Bukefalos 28 år!

Katt som bajsar utanför låda

muppia

Trådstartare
Vi har två katter.
Den ena lätt cp-skadad och den andre vanlig långhårig huskatt.'

Den med cp-skada har vid olika tillfälle bajsat utanför lådan men det är förlåtligt då hon är kräsen med toalådan, bara låta henne lukta på lite ättika och tömma lådan funkar utmärkt. Hon brukar sluta bajsa utanför lådan om man låter henne lukta på ättika så vi vet att den taktiken funkar på henne.

MEN huskatten har aldrig varit kräsen, tills nu verkar det som...
Han har nu skitit utanför lådan, trots lådan är rengjord, endast ett par dagar sen skiter han igen.
Vi har låtit honom lukta på ättika och ska försöka ett par gånger till. Vi försöker rengöra lådan så ofta vi kommer ihåg men det börjar bli frustrerande att han JÄMT skiter utanför lådan. Så länge det ligger en skithög där är det bra. Tar vi bort den lägger han dit den direkt. Det kan gå en 30 timmar utan en ny hög läggs men tar vi bort den så läggs som sagt en ny hög.

Vi kan ju såklart inte peka ut honom men av att döma så ser det ut att vara hans för han är större och lägger en större korv än den cp-skadade som ofta lägger korvar som är lite små och hårdare.

Det kan lika gärna vara tvärtom, vi lyckas aldrig ta dem på bar gärning. Men vi gissar då vi vet att ättika funkar på honan o inte hanen.

Så hur ska vi göra för att få de kissejävlarna att sluta bajsa utanför lådan? Vi ska såklart börja med att bli bättre på att rengöra lådan och låta dem lukta på ättika varje gång de skiter. Men som sagt, det verkar krävas att det finns en hög där, annars läggs en ny.

Men fler tips? Inga urineringsproblem, det är BARA bajsproblem :cool:
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Är lådan nog stor?

Annars håller jag med om föregående inlägg, två fräscha lådor som man ser till är nog stora (vår förra katt fick vi göra en extra stor låda till eftersom han inte tyckte att han rymdes och därför kissade utanför.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Varför en till låda när det fungerat med bara en låda i nästan ett år?

Och ja lådan ryms för både, de kissar och bajsar ju i den hela tiden. Men det MÅSTE finnas EN hög skit utanför, annars blir det en ny.

T.ex plockar vi bort den högen som finns utanför finns det en ny inom 30 minuter. Blundar vi för högen (vilket vi gärna gör för vi är ändå aldrig där toalådan finns) så kommer det ingen ny hög förrän vi plockat bort den.

Därför tror jag nog inte det beror på att lådan är för liten eller att det behövs två lådor. Det har börjat nyligen.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Hur vet man att en katt har cp?

//Waern
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Är de kastrerade? Det verkar vara ett revirhävdande beteende då den försöker doftmarkera och kastrering brukar minska sådana tendenser.
Har det annars skett någon förändring hemma det senaste, nya möbler, nya människor som flyttat in/hemifrån?
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Vi försöker rengöra lådan så ofta vi kommer ihåg
Hur ofta är det?

Sen undrar jag också om de är kastrerade och hur man vet att en katt är cp-skadad?

Varför låter du dem lukta på ättika? Nyfiken eftersom jag aldrig har hört om den metoden, förklara gärna närmare.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

ca 2 ggr i veckan ungefär, hittills har det räckt. Vi ska testa varannan dag så länge och se. Hanen har tydligen plötsligen blivit mer kräsen än honan, vi får iallafall hoppas på det.

En veterinär har konstaterat en cp skada i lillhjärnan på henne, hon kan inte fokusera blicken, har väldigt svagt bäcken och nästan NOLL balans, hon kan inte hoppa högre än upp till stolar och soffor och då är det verkligen på gränsen (pga dålig styrka runt bäcken som leder till sämre styrka i benen). Hon kan inte uppfatta vad som är upp och ner och om hon skulle ramla från hög höjd skulle hon landa på ryggen och inte alla 4 som normala. Galopperar som en kanin skuttar :D Svansen är bara en stump vilket försämrar ju hennes balans ännu mer.
Mer än så är det inte, dvs lätt cp skadad. Hennes mamma hade parvovirus när hon var dräktig. Alla andra ur syskonskaran dog utom hon.
Vi älskar henne :love:

Bägge katterna är kastrerade.

Sambon hade kört den metoden innan på honan, minns inte varifrån det kommer, det var nytt för mig också men jag har sett att det funkar.
Katten får lukta på bajset den lagt (om det fortfarande är färskt och inte hunnit torka om den högen lagts på morgonen så har det ju hunnit torka) sen för vi papper med lite ättika på nosen. Det är väldigt obehagligt självklart men hon har omedelbart slutat bajsa utanför lådan och det håller i ett bra tag. Men vi gör så bara om lådan INTE ser full ut eller är nyligen rengjord.

Vi gjorde det på honan och hon slutade direkt då hon blir extremt sur. Hanen verkar inte bry sig så mycket om att få nosa på ättika utan travar bara iväg ett par meter och slickar sig om nosen. Ättika på golvet efter att vi torkat upp är så gott som verkningslös eftersom de undviker att gå dit och skiter istället i annat hörn samt ättikalukten försvinner fort.

Heulwen - inga nya förändringar, vi hade gäst i huset men det har aldrig haft betydelse, vi flyttade hit och det har inte hänt förrän för ett par veckor sen. Inga nya möbler eller saker.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Kattlådor behöver plockas ur varje dag, ibland oftare för att de flesta katter ska gå dit.
Sluta ta ättika på nosen:crazy: det är ju grymt:(
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Här finns nyttig läsning

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Uräckligt tycker jag att göra rent lådan 2 gånger i veckan, allra helst när ni har två katter. Det bör göras morgon och kväll, varje dag.

Bara för att det har funkat tidigare betyder inte att man inte ska göra förbättringar. Man kan sällan begripa sig på vad en katt stör sig på så skaffa två lådor till, både med huv och utan. Mina vill ha en låda att bajsa i och en annan att kissa i. De ska även inte behöva bajsa i en låda där det redan finns bajs.

Tycker oxå att det är elakt att ha ättika på nosen.

Hoppas det fixar sig för er!
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

ca 2 ggr i veckan ungefär, hittills har det räckt. Vi ska testa varannan dag så länge och se. Hanen har tydligen plötsligen blivit mer kräsen än honan, vi får iallafall hoppas på det.

Jag har aldrig hört någon göra det så sällan, jag gör det 4-5 gånger per dag men jag är extrem och tar bort så fort jag ser något och de sätter oftast igång på kvällen. Men minst en gång morgon och kväll har jag hört att de flesta rengör sina lådor.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

ca 2 ggr i veckan ungefär, hittills har det räckt. Vi ska testa varannan dag så länge och se.

Så vidrigt:eek:
Jag har en katt och rengörr låda 2 gånger per dag, vilket enligt mig är ett minimum. Katter är renliga djur och vill inte gärna gå på en föronedad låda - så jag förstår verkligen att dina katter gör utanför. Konstigt dom inte gör det mer faktiskt.

2 katter + en låda = minst 2-3 rengöringar per dag. Annars fler lådor.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Blir också smått förfärad över dina svar...

Hur tänker ni när ni bara städar lådan 2 ggr/vecka?
Katter är ju extremt renliga djur... Skulle du vilja använda toaletten om ni bara fick spola 2 ggr/vecka?

Att du sedan skriver att ni inte behöver vistas i lådans närhet så av den orsaken kan bajs ligga kvar vid sidan om lådan i 30 timmar...? Jag upprepar: Hur tänker ni?

Och bara för att det fram tills nu fungerat med en låda, var i ligger problemet med att ställa dit en ny nu då det bevisligen inte fungerar längre?

Nej snälla ni, se till att städa lådan MINST en gång/dag!

Vad gäller att "doppa" kattens nos i ätticka så är det lika förlegat och idiotiskt som att doppa valpens nos i dess kiss/bajs för att göra den rumsren eller låta ett barn ha blöjan på så länge att den av rent äckel hellre går på toaletten!!

Galet, galet, galet!!! :mad:

/Swat
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

2 ggr i veckan? :crazy:

Jag har fyra katter på två lådor och jag rensar 5-6 ggr per dag! Skulle behöva en låda till men det har bara inte blivit av.
Skulle aldrig få för mig att inte rensa på ett par dagar, för som andra sagt redan så är det mycket renliga djur och vill ju för tusan inte sitta i en äcklig toalett och göra sina behov!

Hmpf..
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

*halv knapp*


Kan det inte vara så att TS menar att hon tvättar av lådan 2 ggr i veckan? Eller är det bara jag som tolkar det som det?

Annars låter det onekligen lite lite :crazy: Själv rensar jag 1-3 ggr/dag och då har jag ändå bara en katt.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

*kl*

Tack för era svar.

Har inget mer o säga. Ni behöver inte krypa in i buke-nötskalet.


Jag är idiot, imbecill, efterbliven. Eller you name it.


Moderatorn kan stänga tråden nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Ta inte åt dig av de otrevliga inläggen utan istället kritiken som faktiskt är befogad även om man kan uttrycka sig på ett trevligt sätt mot folk.
Undrar du inte varför många reagerar så starkt? Det handlar inte om att folk vill mobba dig utan att de blir upprörda å dina katters vägnar, om du ser det så känns det kanske bättre och du gör något åt saken?
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Din ton var trevlig.

Jag är besviken på det bemötandet jag fick från andra, säg gärna åsikt men när det kommer till personangrepp har det gått för långt.

Jag orkar inte ens försvara eller förklara (tips, det om ättika har ni missuppfattat bara så ni vet). Mina och sambons erfarenheter är uppenbarligen inte lika som era. Jag skrev tråden av en anledning. Och det är inte att få höra mindre trevliga saker.

Har trianglat huvudinlägget och väntar bara på att moderatorn ser det o tar bort tråden.






Ni kan sluta skriva i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Men om det nu är så att ni inte rensar lådan minst en gång om dagen så har du nog en del av förklaringen där.

Katter vill ha fräsch sand att krafsa i.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Jag vet att du troligtvis inte kommer svara på detta, men jag försöker ändå!

Vi är nog många som reagerade starkt på främst två saker:

1: Det långa tidsintervall som ni har mellan det att ni städar lådan.

När katten börjat bajsa utanför så är vi nog många som tror att just detta sannorlikt är orsaken till kattens beteende.

2: Din beskrivning: "Katten får lukta på bajset den lagt (om det fortfarande är färskt och inte hunnit torka om den högen lagts på morgonen så har det ju hunnit torka) sen för vi papper med lite ättika på nosen. Det är väldigt obehagligt självklart ".

I mina ögon så är detta samma tänk som när man doppar valpens nos i det kiss/bajs som hamnat på golvet för att göra den rumsren.

Hur tänker ni när ni gör detta?

Den första (?) åtgärden när katten "missar" lådan är att straffa katten - på ett vis som dessutom strider mot djusrkyddsförordningen - istället för att placera ut ytterligare en låda eller städe den befintliga lådan oftare?

Hoppas detta är skrivet på ett så artigt vis att du känner att du vill/kan svara på det!

/Swat
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Annostar
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 604
Senast: LottaP
·
Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp