Bukefalos 28 år!

Katt med svaga framben - vad kan detta vara?!

Idas

Trådstartare
Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute då han kan bli låg och deppig då.

När han inte blivit bättre efter ett par dagar åkte vi till veterinären. Alla blodprov togs och ingenting visades. Han hade nu dåliga reflexer i högertassen, men enligt veterinären var alla andra reflexer bra. Han fick lite dropp och sen åkte vi hem.

Två dagar senare var han fortfarande likadan, så vi åkte in igen. Nu var han kvar på sjukhuset i två dygn, alla möjliga undersökningar gjordes så som kaliumhalt, röntgen och ultraljud. Ingenting hittades.

Jag ringde till djursjukhuset på fredagen och bad om att de skulle ta ett Borreliaprov då jag tyckte symtomen stämde in (stelhet som vandrar mellan flera ben etc). De tyckte detta var en bra idé.

Visade sig på lördag eftermiddag när vi hämtade honom att de inte alls tagit provet "eftersom det ändå inte alltid ger utslag och det är såååå ovanligt på katt". :mad:

Han äter nu penicillin (Vetrimoxin) och enligt det ena djursjukhuset ska det bita även på Borrelia (om det skulle vara det), enligt det andra djursjukhuset ska det inte göra det. :cautious:

Jag har tappat tron lite på veterinärerna nu eftersom vi betalat 15.000 och de inte hittat någonting, och de dessutom struntat i att göra undersökningar vi bett om.

Missen är 13 år gammal och det här är "sista chansen" med penicillinet om de inte hittar något annat eftersom vi inte vill att han ska lida.

Hans symtom är alltså:
  • Svaga framben där tassarna kan vara "vikta" utan att han bryr sig
  • Stelhet i bakbenen
  • Ovilja att gå
  • Allmänt svag
  • "Hängande" huvud när han sitter upp

Han äter med god aptit när man ställer maten framför honom, han vill helst inte ta sig till matskålen själv. Han går även på lådan som vanligt, men helst inte för egen maskin (gjorde det dock inatt).

Hjälp mig buke! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Katt med svaga framben - vad kan detta vara?!

Urdåligt att veterinären inte testat för att utesluta Borrelia!

I övrigt undrar jag vad katten äter för mat och om ni gett honom något kosttillskott eller extra vitaminer av något slag?

I boken "Kattens sjukdomar" står det bl.a. om Hypervitaminos-A som drabbar vuxna katter som fått ett överskott på vitamin A, t.ex. om de äter mycket lever eller får tillskott av fiskleverolja eller vitamintabletter till ett fullfoder. Symtomen kommer efter flera månader och är att katten bli ovillig att röra sig och börjar halta på frambenen. Den visar också smärta i nacke och bröstrygg.
 
Sv: Katt med svaga framben - vad kan detta vara?!

Han äter mycket fisk (kokad) men även torrfoder och vanlig blötmat. Han har nog aldrig ätit lever i hela sitt liv.

De har testat kaliumhalterna och elektrolyter, även levervärden. Skulle det kunna vara den sjukdomen ändå?

Jag googlar så mycket så jag blir alldeles slut. Tycker det är så jobbigt att man själv måste försöka ställa en diagnos och veterinären bara skickar hem honom med "vi vet inte riktigt vad det kan vara". :(
 
Sv: Katt med svaga framben - vad kan detta vara?!

ställ en fråga till "fråga veterinären" på denna länk.
http://www.veterinaren.nu/

annars byt veterinär, det finns faktiskt även seriösa kattveterinärer

Min ene gosse är ca 15 år, har hjärtsvikt, andningsproblem, diabetes och dåliga levervärden, men han är pigg och jag har en bra veterinär som jag litar på gör det som är bäst för honom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 813
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp