Katt som kissar inne!

wtf

Trådstartare
Nu är måttet rågat! :mad:
Jag har en 1 årig kastrerad honkatt som jag börjar fundera på om hon är ordentligt funtad...
Hon kissar (och bajsar) inne flera gånger i månaden, och oftast i hundens bädd. Detta har pågått ungefär sen hon blev könsmogen, möjligtvis senare..

Hon kom till oss som 7 veckorsbebis, vi blev lurade av hon som sålde henne att hon precis blivit 12 veckor. Jag reagerade inte på att hon var så liten eftersom jag inte hade nåt att jämföra med och hon sa ju att hon var 12 veckor.. hon blev "adopterad" av våran äldre honkatt och tydde sig till henne mer än till oss.
När hon blev könsmogen så blev gammelkatten allt mer aggressiv och stötte bort henne. Hon blir jagad och fräst åt..

Vi flyttade i april och i grannhuset har hon hittat en bästa kompis i en annan katt, de leker och busar jämt!
Min erfarenhet av katter som kissar inne är att det är nån form av protest, ofta när de går från utekatt till innekatt.. men våra katter har varit utekatter jämt så det kan inte vara det. Då borde det rimligtvis kunna vara att hon inte trivs pga gammelkatten?

Jag börjar överväga avlivning, vilket inte känns kul eftersom det är en himla söt katt. väldigt kelig när hon känner för det och utdelar ton med "kärleksnyp"...
det känns läskigt att omplacera henne, för tänk om hon kissar inne på nästa ställe också?

Vad ska jag göra? vad hade ni gjort om ni var i min situation?
:confused::confused:

edit:
ska tillägga att kattlådan alltid är väl rengjord och vi har provat olika sorters kattsand.. inget hjälper!
 
Sv: Katt som kissar inne!

min katt brukade kissa i soffan och i min säng, sen en dag så kom vi på henne och eh, ja.. skällde ut henne :/ lr hur man nu ska säga :) sen dess har hon bara kissat inne när lådan har varit dålig. min andra katt bajsade alltid inne på golvet, sen fick vi ju en katt till och då slutade han med det, vi tror att han hade för mycket överskottsenergi. om de är så att det är en protest mot gammelkatten så kanske ännu en katt skulle vara ett förslag? ja vet bara att det hjälpte för oss :)
 
Sv: Katt som kissar inne!

nej fy tusan, inte en katt till :p vi har en hund också haha. och så är det typ 10 katter i området där vi bor, tror inte det skulle va poppis med en till ;)
håller på att leta bland vänner och bekanta efter nån som kan prova ta hand om henne, funkar det (och om jag hittar nån) så får hon flytta för gott.
 
Sv: Katt som kissar inne!

Vår katt kissade i hundens bädd (och till slut på hunden också). Verkade vara avundsjuka. Kan det kanske vara något sådant?
 
Sv: Katt som kissar inne!

hon är bra kompis med hunden så jag tror inte att det är felet. fast iofs ligger gammelkatten i den där sängen mer än hunden så det kanske är en hämndaktion :p
 
Sv: Katt som kissar inne!

hej, vi var på väg med familjen till Lanzarote på semester när vår katt tarzan började kissa helatiden inomhus en 11årig katt då. han kissade inomhus hela tiden han gick i sandlådan kom ingenting men sen kunde han gå uppp i soffan o kissa till sist beslutade vi att han skall avlivas eller de var min mamma o pappa. mamma stängde in tarzan i tvättrummet med mat vatten och en plats där han kunde sova jag satt hos honom hela natten o grät helt massor jag gick på trean då så de var inte så kul. Om två år orkade mamma inte höra på tjatet om att ja ville ha katt så vi åkte runt o kollade o till sist föll jag för en söööt katt som heter Abbe
 
Sv: Katt som kissar inne!

Du är ju inte sann!
Er katt hade typiska symptom på urinvägsinfektion eller urinsten och var sjuk och ni avlivade honom iställer för att kolla upp problemet!
Ni borde inte ha katt!
 
Sv: Katt som kissar inne!

vi kollade upp problemet de gick inget att göra han hade urinproblem o de gick inge att göra FÖrstå:o:D
 
Sv: Katt som kissar inne!

Nu är måttet rågat! :mad:
Jag har en 1 årig kastrerad honkatt som jag börjar fundera på om hon är ordentligt funtad...
Hon kissar (och bajsar) inne flera gånger i månaden, och oftast i hundens bädd. Detta har pågått ungefär sen hon blev könsmogen, möjligtvis senare..

Hon kom till oss som 7 veckorsbebis, vi blev lurade av hon som sålde henne att hon precis blivit 12 veckor. Jag reagerade inte på att hon var så liten eftersom jag inte hade nåt att jämföra med och hon sa ju att hon var 12 veckor.. hon blev "adopterad" av våran äldre honkatt och tydde sig till henne mer än till oss.
När hon blev könsmogen så blev gammelkatten allt mer aggressiv och stötte bort henne. Hon blir jagad och fräst åt..

Vi flyttade i april och i grannhuset har hon hittat en bästa kompis i en annan katt, de leker och busar jämt!
Min erfarenhet av katter som kissar inne är att det är nån form av protest, ofta när de går från utekatt till innekatt.. men våra katter har varit utekatter jämt så det kan inte vara det. Då borde det rimligtvis kunna vara att hon inte trivs pga gammelkatten?

Jag börjar överväga avlivning, vilket inte känns kul eftersom det är en himla söt katt. väldigt kelig när hon känner för det och utdelar ton med "kärleksnyp"...
det känns läskigt att omplacera henne, för tänk om hon kissar inne på nästa ställe också?

Vad ska jag göra? vad hade ni gjort om ni var i min situation?
:confused::confused:

edit:
ska tillägga att kattlådan alltid är väl rengjord och vi har provat olika sorters kattsand.. inget hjälper!

Hon kanske markerar, om jag har fattat det rätt är hon inte kastrerad? Så börja med att kastrera henne om du inte ska avla på henne förstås. Kolla UVI också.
Något är fel, katter kissar inte på saker för att vara dumma.
 
Sv: Katt som kissar inne!

vi kollade upp problemet de gick inget att göra han hade urinproblem o de gick inge att göra FÖrstå:o:D

Säkert ....
Ni lät väl han gå alldeles för länge och lida då. Fy fan. :crazy:
Du kan ju gärna meddela exakt vad veterinären sade var problemet och varför det inte gick att bota.
 
Sv: Katt som kissar inne!

Jag har en 1 årig kastrerad honkatt
:p

Vi har inte kollat henne för UVI, och jag tror inte att hon har det heller. Hon kissar inte onormalt ofta och ibland kan det gå rätt länge mellan gångerna hon kissar inne.
Tror inte att hon kissar inne för att vara elak, utan för att hon inte trivs längre. Tror att det har stor del i gammelkatten som är väldigt elak på henne.. letar nytt hem hos vänner och bekanta för fulla muggar, det är inte det lättaste.. vill inte sätta ut henne på blocket heller.
 
Sv: Katt som kissar inne!

Hur längesen är det hon kastrerades?
Om den äldre katten var kastrerad när den yngre blev könsmogen kan rangordningen hos katterna påverkas .Den äldre katten vill ha kvar sin plats som nr 1 och blir arg på den andra katten.den yngre katten reagerar då genom att protestkissa.Det kan ta några månader innan hormonerna lägger sig och det är möjligt att det går över med tiden.
Kanske feliway skulle hjälpa.
 
Sv: Katt som kissar inne!

oj.. hmm. hon blev nog kastrerad under senhösten/vintern. det var innan nyår iaf.
gammeltanten (som egentligen inte är så gammal, hon blir 3 i vinter) blev kastrerad precis efter att hon blev könsmogen.

jag är inne på ditt spår också.. vad är feliway för nåt?
 
Sv: Katt som kissar inne!

oj.. hmm. hon blev nog kastrerad under senhösten/vintern. det var innan nyår iaf.
gammeltanten (som egentligen inte är så gammal, hon blir 3 i vinter) blev kastrerad precis efter att hon blev könsmogen.

jag är inne på ditt spår också.. vad är feliway för nåt?
Hej wtf!
Feromoner är ett luktämne som katter avger när den trivs.
tex. när den stryker sig mot dig eller något annat föremål för att markera revir.
Använder du Feliway så känner sig katten mer trygg och hemma (om det inte är något annat fel förstås).
Glömde skriva att Feliway innehåller feromoner.
 
Sv: Katt som kissar inne!

ah, misstänkte att det var nåt liknande.
visst finns det nån apparat som man stoppar i väggutaget? köper man det på apoteket?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 819
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 928
Senast: Beckie
·
Katthälsa Hej alla, Min pv har en katt som är snart ett år gammal, en osteriliserad honkatt. Hon är innekatt och har så varit hela tiden...
Svar
16
· Visningar
5 044
Katthälsa Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att...
Svar
14
· Visningar
6 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp