Katt som klöser på väggen.

Rouge

Trådstartare
Jag har ett litet problem, min katthane på 6 månader roar sig med att klösa på väggen (hål i tapeten är inte så kul :/).

- Han får gå ute om dagarna när han vill (bor på lantbruk).
- Han får mat vid bestämda tider och är i fin form.
- Han har kattsällskap och får mycket uppmärksamhet.

Ändå så envisas han med att klösa på väggen, och bara på ett speciellt ställe.
Vi har köpt en klösbräda åt honom, som han använder ibland.

Han ska även kastreras tämligen snart (har precis "fyllt" 6 månader).

Bortsett från att han bara klöser på ett speciellt ställe, så är det bara när man går och lägger sig som han börjar klösa. Vet inte riktigt mer vad jag ska göra för att få honom att sluta. (Ska tilllägga att han klöser mitt under dubbelsängen, så det är lite knepigt att "fya" honom).

Några ideer på vad jag kan göra?

Sv: Katt som klöser på väggen.

Ligger klösbrädan på golvet eller står den upp? Finns ju båda sorter men katter brukar föredra det sistnämnda.
Du kan även ta med dig klösbrädan utomhus eller t.ex. till stallet för att den ska få en massa intressanta lukter på sig och katten då lockas till att revirmarkera där istället, det brukar fungera bra.
Du kan även kolla på hur pass skadad tapeten är, om det sticker ut flikar brukar katter tycka det är jätteroligt att fortsätta klösa. Du kan isf försöka pilla bort dem eller tejpa fast dem med genomskinlig tejp - inte lika kul att klösa på längre.
Tycker även du ska testa att leka med honom ordentligt innan läggdags så han slipper aktivera sig själv på oönskade sätt när det blir mörkt. Katter är ju nattaktiva och sätter oftast igång på kvällen så du kan t.ex. köpa en laserpekare så han får springa av sig ordentligt också.
Fortsätter han ändå klösa trots åtgärder och ordentlig aktivering så tycker jag vattenspruta låter bra, men det är synd att ta till om han bara skulle vara understimulerad. Vet ju inte hur han har det men vissa katter är ganska krävande.

Jag kan varmt rekommendera klösbrädor i papp. Köp flera stycken (de är billiga ca 40 ,-/styck, finns på bla Ica), de är beströdda med kattmynta. För mina katter är de helt oemotståndliga.

Tack för svar allihopa! :)

Ska försöka att prova med era ideer och hoppas på att det funkar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 367
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 504
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 616
Senast: Osthyvel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka