Katt som inte vill äta eller dricka

K

Korall

Som rubriken säger - vad gör man med en katt som varken vill äta eller dricka?

Katten i fråga har varit inne på djursjukhus och fått dropp (var uttorkad) och genomgått diverse undersökningar och prover utan att något hittats. Skickades sedan hem med ägaren utan några direkta instruktioner mer än att försöka (se till) att den åt och drack. Vilket den ju inte vill :crazy:

Ägaren är ju såklart orolig och har försökt med olika sorters mat och lock och pock. Någon som har några idéer?
 
Sv: Katt som inte vill äta eller dricka

Vatten med lite dextrosol utblandat i kan man sputa in i munnen, viktigt då att man inte sprutar ner i halsen utan i kinden och i lagom mängd för att katten själv ska kunna svälja. Vätska måste det ha, dom blir fort uttorkade.
Mat kan man behöva tvinga i dom i början, har maten smakat illa pga sjukdom kan katter sluta äta helt och vägra testa igen, i sådana fall kan man få tvinga in mat i munnen så katten får smaka på det och märka att det inte smakar så illa. Gelen på viss bötmat brukar vara god, den kan man stoppa ner i spruta och sakta spruta in i munnen på katten. Eller ta på fingret och gnugga in i munnen.
 
Sv: Katt som inte vill äta eller dricka

Tack! Ska vidarebefodra svaret. Var får man tag på en sådan spruta du pratar om? Mer specifikt vad är dextrosol och var köper man det?
 
Sv: Katt som inte vill äta eller dricka

Tack! Ska vidarebefodra svaret. Var får man tag på en sådan spruta du pratar om? Mer specifikt vad är dextrosol och var köper man det?

Dextrosol är druvsocker, finns i stora tabletter på livsmedelsaffärer och ibland i kiosker. Smula ner lite sånt i vattnet, det ger extra energi om kisse äter dåligt. Sprutor kan du troligen få på Apoteket, fråga om dom har doseringssprutor så brukar dom plocka fram från kassan. Brukar vara gratis, men kan kanske skilja.

178211.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 035
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 148
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 347
Senast: hallonsaft
·
Hundhälsa Imorse när vi vaknade kunde hunden (hane, 22 månader) plötsligt inte resa sig upp. Han hade helt tappat kontrollen över sin bakdel. Vi...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 249
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp