Katt som skyddar hundkompis

Tualma

Trådstartare
Igår hade vi en vän med två hundar, en hanhund och en tik, på besök.
Vår unghund fick hälsa på de främmande hundarna och hanhunden fick vara lös så att de fick bekanta sig med varandra.
Vår katt kom spatserade och satte sig en bit ifrån oss på gräsmattan. Tiken kom fram och nosade på katten. Han fräste och sköt rygg och tiken backade och gick därifrån. Katten satte sig ner igen på samma fläck och observerade situationen.
Efter några minuter började vår hund och hanhunden att leka på riktigt. I samma stund flög katten på hanhunden och attackerade med allt han hade. Det blev blodvite, men som tur är klarade sig ögonen och det blev mest ytliga rivsår. Vi fick dra bort katten och hunden var såklart skakad efteråt.
Det verkade som om katten trodde att hundarna slogs och skulle skydda "sin" hund. Jag har aldrig varit med om något liknande. Någon som har?
 
Förtydligande. Alltså jag är medveten om att katter kan attackera hundar, men vår katt har aldrig gjort det förut och i den här situationen föreföll angreppet tydligt kopplat till just brottningsleken mellan hundarna.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 999
Senast: Lhas
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 866
Senast: AnneB
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 566
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 966
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp