Katt som protesterar

EmmaW

Trådstartare
Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben. Veterinären sa att han hade tur som ens levde. Han är en raskatt, chippad men utan reggad ägare och blev med tiden överlåten till mig.
Han avskydde mig och alla andra i flera månader, hormonstinn och strilade överallt men det lugnade sig så snart jag kastrerade honom och han visade sig då vara en helt fantasiskt kisse :love:
Han tycker i dag om människor, men kommer bara fram och kelar när man sitter ner. Han pratar gärna och är kontaktsökande. Han tycker inte om mycket rörelse eller att man går mot honom. Jag kan gå förbi honom när han sover eller ligger på golvet men han vill inte bli trängd och mötas i trappen eller eller dörröppningen är uteslutet för hans del. Och sover han på ovanvåningen i sängen och man kommer upp ligger han sällan kvar utan går under sängen och sen kommer fram om man är stilla.
Han är mycket mer avslappnad sen vi flyttade till landet för 6 månader sen, men nu går dom andra katterna ut och han är inne. Han är aldrig i princip helt själv, min ena katt är bara ute 5 minuter sen ska hon in och han umgås gärna med hundarna.
Men varje morgon går han oroligt runt och "pratar" efter dom andra gått ut. Han har också kissat i soffan vid ett tillfälle och nu på morgonen ställde han sig mitt framför mig och strilade på väggen :crazy:
Jag förstår ju att han inte trivs med situationen. Men jag vet inte hur jag ska göra. Han vågar inte gå i närheten av ytterdörren, så går han ut är jag säker på att han kommer inte fixa momentet att gå in igen genom dörren. Han får panik av att vara ute, har försökt flertalet gånger men det går inte alls. Han verkar ha nån sorts trauma i bakgrunden från sin utetid. Och då bor jag på landet utan grannar och allt sånt i närheten.
Feliway funkar inte. Momentet med zylkene blev alldeles för stressigt för herrn så det går bort. Han är kollad och är full frisk.
Han är en väldigt känslig katt, underbar men tanken om att låta honom gå vidare finns :( både för min och hans skull. Men det är än också bara en tanke. Han styr mitt liv ganska väl den här herrn men jag vill se om det finns nåt jag missat som kan lösa det hela :confused:

Alla tankar och råd är välkomna.
 
Har han kissat inne mellan kastrering och det här du beskriver?

Kan det kanske vara värt kolla upp så han inte har en uvi eller liknande?
 
Han är kastrerad sen ca 3 år tillbaka. Han har strilat ibland efter det om han varit missnöjd men jag har alltid kunnat lösa det då men det här finner jag ingen lösning på :(
 
Känner han sig trygg i en transportbur? I så fall så skulle han kanske kunna sitta i den på ett bord vid sidan av ytterdörren och kika på dom andra katterna. Och då han vant sig vid det så skulle han kunna få en liten rastgård bara för att då vet han att här har jag en egen plätt dit ingen annan kan komma.
 
Känner han sig trygg i en transportbur? I så fall så skulle han kanske kunna sitta i den på ett bord vid sidan av ytterdörren och kika på dom andra katterna. Och då han vant sig vid det så skulle han kunna få en liten rastgård bara för att då vet han att här har jag en egen plätt dit ingen annan kan komma.
Han tycker inte om att vara högt upp alls och transportburen kommer aldrig fungera även om det var en god ide.
Han blir när han blir rädd ute totalt blockerad och har bara att fly som enda tanke. Visst kan han kanske uppskatta det lite tills nåt händer, låter, ett löv kommer förbi eller inte ens något man märker så får han panik.
Om jag fixar en rastgård så löser det ändå inte problemet när dom andra katterna går ut på morgonen. Dom går ju ut innan jag åker till skolan och jag vågar inte låta han vara ensam ute.
 
Hur menar du med att Zylkenemomentet blev för stressigt?

Jag blandade bara ner pulvret i blötmaten och sedan åt kissen det. Äter han blötmat?
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Sassy
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp