Katt som vill flytta in hos oss..

ylvalill

Trådstartare
Flyttade för en dryg månad sedan in i ett hus på landet och de senaste veckorna har vi haft en katt strykande kring huset. I början gick den mest i utkanten av tomten och jamade, men efter hand blev den allt mer enträgen och stod utanför dörren och ropade flera gånger om dagen. Efter att ha haft katten omkring i en dryg vecka så bestämde vi oss i förrgår för att ge den mat. Den kvällen verkade den riktigt desperat och stod ute i regnet och ropade.

Katten har halsband på sig, men det står ingenting i det och den är inte öronmärkt. Har väldigt svårt att bedöma hullet på den, men den är definitivt inte fet... Vi har pratat med grannarna och de har också sett den stryka omkring, men ingen vet vart den hör hemma. Efter att katten fick mat i förrgår verkar den ha bestämt sig för att den ska bo hos oss. Den går ut ett par timmar men kommer sedan tillbaka igen och vill in.

Har försökt ringa polisen och anmäla upphittad katt men blir bara bortkopplad hela tiden. (Fortsätter givetvis försöka!) Har kollat efter lappar om bortsprungna katter men inte hittat något. Ska fortsätta att kolla, och tänkte även försöka fixa egna lappar att sätta upp nu ikväll. Själva letandet efter ägaren är igång alltså men vad gör man med katten under tiden? Har inte något emot att ta hand om den, men är helt "novis" när det gäller katter. Hur tar man hand om en katt? Att den behöver mat och en torr plats att sova på förstår jag, men hur ofta ska den äta? Ska man låta den gå in och ut som den vill? (Den verkar föredra att springa lite ut och in...)

Vi hade tänkt att skaffa katt inom kort så det är inte det att intresset inte finns, men kunskaperna saknas än så länge. Vad gör man?
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

torrfoder, vatten och en kattlåda som mockas dagligen är det enda katten behöver egentligen (vet vård om den är sjuk osv).

hur ofta katten ska ha mat är olika, vissa ger begränsad fri tillgång vissa ger portioner några gånger om dagen och vissa ger en näve så fort katten ser extra söt ut :p.

läs på förpackningen hur mycket katten ska ha efter hur mycket den väger, sen kan ni ju se hur hagalen den är :) kastar den sig över maten så kan ni dela upp den till portioner, ratar den maten kan den kanske få allt på en gång så det bara är för den att gå och ta efterhand.

har 3 katter varav 2 får 1/2 dl morgon och 1/2 dl kväll, den 3e är en nykommen kattunge som inte vill äta så hon får fri tillgång tills hon börjar äta ordentligt.
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Tack för ditt svar! Den här katten verkar enormt hungrig. Första gången den fick mat satte den i sig över 1,5 dl torrfoder på ett par minuter. Har aldrig sett en katt äta torrfoder så snabbt. Men då låter det som att det kan vara en idé att ge den en portion på morgonen och en på kvällen då. Den är ganska stor till växten men jag får väl försöka väga och se så att doseringen blir någorlunda rätt. Det kan ju hända att han (hon?) lugnar ned sig lite med ätandet också när han väl har fattat att det kommer att komma mer mat...

Vi var förbi veterinärstationen igår och frågade om de tyckte vi skulle komma in med katten, men de tyckte inte att det var någon direkt brådska. Får väl ge det nån vecka eller så först för att se om någon ägare hör av sig. Tycker att han ser frisk och kry ut, även om han var väldigt trött första gångerna han var inne.
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Tips är ju att försöka sprida ut att ni har en upphittad katt längre än till närmsta butik och så. Bortsprungna katter kan ta sig långt. Vi fick en katt hos oss för ett par år sedan och satte ut annons i lokaltidningen. Det visade sig att katten sprungit ungefär 3-4 mil hemifrån. Ta hand om katten så länge som att den vore eran. Om möjligt skulle jag ta in den också så den inte stryker vidare. Lycka till!
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Tack för tipset, ska försöka kolla om man kan sätta in en annons i lokaltidningen också. Som det är nu så går katten lite ut och in. Den visar tydligt att den vill gå ut emellanåt, och då får den det. Tänkte sätta en lapp med vårt telefonnummer i halsbandet på den, ifall den skulle ge sig iväg någonstans.
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Tips är ju att försöka sprida ut att ni har en upphittad katt längre än till närmsta butik och så. Bortsprungna katter kan ta sig långt. Vi fick en katt hos oss för ett par år sedan och satte ut annons i lokaltidningen. Det visade sig att katten sprungit ungefär 3-4 mil hemifrån. Ta hand om katten så länge som att den vore eran. Om möjligt skulle jag ta in den också så den inte stryker vidare. Lycka till!

Ja min första katt gick långa promenader när jag var bortrest på semester och han var på landet med släkten. Han kände väl till landet och trivdes där men det var som om han skulle gå ut och leta efter mig eller trodde att jag hade åkt hem utan honom (katter är ju territoriella). Det kan alltså hända att det är en semestervikarie som tappat bort katten men även i övrigt går katter långt ibland.

Har ni Facebook så kanske det finns någon "anslagstavla" för ert län. Annars bortsprunget på diverse internetsajter som Blocket och sådant. Polisen verkar inte vara så jätteskärpt med djur. Min katt hittades och rapporterades på ett sjukhem en gång men det tog flera dagar innan polisen kopplade till mosters anmälan...
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Tack för ditt svar! Den här katten verkar enormt hungrig. Första gången den fick mat satte den i sig över 1,5 dl torrfoder på ...

Det betyder inte att den inte får man någon annanstans... Vissa katter är experter på att se hungriga ut, och kan äta mängder med mat. De går från en dörr till nästa.
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Det betyder inte att den inte får man någon annanstans... Vissa katter är experter på att se hungriga ut, och kan äta mängder med mat. De går från en dörr till nästa.

Ja, jag förstår det. Det var det vi tänkte när den började stryka omkring hemma hos oss så därför tog det ju en dryg vecka innan vi gav den nåt. Där vi bodde förut hade vi en katt som kom och hälsade på emellanåt, särskilt på sommaren om man hade altandörren öppen. Den var på jakt efter mat eftersom den var satt på bantningskur hemma. :p I det fallet hade dock ägaren varit förutseende nog att sätta en tydlig lapp i kattens halsband om att man INTE skulle ge den mat eftersom den gick på diet. Så den katten fick bara lite gos och sen var den nöjd och gick hem.

Vi har nu satt på hittekatten ett (nytt) halsband med vårt telefonnummer i. Är det så att den går någon annanstans också och äter (eller rent av går hem) så hoppas vi att ägarna (eller de andra som matar den) hör av sig till oss.

Har annonserat på blocket och diverse siter, och även anmält till polisen att vi har hittat katten, och det är nästan så att man blir mörkrädd över hur många svar man får med en gång. Så många borttappade katter det finns! :( Tyvärr har det än så länge inte varit någon av de saknade som stämt in på "vår" hittekatt.

I natt har katten sovit inne på vår soffa. Den kom in vid 7-tiden igår och sov sedan snällt fram till kl 05 då den tyckte det var dags att gå ut. Hoppas inte att det är meningen att man ska behöva gå upp så tidigt varje dag och släppa ut katten om man ska ha utekatt!?
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Om katten blir kvar och ska vara utekatt får ni väl skaffa kattlucka. Eller helt enkelt ignorera kattens försök att bli utsläppt tills dess att ni vill gå upp. De är inte dumma, de lär sig rätt fort.

Jättebra med halsbandet med ert nummer på. Hör ingen av sig i höst skulle jag se till att få katten märkt och ägarregistrerad. Har ni varit förbi veterinären och kollat så den inte är chipmärkt?
 
Sv: Katt som vill flytta in hos oss..

Vi har inte varit till veterinären med katten än, var bara inne där själva och pratade med dem om vad de tyckte att vi skulle göra. Antar att man måste ha en transportbur för att få dit den? Tror jag har en kompis som har det i så fall så att jag kan låna. Ger det ett par dagar till först så får vi se om ägaren kanske ser någon av våra annonser. Hur vanligt är det att man chipmärker "bonnkatter"?

Jo, man borde väl kanske ignorera när den vill ut tidigt. Det hade ju varit mycket bättre om den fick lite frukost när vi ändå går upp på morgonen, och så hade den kunnat gå ut sen. Men jag är nog lite rädd att den ska bli frustrerad och ge sig på möblerna, eller väcker barnen eller nåt om jag inte släpper ut den när den vill ut. (Den vill gärna klösa på en av våra mattor och den jamar högt...) Vi känner ju inte katten riktigt än, och är dessutom ovana vid att ha katt, så det är lite svårt att veta hur man ska agera.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 685
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp