Bukefalos 28 år!

Katt som bajsar utanför låda

Sv: Katt som bajsar utanför låda

Kan väl svara på det.
Den långa tidsintervallen beror väl på våra tidigare erfarenheter - att man inte behöver rensa så ofta. Ett tidigare ex är uppvuxen med katter har sagt att man inte behöver rensa mer än 2 ggr i veckan.

Om ni bara använt en lugnare ton och sagt att det går alldeles för lång tid emellan och att vi skall försöka rensa varje dag så hade jag tagit emot det tipset och satsat på det.


Ang ättika så har vi använt ENDAST NÄR LÅDAN ÄR REN. Det har hänt att de lagt utanför lådan trots den är nyrensad samma dag. Det har hänt väldigt få gånger. Alltid vid ytterdörren också, så "missat" lådan kan de inte ha gjort.
Är lådan full har vi inte gjort något åt det mer än att tvätta och byta sand och plockat upp bajshögen.
Det som förvånade mig var att det bara var en hög, aldrig två... Alltså måste de ändå ha skitit i lådan. Men det är struntsamma nu.


Jag är inte riktigt förmögen att ta hand om mig alla dagar (har borderline) så då får min sambo ta hand om allt, diska, laga mat och mata djuren. I hans jobb ligger han ute också (lastbilchaufför) vilket medför att det kan ta några dagar innan han kommer hem.
Så vi gör så gott vi kan. Vi tycker om katterna. Och som jag skrev tidigare så har det inte varit någon fara, det är alltså något nytt. Därav sökande på tips.

Jag blev otroligt ledsen när jag läste alla "trevliga" svar, det räcker med att jag höll på o försöka ta livet av mig igår kväll (nej ni ska inte tycka synd om mig, bara tänka på att det finns en människa med känslor bakom avataren) så jag behövde verkligen inte höra att jag är imbecill, dum, elak osv.

Jag undrar också var moderatorn håller till för jag vill ha bort tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Jag tror, som så många andra, att det skulle kunna hjälpa att städa oftare åt katterna. Åtminstone en gång om dagen. Har ni möjlighet att ha fler lådor är det säkert också värt att pröva.

De dagar sin sambo jobbar och du inte kan städa åt katterna, skulle du ha möjlighet att byta ut hela lådan då? Dvs skulle du klara av det, och finns det någon plats ni kan förvara en använd låda, typ ett kallförråd, balkong el dyl?
I så fall kan ni kanske köpa en eller två lådor till, "ladda" med kattsand och ställa undan. Sen när den första lådan blivit grisig tar du undan den och ställer fram en ren och fräsch.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Passar på att skriva innan moderatorn tar tråden då jag hoppas att du inte uppfattar mina inlägg som stötande.

Om sambon ligger mycket ute i jobb så kan det vara ett stressmoment för katterna, men han kanske jobbat som lastbilschaufför länge?
Eller när du mår dåligt, då kan katterna märka av det och bli stressade. Katter kan ofta bajsa på andra ställen för att öka tryggheten med en lukt, min ena katt bajsade i min sambos pappas säng ett par gånger då han inte var trygg med honom när han var ute på landstället för första gången.

Något som just slog mig är att den platsen där ni får katten att lukta på avföringen samt sätter ättika mot nosen har gjort att det uppfattas som en otrygg punkt och då har katten fortsatt skita där ibland för att öka tryggheten genom att bajsa där då det luktar tryggt och bättre än ättikan/rengöringsmedlet ni har där. Kanske har ni omedvetet skapat ett mönster av en olyckshändelse?

Feliway kan du gärna googla på också och pröva, det hjälper ofta mot lådproblem då det sänder lugnande dofthormoner till katterna som inte människor känner av. Min mammas katt bajsar sällan utanför lådan längre när hon har det.

Om tråden försvinner innan du har läst så PM:ar jag dig tipsen då jag tror det kan hjälpa katterna och er.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Sandra78 - Tack för dina tips, ska nog kunna komma på en lösning här utifrån dina förslag.

Heulwen - Verkar inte finnas någon moderator här......
Han har kört lastbil/maskiner och legat ute mer och mindre och det har varit lika mycket upp och ner, samma som innan och efter vi flyttade. Hanen är det något nytt med och det är inte ens första gången han är borta och det händer när han är hemma också.
Kanske du är inne på nåt med ättikan, iallafall på hanen. Honan är ju lite speciell om man säger så. Men ska ha dina teorier i baktanken iallafall.

Funkar inte att rensa lådan oftare än vi gör så ska jag kolla på feliway.
Tack så mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Du kan även skaffa en kattlåda till, så katterna har två at välja mellan. Kanske tom olika sand i dessa.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Hej! Jag har oxå haft katt och märkte då att när man haft en låda ett tag så blir den repig av klorna och svårare att få ren - även om man skurar med rengöringsmedel - så det kan va en bra idé att köpa ny låda med några månaders mellanrum.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

jag funderar över strö. Har ni bytt sort på strö / kattsand i lådan nyligen?

.. Eller, så kanske de vill ha en annan sort?

Ja gud jag vet inte vad det kan bero på.
Det är det enda jag kan komma på såhär efter att ha läst tråden och de andra tipsen du fått.

Vår katt hade ett tag dille på att bajsa nere i källaren, fastän lådan var ren. Jag vet fortfarande inte varför hon började göra det. Iofs behövde jag bara börja stänga dörren för att hon skulle sluta.. Väldigt smart! :p
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Tråkigt om vissa svar har fått dig att må dåligt. Måste säga att jag själv reagerade ganska starkt över att lådan görs vid så sällan.
Vill bara ge dig en jämförelse som förhoppningsvis gör att du förstår varför de flesta blivit så upprörda.
Vet att du har/haft häst, tänk på hur du hade reagerat om någon skrev att de bara mockade till sin häst 2 gånger i veckan.

Jag tror precis som Heulwen att ättikan kan ha påverkan dem negativt. Det bör ni sluta med och om möjligt flytta lådan en bit.

Tips:
Om du har något som du gör varje dag tex borstar tänderna, så försök att få det till en vana att alltid tömma lådan när du gjort det. Mat och färskt vatten måste du ju ändå ordna med när sambon är borta. Alarm på mobilen kanske?

Lycka till!
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Reagera starkt men använd ändå en vettig ton och inte kalla mig för imbecill. Jag har inga problem om ni reagerar kraftigt så länge ni håller en ton på en hyfsat trevlig nivå.

Jag får pma någon annan moderator att ta bort tråden för här finns uppenbarligen ingen moderator!
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Trådar tas sällan bort med anledning av att den som skapat tråden inte är nöjd med svaren som kommer...
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Fungerar det inte att rengöra lådan som används av 2 katter mer än 2 ggr per vecka så måste du ge katterna andra alternativ. Kör i så fall med flera lådor så att det alltid finns en ren tillgänglig.

Visst blir det jobbigare att rensa fler lådor men andra alternativet är att städa en låda varje dag och direkt ta bort bajs.

Vi gjorde en hemmagjord variant av peeweelåda (två lådor ställs i varandra med lite distans och den översta lådan är full av små hål). Den fylls med träpellets, bajset kan man slänga direkt i toaletten vilket gör den lättstädad och kisset gör att pelletsen smulas sönder och hamnar i den undre lådan.

I den undre lådan kan man ha en påse med stor öppning (finns på zooaffärer) som man knyter ihop och slänger eller lägger på komposten.

Med en sådan lösning (under förutsättning att ni direkt tar bort bajset) kan du komma undan med att bara rensa lådan 1-2 ggr per vecka.
Nu är våran katt bara ett halvår men det är helt luktfritt i vårt badrum förutom om han just gjort nr 2.

Med två katter hade jag dock valt att ha 2 peeweelådor.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Trådar tas sällan bort med anledning av att den som skapat tråden inte är nöjd med svaren som kommer...

Läser du svaren jag fick under sida 1 så förstår du nog varför jag vill ta bort. Hade det varit en annan ton som det hålls nu så hade jag låtit det vara.
Vill du bli kallad för saker du verkligen inte är bara för dina erfarenheter inte är förenade med andras?
Alla vi är olika med olika erfarenheter.
Jag kände mig kränkt av svaren helt enkelt och det borde räcka för att ta bort tråden???????

Fungerar det inte att rengöra lådan som används av 2 katter mer än 2 ggr per vecka så måste du ge katterna andra alternativ. Kör i så fall med flera lådor så att det alltid finns en ren tillgänglig.

Visst blir det jobbigare att rensa fler lådor men andra alternativet är att städa en låda varje dag och direkt ta bort bajs.

Vi gjorde en hemmagjord variant av peeweelåda (två lådor ställs i varandra med lite distans och den översta lådan är full av små hål). Den fylls med träpellets, bajset kan man slänga direkt i toaletten vilket gör den lättstädad och kisset gör att pelletsen smulas sönder och hamnar i den undre lådan.

I den undre lådan kan man ha en påse med stor öppning (finns på zooaffärer) som man knyter ihop och slänger eller lägger på komposten.

Med en sådan lösning (under förutsättning att ni direkt tar bort bajset) kan du komma undan med att bara rensa lådan 1-2 ggr per vecka.
Nu är våran katt bara ett halvår men det är helt luktfritt i vårt badrum förutom om han just gjort nr 2.

Med två katter hade jag dock valt att ha 2 peeweelådor.

:bow:
Ska titta på det, finns det peeweelådor att köpa? Ska googla på dem också.
TACK!
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Det finns att köpa också för ca 300 kr. jag tror foderbilen säljer dem också.
Jag hade bara sett peeweelådor på nätet men var orolig att den kanske skulle bli för liten (vår ragdoll blir stoor) så det var därför vi byggd en. Sambon tyckte dock det var mindre roligt att borra en hel kväll så vi köper nog en till nedervånngen där vi nu bara har en "vanlig" låda.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Tack!

Jag och sambon får prata igenom oss vad som passar bäst för oss utifrån de tipsen som dykt upp i tråden.
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Har du nån bild på din hemgjorde peewee låda?
Om jag inte nämner det där om borrandet kanske jag kan övertala min pv att bygga en :angel::idea:
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Funkar inte att rensa lådan oftare än vi gör så ska jag kolla på feliway.
.

Nu vill jag inte vara otrevlig men hur kan det INTE funka att städa lådan mer än 2ggr/vecka??

Det tar 2 min att mocka ur en låda om det görs regelbundet.
Städar man bara ett par gånger/vecka kan jag ju förstå att det tar sin lilla tid iofs... :grin:
Visst har du väl 2 min över var dag?

Jag har 5 katter och 2 lådor och städar dem 2ggr/dag och då är ändå 3 av kattrena utekatter så det mesta av toalettandet görs nattetid när alla är inne.

Du får ta för vana att du kanske drar en snabbis i lådan var morgon innan skola/jobb och sen en gång på kvällen/eftermiddagen när du kommer hem.
Du ska nog se att det finns tid undertiden tex pastan kokar eller du väntar på att kaffet ska bli klart eller under reklamen om du softar framför tvn.....

Lite får man offra sig om man ska ha djur...
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Tolkade som att TS menade att om katten inte slutar med sitt bettende trots mer städning (varje dag hoppas jag), ska de kolla på Feliway
 
Sv: Katt som bajsar utanför låda

Jag försöker fixa en bild! Om inte annat lägger jag in den på bloggen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Annostar
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 604
Senast: LottaP
·
Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp