Katt och åksjuka

Alexandra_W

Trådstartare
Jag skulle ju vilja ta med Lukas ner till särbon på en veckas semester.

Lukas reser himla dåligt. Lite är der dagsberoende men det är även tidsberoende. Första 30 min kan gå okej en mycket bra dag. Men sen blir han orolig och ska ur buren och jagar upp sig. En dålig dag är det stor panik från första sekunden.

När han kom hit så hade han panik hela den timme det tar att köra och låg utslagen på sida och flämtade med öppen mun länge länge efter vi kommit fram. Var rädd han skulle dö helt ärligt.

När han åkte till vet för tandkoll åkte han sederad, tungt sederad.

När han svalde sin leksak åkte han både bil och tåg utan större problem men den "framgången" var nog för han mådde uselt.

Vet har skrivit ut sileo och vi har provat ge det hos vet under övervakning. Det gav sådär effekt. Men ffa blev han illamående av det och blev värre illamående av 10 min bilresa. Mådde sen rätt tjuvtjockt i många h hemma. Till vet åkte han rätt fint osederad men det var 10 min resa och en bra dag.

Jag vill ju varken riskera han får sån panik som när vi hämtade honom, eller han ska behöva må illa i 3 h. Och funderar lite om en del av paniken numera är åksjuka eftersom det bra dagar går bra första ca halvtimmen?

Så ni med åksjuka katter, hur har det visat sig och vad har hjälpt?

Feliway, zylkene etc hjälper inte alls tyvärr.
 
Hur har han rest? Bur? Bilsele? Stor bur? Liten bur?

Kan du träna honom att bilen är trevlig? Börja med att bara gå ut i bilen, ge mat och sen gå hem. Och sen utöka, köra kort och sen hem osv.

Kan funka om rädsla är inblandat och inye bara åksjuka.
 
Hur har han rest? Bur? Bilsele? Stor bur? Liten bur?

Kan du träna honom att bilen är trevlig? Börja med att bara gå ut i bilen, ge mat och sen gå hem. Och sen utöka, köra kort och sen hem osv.

Kan funka om rädsla är inblandat och inye bara åksjuka.

Det är en fd frilevande hemlös katt. Så rädsla är absolut inblandat. Men det är ett trauma bara bli insatt i buren och nedburen till bilen. Så träna så blir värre än ett större trauma mer sällan.

Vi burtränade massor tidigare. Han gick glatt in i buren, åt godis där, stannade där med öppen dörr och åt godis där osv. Men nuddade man dörren så skulle han UT. Dvs man kom ingenstans.

Jag la ner det och han har bara varit i bur när vi behövt åka. Dvs det har blivit "stort trauma" varje gång. Trots detta är han lugnare i buren nu än innan.

I mycket annat så har lösningen förbi stora envisa rädslor varit att "utsättas för den hemska mardrömmen och inse det inte var så farligt". Han var t ex panikslaget rädd för män. Trots två års regelbunden närvaro av snälla män som tappade skinka omkring sig. Blev inte en millimeter bättre. Så fort han såg eller hörde en man flydde han bokstavligen till skogs.

Sen när han akut blev tvungen flytta hit till liten lägenhet i stan, så Jag trodde helt ärligt inte det skulle gå men det var det eller avliva så värt prova först. I den LILLA lägenheten befann sig en läskig sån där man. Och nu kunde man inte fly till skogs. Inte ens utom syn/hörhåll. Redan samma kväll sniffade Lukas på husse. En vecka senare var de bästisar. Idag älskar Lukas sin husse mycket högt. Och vad viktigare är - Lukas kommer inom några minuter fram och hälsar på andra män på besök och låter sig klappas.

Vid vet besök sommaren 2019 fick han drogas tungt för att ens kunna hanteras av vet utan panik. Sen svalde han sin leksak i januari i år och fick på en fredag åka till vet som kände och klämde, han fick tvångsmatas med kontrastvätska, röntgas fasthållen osv osv. Dagen efter åka jättelångt, ny veterinär, nya sköterskor, operation och inlagd. Hem därifrån några dagar senare åkte vi tåg. En vecka senare nytt besök med veterinär.

I onsdags var han helt kavat i det tomma rummet hos vet när han kommit ur buren, lite skeptisk när vet dök upp men vet fick både lyfta upp, klämma och lyssna på lungor mm. Och sedermera kunde man Stryka sig mot veterinären.

Sådär har det varit med rätt mycket, stort som smått, att när han av en eller annan anledning "tvingats" utsättas för vad det nu är han anser är så otroligt hemskt, så har det sen släppt. Men försiktig gradvis tillvänjning med valet att inte behöva mer än han tycker är okej har gett betydligt sämre effekt. Kanske för han tidigare under livet för det mesta haft valet att fly och undvika - och säkerligen haft en rad dåliga erfarenheter. Han har varit ute i sele två gånger här. Den första gången var positiv tills han såg en människa på 20 m håll och blev jätterädd. Gång två var han allmänt rädd och sen dess har han inte velat mer än kolla lite i trapphuset.

Jag skulle tro han varit instängd av misstag någon gång med då han generellt hanterat det dåligt. Flytta till stan och hela miljöombytet har dock varit enormt bra för honom. Det är en helt annan katt idag ♥

Har enbart provat med bur dock olika storlek och täckt/öppen etc. Det är inte en katt som övht bör åka i sele.
 
Tillägg. Att jag börjat fundera på om åksjuka främst är inblandat nu är för han är missnöjd men okej i buren och bilen tills efter ca 30 min (kortare I stadstrafik än landsväg) så han dels byter klagoläte och också börjar bli orolig. Och nu när vi provade sileo så på vägen hem började han klaga och vara orolig efter några minuter. Och såg när vi var hemma (10 min) att han dreglat massor under vägen hem.
 
Om han älskar husse kan du inte prova en kort tur i sele i knäet på husse (alt om sele absolut inte går, att husse har buren i knäet men så han ser ut ordentligt) så han ser ut? En av mina jag hade förr var åksjuk, blev mindre dreggel och klagosång när hon åkte så hon kunde se ut genom fönstren.
 
Om han älskar husse kan du inte prova en kort tur i sele i knäet på husse (alt om sele absolut inte går, att husse har buren i knäet men så han ser ut ordentligt) så han ser ut? En av mina jag hade förr var åksjuk, blev mindre dreggel och klagosång när hon åkte så hon kunde se ut genom fönstren.

Nej sele är som sagt uteslutet. För om/när han får panik är det absolut ingenting husse kan eller klarar att hantera. Jag får på nåder hålla en panikslagen Lukas, men det är för jag är matte och det är på nåder och bara en kort stund.

Har provat sätta buren på olika vis och höjd dock, ang se ut eller ej, även provat en del med mycket frisk luft in i buren eller ej. Han är minst orolig I täckt bur på bilsätet tittandes på "ingenting" (dvs in i stolsryggen framför eller in i inredningen framför). Sämst om han ser ut och näst sämst på golvet.

Burmässigt så förutom täckt bur så en mellanstor bur har fungerat minst dåligt. Liten gav typ klaustrofobi/liknande, och väldigt stor gav väldigt mycket fara runt som verkade bli moment 22 och bara spä på.

När vi åkte tåg från vet i Sundsvall sov han stundtals. Insåg sen han fått in båda bakbenen i body, och inte kunde röra sig. Det känns dock inte som en sjysst lösning, men visar det att han generellt verkar kunna komma över och acceptera om han saknar val. Dock så ev åksjuka lär även ha varit mycket bättre på tåget. Även om andra saker (hundar, barnfamiljer, folk) var värre på tåg än I bil.

Han har dock aldrig dreglat förutom när vi åkte hem från vet när han fått sileo. Men man kan ju vara åksjuk utan att dregla.
 
Har du provat vanliga postafen? Det går att ge till katt och har trötthet som biverkning så det kanske ger lugnet också?
https://firstvet.com/sv/fragor/1254/kattaksjuka

Nej inte provat än, inte tänkt tanken åksjuka innan sileo experimentet. men det känns ju som nästa steg. Men vet tyckte att det är sällan det hjälper på katter. Så lite därför tråden med - se vad som hjälpt, eller inte hjälpt, andra :)
 
Nej inte provat än, inte tänkt tanken åksjuka innan sileo experimentet. men det känns ju som nästa steg. Men vet tyckte att det är sällan det hjälper på katter. Så lite därför tråden med - se vad som hjälpt, eller inte hjälpt, andra :)


En väninna till mig har en kisse som har svårt för transporter - den skriker, bajsar, kissar och kräks under bilresa, även långa resor (flera timmar) så det funkar inte att vänta ut katten som någon veterinär hade rekommenderat.

Jag minns att de testade zylkéne och att det blev lite bättre, samt testade cerenia men inte fortsatte med det. Vet. trodde att det handlade om stress och ångest mer än åksjuka. Så de fick ett annat preparat utskriven som skulle vara lugnande. Jag kan höra med henne om hur det går med det.
 
Om åksjuk skulle jag be veterinären skriva ut Cerenia. Om ångest skulle jag fråga om gabapentin.

Den aktiva substansen i Sileo är visserligen sederade och ångestdämpande MEN har också illamående som biverkning.
 
Om åksjuk skulle jag be veterinären skriva ut Cerenia. Om ångest skulle jag fråga om gabapentin.

Den aktiva substansen i Sileo är visserligen sederade och ångestdämpande MEN har också illamående som biverkning.

Jag tror det från den kliniken är "stopp" för vidare förslag. Det är sileo de har som alt, eller vid en enstaka resa typ flytt komma in och få katten sederad med injektion.

Det verkar finnas ett enormt "motstånd" rent generellt kring det här med lugnande för katt? De flesta kliniker jag pratat med har svarat att det finns inget alls att skriva ut till katt. Punkt liksom. Funkar inte feliway/zylkene/etc receptfritt eller träning så ja då finns det ingenting.

Den här kliniken är enda som ens tagit upp sileo, dvs som haft något alternativ alls.

Och jag tycker ju det måste finnas en hel massa om man bara vill. Liksom illamående t ex, kan man maskera illamående som beror på att det fastnat ett främmande föremål i tarmen och katten går från kräkas oupphörligt till att inte kräkas alls så nog bör man kunna behandla åksjukeillamående tex. Om man vill.

Men katt känns lite bortglömt? Med åksjuk hund testades säkert fem olika medikamenter (nu fungerade inget men det verkligen försöktes på allehanda vis)
 
Jag tror det från den kliniken är "stopp" för vidare förslag. Det är sileo de har som alt, eller vid en enstaka resa typ flytt komma in och få katten sederad med injektion.

Det verkar finnas ett enormt "motstånd" rent generellt kring det här med lugnande för katt? De flesta kliniker jag pratat med har svarat att det finns inget alls att skriva ut till katt. Punkt liksom. Funkar inte feliway/zylkene/etc receptfritt eller träning så ja då finns det ingenting.

Den här kliniken är enda som ens tagit upp sileo, dvs som haft något alternativ alls.

Och jag tycker ju det måste finnas en hel massa om man bara vill. Liksom illamående t ex, kan man maskera illamående som beror på att det fastnat ett främmande föremål i tarmen och katten går från kräkas oupphörligt till att inte kräkas alls så nog bör man kunna behandla åksjukeillamående tex. Om man vill.

Men katt känns lite bortglömt? Med åksjuk hund testades säkert fem olika medikamenter (nu fungerade inget men det verkligen försöktes på allehanda vis)

Det finns inte så mycket registrerat för katt, men det finns en del som används off label. Gabapentin används dock mycket (internationellt) inför just ångestfyllda situationer tex resor och veterinärbesök. Man kan ge relativt höga doser med låg risk för biverkningar, går att ge även till hjärt- och njursjuka katter. Hososs används gabapentin mer och mer och jag känner inte till någon kollega som ordinerat Sileo till katt, utan det är gabapentin som ordineras i första hand.

Du har ingen klinik du kan vända dig till?
 
Jag tror det från den kliniken är "stopp" för vidare förslag. Det är sileo de har som alt, eller vid en enstaka resa typ flytt komma in och få katten sederad med injektion.

Det verkar finnas ett enormt "motstånd" rent generellt kring det här med lugnande för katt? De flesta kliniker jag pratat med har svarat att det finns inget alls att skriva ut till katt. Punkt liksom. Funkar inte feliway/zylkene/etc receptfritt eller träning så ja då finns det ingenting.

Den här kliniken är enda som ens tagit upp sileo, dvs som haft något alternativ alls.

Och jag tycker ju det måste finnas en hel massa om man bara vill. Liksom illamående t ex, kan man maskera illamående som beror på att det fastnat ett främmande föremål i tarmen och katten går från kräkas oupphörligt till att inte kräkas alls så nog bör man kunna behandla åksjukeillamående tex. Om man vill.

Men katt känns lite bortglömt? Med åksjuk hund testades säkert fem olika medikamenter (nu fungerade inget men det verkligen försöktes på allehanda vis)

Jag har samma erfarenhet, det var mest "jaja, synd att inget funkar och tuff tur". De vill inte skriva ut något alls och föreslår enbart Feliway och liknande receptfritt.
 
Det finns inte så mycket registrerat för katt, men det finns en del som används off label. Gabapentin används dock mycket (internationellt) inför just ångestfyllda situationer tex resor och veterinärbesök. Man kan ge relativt höga doser med låg risk för biverkningar, går att ge även till hjärt- och njursjuka katter. Hososs används gabapentin mer och mer och jag känner inte till någon kollega som ordinerat Sileo till katt, utan det är gabapentin som ordineras i första hand.

Du har ingen klinik du kan vända dig till?

Det är klinik vi varit hos och det är kliniker jag pratat med. :(
 
Jag har ingen aning om detta fungerar men visst var han tokig i renkött? Vad tror du skulle hända om han fick några små bitar med jämna mellanrum under bilresa?

När han blir orolig (alt åksjuk, eller kombinationen, vad det än är) vill han inte äta. Han märker inte ens godiset. När han är lugn äter han gärna godis i buren.
 
Jag ger aldrig mat innan jag åker med Megara eftersom jag inte vill riskera att hon mår illa. Dessutom blir det positivt när vi kommer fram och hon är hungrig och får mat. Så hon vet att när vi kommit fram = vankas det extra god mat.

Eftersom Lukas är tryggare med dig, kan särbon köra och du har honom i famnen/buren i famnen? Sedan om ni kan åka när det är mörkt/natt så brukar det lugna vissa djur lite. Att sitta i bur är naturligtvis ett stort trauma för stackars Lukas, men om du vill se om det är åksjuka eller inte. Ta honom till bilen när den är stilla och vänta ut och se om han reagerar på samma sätt, eg skummar. Då vet du bättre om det är själva rörelsen som gör att han mår illa eller om det är traumat.

Hur lång tid tar det ner till särbo? Om det är åksjuka kanske ni kan göra många pauser för att underlätta för honom.
 
@MJLee det är beroende på trafik osv 2 - 3 h. När Lukas tidigare fått sådan panik har det inte släppt förrän han dels är ur buren och dels legat och gömt sig någonstans trygg. Dvs pauser förvärrar då.

Nu behöver det ju inte bli total panik, men haken är ju att man inte vet det förrän det är försent sas. Som sagt jag var på riktigt rädd att han skulle dö efter entimmesresan när han hade panik. Och det är verkligen inget jag vill han ska behöva genomlida igen om man kan undvika det. (och det kan man ju I och för sig, genom att inte åka med honom)

Särbon har inget körkort tyvärr. Jättedumt.
 
Som ångestdämpande skulle jag rekommendera Gabapentin eller Lyrica i första hand. Ger man tillräckligt hög dos får man även en lätt sederande effekt. Men framförallt har det god effekt vid ångest hos katt. Svårhanterliga, aggressiva katter kan efter 1-2 givor plötsligt gå att lägga kanyl på och ta blodprover utan mycket hållhjälp. Det finns flera studier som bevisar dess effekt hos katter.
Sileo funkar oftast jättebra på hund men ger illamående och salivering hos katt är min erfarenhet (det är inte godkänt för katt heller).
Cerenia tabletter brukar fungera bra hos katt mot åksjuka och kräkning men det hjälper inte mot ångest.
 
Som ångestdämpande skulle jag rekommendera Gabapentin eller Lyrica i första hand. Ger man tillräckligt hög dos får man även en lätt sederande effekt. Men framförallt har det god effekt vid ångest hos katt. Svårhanterliga, aggressiva katter kan efter 1-2 givor plötsligt gå att lägga kanyl på och ta blodprover utan mycket hållhjälp. Det finns flera studier som bevisar dess effekt hos katter.
Sileo funkar oftast jättebra på hund men ger illamående och salivering hos katt är min erfarenhet (det är inte godkänt för katt heller).
Cerenia tabletter brukar fungera bra hos katt mot åksjuka och kräkning men det hjälper inte mot ångest.

Jag tror dig. Men som sagt ingen veterinär klinik här (kollat privata, Evidensia samt Uds) säger sig ha minsta att erbjuda. Förutom en av de privata då som kunde erbjuda sileo "off label" då substansen är välanvänt på katt. Och efter att ha provat ge det hos vet under övervakning första gången. De varnade även för risken för illamående och att det kan motverka hela syftet

Men alla andra har svarat att "hjälper inte feliway, zylkene, aptus relax etc receptfritt finns inget att prova för katt som är rädd I bur.". Så frågade jag förvisso inte specifikt om åksjuka då jag inte tänkt det då. Men frågat efter den här tråden om cerenia. Från två olika fått svaret att det funkar mot kräkning men inte mot åksjukeillamående utan kräkning

Och jag hade ju samma diskussion med ännu fler veterinärer förra året när han skulle kolla tänderna. Samma där, det fanns ingenting. Det var tillslut en privat vet som lämnade ut en dos av något jag kunde ge I munnen även om det eg inte var tänkt så. Antar samma substans som i sileo.

Gabapentin låter ju som det absolut bästa för en liten Lukas dock, utifrån den här tråden. För oavsett åksjuka eller ej så finns ett rejält mått rädsla/ångest.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp