Bukefalos 28 år!

Katt som kräks maskar

zassoo

Trådstartare
Ursäkta den äckliga rubriken men ämnet är inte så trevligt i sig :p

Min katt är innekatt och har så varit åtminstone så länge vi har haft henne (5 år). I slutet på sommaren var hon på rymmen i flera veckor men hittades tack och lov :heart Hon gick ner ganska mycket i vikt men verkade inte ha tagit skada av det. Veterinären rådde oss att avmaska henne när hon återhämtat sig så det gjorde vi. Härom dagen, flera veckor efter att hon fått avmaskningstabletten, kräktes hon flera gånger och i sista spyan kom det upp maskar :wtf::yuck: som dessutom rörde sig :eek::yuck::yuck::wtf: Hon har inte kräkts fler gånger efter det.

Jag kan inte så mycket om hur avmaskningsmedel fungerar, men har det haft effekt om maskarna lever när de kommer ut? Hon har kontinuerligt gått upp i vikt sedan hon kom hem igen, äter som hon ska, pälsen är fin igen osv.
 
Ursäkta den äckliga rubriken men ämnet är inte så trevligt i sig :p

Min katt är innekatt och har så varit åtminstone så länge vi har haft henne (5 år). I slutet på sommaren var hon på rymmen i flera veckor men hittades tack och lov :heart Hon gick ner ganska mycket i vikt men verkade inte ha tagit skada av det. Veterinären rådde oss att avmaska henne när hon återhämtat sig så det gjorde vi. Härom dagen, flera veckor efter att hon fått avmaskningstabletten, kräktes hon flera gånger och i sista spyan kom det upp maskar :wtf::yuck: som dessutom rörde sig :eek::yuck::yuck::wtf: Hon har inte kräkts fler gånger efter det.

Jag kan inte så mycket om hur avmaskningsmedel fungerar, men har det haft effekt om maskarna lever när de kommer ut? Hon har kontinuerligt gått upp i vikt sedan hon kom hem igen, äter som hon ska, pälsen är fin igen osv.
Nej, avmaskningen har inte hjälpt. Försök identifiera maskarna, eller lämna träckprov för analys och kör en ny kur.
 
Nej, avmaskningen har inte hjälpt. Försök identifiera maskarna, eller lämna träckprov för analys och kör en ny kur.

Tack för svar! Efter googling (rekommenderas ej ;)) är jag ganska säker på att det är spolmask. Får traska iväg till apoteket och köpa annan variant av avmaskningsmedel, tittade efter nu och det vi gav var mot bandmask och rundmask (vilket skulle räcka enligt vet eftersom vuxna katter sällan drabbas av spolmask...).
 
Vi hade en katt som vi gav en 3-dagars Axilur avmaskning när vi hämtade hem henne. Vi visste att katten hade mask när vi hämtade henne. Men trots att vi avmaskade så började hon kräkas, hetsåt och kräktes igen efter någon halvtimme. Allt vi gav henne via munnen kom upp igen efter ett litet tag. Det slutade med att vi fick åka till veterinären som fick injicera maskmedel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 011
Senast: escodobe
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp