Katt som slutat bajsa på lådan

landet

Trådstartare
Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har till och med valt att gå in för att gå på lådan istället för utomhus.

Senaste två månaderna har hon börjat bajsa utanför. Jag har köpt fler lådor så hon har en på vaje våning, men problemet blir bara värre. Från början var det max en gång i veckan. nu är det flera gånger om dagen. Hon använder fortfarande lådan för att kissa så det är bara bajsa hon väljer att göra på andra ställen i huset.

Hon har original lådan där den alltid stått och köper samma sand som jag gjort de senaste 6 åren. Vi har tre katter till men är säker på att det är honkatten som inte går på lådan.

Finns det mer man kan göra?
Vill inte ta bort henne om jag inte måste hon är ju min lilla bebis.
 
Jag har också en katt som rätt konsekvent går utanför lådan. Det är en hona med mkt päls - min analys är att hon inte vill få sandblandad päls i rumppälsen. Även ute föredrar hon att gå där det inte är sand utan tex mitt på gräsmattan. Hon skiter rätt löst bajs
 
Åk till veterinär, det kan ju vara vad som helst, kanske något som är jätteenkelt att lösa, kanske något allvarligt. Helt omöjligt att veta utan att kolla upp.
Min äldsta katt började också bajsa utanför lådan, först någon enstaka gång och sedan allt oftare, kissade fortfarande i lådan. Tog bort "taket" över lådan, tänkte att det kanske var instängdheten som var problemet, det blev bättre, men hände fortfarande att hon satte sig utanför, tyckte inte att det var något jätteproblem eftersom det bara var någon gång i veckan och hon satte sig ju på plastgolvet bredvid lådan så det var lätt att plocka upp. Sedan började hon bli stel/lite vinglig, så jag åkte till vet och det visade sig att hon har reumatism... Tydligen är just bajsandet lite besvärligt för henne och att då dessutom behöva kliva över kanten till lådan och rafsa i sanden blir helt enkelt för mycket för henne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 815
Senast: sthu
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp