Bukefalos 28 år!

Katt tuggar på hårda grejer!

Idas

Trådstartare
Min katt fyller 1 år om en månad och hon har fått någon grej att hon tuggar på hårda saker. Favoriten är min datorskärm, som fått fina tuggmärken överallt :cautious:

Kliar det i hennes tänder? När byter de ut mjölktänderna? Eller tycker hon bara det är skojigt att slakta datorer? :p
 
Möjligen så tycker hon bara att det är kul. Har en katt som är likadan, och hon är 3,5 år nu. Favoriten är att bita på kartong och papper. Men även vissa sladdar, hörn på saker och läder verkar också gå bra. Hon är helt hopplös. Börjar hon bita på viktiga papper är det bäst att ge henne ett oviktigt papper istället, för hon vägrar liksom sluta :banghead: :p
 
Min får tuggben för hundar. Sådana med kyckling på, bara kycklingen som ska ätas av. Och kartonger när jag får hem något i kartong. Kartonger är desutom fjantigt roliga att leka med enligt min
 
Hehe, här är mina knän poppis som tuggleksaker. Eller min rumpa. Helst när jag pratar i telefon. Och ännu hellre när jag pratar i telefon med en kund inför ett jobb.

Jag tror att en del katter helt enkelt har ett stort tuggbehov, de gillar att tugga på grejer. Det finns bra kattfoder, men så vitt jag vet saknar alla en sak: motstånd som påminner om ben. Kanske är det det krasande ljudet de är ute efter?
Vi brukar ge våra odjur en bit torkad kyckling (säljs som hundgodis) någon gång i veckan. Åtminstone en av dem uppskattar det.
 
Min gillar att bita på den hårda delen av hennes pälsborste, fast det kanske beror på något annat (hon är inte så förtjust i att bli borstad) än att det är kul :angel:
 
Jag tror att en del katter helt enkelt har ett stort tuggbehov, de gillar att tugga på grejer. Det finns bra kattfoder, men så vitt jag vet saknar alla en sak: motstånd som påminner om ben. Kanske är det det krasande ljudet de är ute efter?
Min älskar sin leksaksmus som har något i sig som prasslar/krasar, hon tycker om att slita och tugga på den - kanske det påminner om ljudet av krasande ben?
 
Min hona älskar att tugga på saker, särskilt när hon är mega kelig. Hon tuggar dock inte riktigt utan tar saken (hörn på dator, mitt finger, kartong, ja vad som är närmast) i mungipan och "gnager", hon har alltså inget mellan tänderna. Absoluta favoriten är datorhörn, sladdens koppling till datorn och fingrar. Vet inte vad som är så underbart fantastiskt med det, men tydligen är det underbart då hon spinner högt och mjölktrampar :love:
 
Min katt fyller 1 år om en månad och hon har fått någon grej att hon tuggar på hårda saker. Favoriten är min datorskärm, som fått fina tuggmärken överallt :cautious:

Kliar det i hennes tänder? När byter de ut mjölktänderna? Eller tycker hon bara det är skojigt att slakta datorer? :p
Minimannen tuggar på toalettborsten varenda-jävla-gång som jag går på toaletten :yuck:

Men ska prova det där med tuggben :idea:
 
Min katt fyller 1 år om en månad och hon har fått någon grej att hon tuggar på hårda saker. Favoriten är min datorskärm, som fått fina tuggmärken överallt :cautious:

Kliar det i hennes tänder? När byter de ut mjölktänderna? Eller tycker hon bara det är skojigt att slakta datorer? :p

Testa att slänga åt henne kycklingvingar, en nackkota från tex ko eller annat roligt ben, då kanske din datorskärm får vara ifred ;)
 
Mjo, pica är det om det är ett sjukligt tuggande/ätande. Men att katter tuggar på saker skulle jag inte kalla beteendestörning.

Jo om katten inte kan sluta, men man brukar se om det är ett sjukligt beteende eller bara en "tuggvilja".
Att katten är på datorn när man använder den är snarare en uppmärksamhetsgrej skulle jag tro. Många katter använder ju tänderna när de leker.
I de fallen där katten "snuttar" på fingrar och annat är det ytterligare andra beteenden. Har inte stött på det själv så ofta, och när jag stött på det har det antingen varit en katt som togs tidigt från mamman, som bor med mamman som vuxen eller som varit gammal och förmodligen dement.
 
Kartong är himla skojigt - gissar att det låter kul och känns bra i munnen? Då kan de göra gemensam sak och massakrera från varsitt håll.

De har en prasseltunnel som används flitigt också men den äter de inte på...så det kan ju inte bara vara ljudet som triggar. Jag hade nog funderat ett extra varv om de var väldigt fixerade vid att tugga på någonting särskilt. Att erbjuda ett tuggalternativ låter väl rimligt, ngt icke-kladdigt som de kan leka med istället.
 
På tal om tuggalternativ.. jag fisken present av lillkatten i morse. Jättesnäll som visar vad hon fångat för gott, men jag uppskattar inte att få torkad kyckling i mitt kaffe :meh:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 478
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 347
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp