt nivåer. Så jag hade inte varit jätteorolig trots att värdet är utan för spec.

Jag behandlar min med Felimazole och har gjort det under ca 4-5 års tid. Hon får totalt 15 mg/dygn. Tror maxdosen är 20 mg. Hon svarar bra på behandlingen o vi kollar värdena en gång om året eller vid behov. Av olika skäl lämpar sig inte misen för jodbehandling, men annars hade jag helt klart gjort det. Jag tror tyvärr Felimazole och njursjukdom kan vara ett problem.

Veterinären hittar säkert en bra lösning. Lycka till imorgon och på måndag.
 
Det blev någon fuck up med citeringen där. Jag gör om och gör rätt.;)

Har du inte fått några referensvärden från veterinären? De kan skilja sig åt beroende på vad de använder för apparater. BUN tror jag dock generellt brukar ligga mellan 5 och 11 så det är ju inte jättehögt.

CREA brukar ligga mellan 49 och 165 så något förhöjt där. GLU 2,9-9,4 så det är normalt.

Det är de värden jag har koll på.
 
Stort tack för era svar!

Systeryster, har du märkt några biverkningar med Felimazole? Är medicinen smaklig så att katten äter den självmant? Får jag fråga varför din katt inte lämpar sig för jodbehandling? Min veterinär började prata om olika behandlingsmetoder men att vi börjar med medicin först. Jag har läst mycket om jodbehandling men vet inte om det görs på så pass gamla katter som min. Å andra sidan har jag även läst att det är just äldre katter som ofta får sjukdomen.

Sol, tyvärr har jag inga referensvärden från veterinären... Värdena (BUN och CREA) är dock inte jättehöga, men ändå över referensvärdena.

Jag har pratat med veterinären och vi kommer att åka in med henne på måndag, som planerat, för att fixa hennes tänder. Vi kommer sedan att avvakta cirka en vecka för att se hur pigg hon är efter ingreppet och därefter börja medicinera mot hypertyreosen/giftstruman.

Nu hoppas jag att allt kommer att gå bra med sövningen och tänderna på måndag samt att det kommer att funka med medicinen som vi skall ge henne sedan. Hennes halva tablett Fortekor skall hon fortsätta äta varje dag. Den äter hon som godis men jag vågar inte hoppas på att hon kommer göra det även med Felimazole.
 
När min katt fick problem "löste sig problemet" med ganska låg dos Felimazole, så varken jag eller vet tyckte att det var någon idé att lämna iväg på jodbehandling. Felimazolen har fungerat jättebra under många år så därför är jag, igen, inte glad att skicka iväg min lättstressade katt med hjärtproblem på behandling. Så det är väl en kombo av att medicinerna funkar toppen och att hon börjar bli till åren och jag undrar hur mkt jag ska utsätta henne för kontra hur lång tid hon har kvar efter en behandling. Men med facit i hand hade det kanske varit bäst att göra behandlingen när hon var yngre. Det hade definitivt blivit billigare.

Ang Felimazolen så har min katt kräkts i början och när dosen ändrats, men det är övergående. Annars inga biverkningar. Jag har lärt henne att pillerburken betyder att man får tex kokt fisk efteråt. Så när katten inte vill komma in på kvällen, så går jag ut i trädgården och skramlar med burken så kommer hon. :up:
 
Vad skönt att det räcker med en låg dos Felimazole för din katt. Hur gammal är katten nu? Det var smart att lära henne att pillerburken betyder att något gott vankas.

Snart är det måndag och jag skall iväg med katten för att behandla hennes FORL/TR. Jag hoppas verkligen att det skall gå bra och att det sedan inte är några problem att börja medicinera med Felimazolen samt att inte njurvärdena skenar iväg av behandlingen av hypertyreosen.
 
I början räckte det med låg dos, sen har vi behövt öka successivt, nu ligger vi på 15 mg/dag (maxdos 20mg/dag). Men vi har hållit på i ganska många år nu, typ 5 år. Hade jag i början vetat att vi skulle behöva så höga doser så hade jag jodbehandlat. Min katt är 14 år nu, men hon är ett riktigt måndagsexemplar. Det är hypertyreos, extremkänslig mage, känsliga urinvägar och blåsljud på hjärtat så vi vågar ju aldrig söva eller ge antibiotika oralt. Nu låter det som om jag håller liv i katten för mitt egna höga nöjes skull, men så är det absolut inte. Katten vet inte om att hon är sjuk (hon får medicin mot sköldkörtel och via behov mot urinvägarna, sen lagar jag egen mat till henne eftersom hon inte tål mer än en enda sorts mat). Den dag hon själv vet att hon är sjuk, då fattar jag beslut utifrån det. Men hon tror att hon är frisk, det är bara matte som fått lite mer arbete och utgifter än det var tänkt, men det är ett kär besvär ;)

Lycka till på måndag:up:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 141
Katthälsa Hej, Jag har i veckan varit med min katt till veterinären för en "seniorkontroll". Katten är en övergiven bondkatt som jag tagit hand...
Svar
14
· Visningar
15 850
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp