Bukefalos 28 år!

Kattallergi?

SkorpSmulan

Trådstartare
Kan man vara allergisk mot en katt men inte mot en annan?
Jag har alltid känt av hö och varit konstant sjuk under vintrarna då jag gett hö åt hästarna, mått bra under somrarna då dom gått på bete. Men nu på senare har jag även börjat känna av vissa katter. Först trodde jag att det var inbillning då jag inte märker av mina egna katter fast dom är i ansiktet på mig men började känna av det på jobbet där det fanns katter. Men nu har jag nytt jobb och där finns en katt som jag knappt kan ta i så kliar det och rinner ur ögonen och jag nyser och snörvlar och blir riktigt eländig. Om jag inte rör katten så går det ganska bra.
Det känns bara så konstigt om man bara skulle vara allergisk mot vissa katter och varför kommer det nu, så här sent i livet.
 
Ja, det går att vara allergisk mot vissa katter mer än andra :) Vissa katter utsöndrar mer allergener medan andra (ofta de som kallas "allergivänliga raser") utsöndrar mindre. Katter utsöndrar även olika typer av allergener där man inte behöver vara allergisk mot alla typer.

Dessutom finns det något som heter immunterapi som går ut på att man får sprutor med ämnet man inte tål för att "vänja" sig. Du kanske har vant dig vid dina egna katters allergener? :)
 
Min svägerska tål sina egna bondkatter, men varken min Ragdoll eller mammas Maine Coons.

Så visst kan det vara skillnad på katt och katt!
 
Ja. Min lungläkare säger att det är ganska vanligt att man tål sina egna djur men inte andras. Jag kan känna av vissa katter också. Likadan med hundar. Vissa tål jag, andra inte. Sedan kan det även bero på dagsformen.
 
Jag tål inte gula katter. Egentligen tål jag inte andra färger heller riktigt men jag får inte alls så stor reaktion av katter i andra färger som jag får utav gula katter. Kattungar är absolut värst. Dem tål jag inte oavsett färg. Om de är lång eller korthåriga spelar däremot ingen roll.
 
När jag hade långhårig katt tålde jag inte korthåriga och tvärtom när jag hade korthårig. Så som andra sagt så kan man reagera olika.
 
Ja. Min lungläkare säger att det är ganska vanligt att man tål sina egna djur men inte andras. Jag kan känna av vissa katter också. Likadan med hundar. Vissa tål jag, andra inte. Sedan kan det även bero på dagsformen.
Så upplever jag det också, samt att jag tål långhåriga katter bättre. Kastrater fungerar bättre än fertila, men det är tydligen vanligt.

Nakenkatter går inte alls...
 
Jag tål mina egna ganska bra, men sällan katter med flygig (ragdolls är kört) eller "tålig" päls (dvs anpassad för utomhusbruk). Jag gissar att de bär allergener på olika sätt. Korater, siam/ori, rexraserna, bengal m.fl går bra, och huskatter varierar ju. Märken från tänder och klor kliar från alla utom mina egna.

Fertila och kattungar funkar sämre, så har jag kull behöver jag medicinera lite hemma också.
 
Jag hade två katter i tjugo år. Märkte aldrig av allergi på dem. Däremot gjorde jag under den perioden två allergitester och fick högsta utslag mot katt.
Då sa läkaren just det att du kanske klarar dina katter men kan komma att reagera på andra.
 
Jag tål mina egna ganska bra, men sällan katter med flygig (ragdolls är kört) eller "tålig" päls (dvs anpassad för utomhusbruk). Jag gissar att de bär allergener på olika sätt. Korater, siam/ori, rexraserna, bengal m.fl går bra, och huskatter varierar ju. Märken från tänder och klor kliar från alla utom mina egna.

Fertila och kattungar funkar sämre, så har jag kull behöver jag medicinera lite hemma också.
Otroligt märkligt att det kan vara så motsatt :) (Se mitt inlägg, långhåriga funkar bättre och jag bor ju med en ragdoll utan problem.)
 
Otroligt märkligt att det kan vara så motsatt :) (Se mitt inlägg, långhåriga funkar bättre och jag bor ju med en ragdoll utan problem.)

Sibiriska katter, det är en ras - bäst jag säger det ifall inte alla vet, kan många allergiker tåla men inte alla. Därför kan de som är osäkra få provbo hos någon uppfödare som har gästrum för att se hur det går. Dom där katterna har halvlång päls, liknande dom mycket vanligare norska skogkatterna. Av någon orsak så tål många allergiker honkatter bättre än hankatter. Okastrerade hanar ska visst var allra värst.
 
Jag/familjen har två katter, en katt av varje sort.
Den ena är det många som reagerar på, även folk som "inte" är kattallergiker kan få röda ögon/snuva av den katten.
Den andra kan kan vara inne samtidigt som superallergiska personer är på besök, det räcker att de sitter vid ett något öppet fönster och eventuellt tar lite medicin så märker de inget alls.
Båda är bondkatter, men inte släkt.
 
Jag reagerade när vi köpte våran hankatt. Kattunge och okastrerad, jag fick världens allergiska reaktion!
Jag har inte reagerat på katt sen jag var liten.
Vi har kvar katten och när jag gjorde ett allergi test i november så var jag inte allergisk.
Allergier är knepiga!
 
Man blir van vid sina egna katter. Desensibilisering!

Jag är enligt allergitest jätteallergisk mot det mesta, även katter. Läkaren sa att jag inte borde besöka kompisar som har katt! Jag har FEM egna katter.... :grin:

Inga problem alls. Kan reagera lite på nya katter men det går alltid över. Vad gäller andras katter så går det också bra så sant jag inte klappar katten och kliar mig i ögonen efteråt. Märker att jag reagerar mer på okastrerade katter, kön spelar ingen roll, inte heller lång/korthårig.
 
Vad intressant!

Undrar om jag kommer att vänja mig vid katten på jobbet också eller träffar jag den för sällan? Eller Finns det risk för att allergin blir värre?
 
Vad intressant!

Undrar om jag kommer att vänja mig vid katten på jobbet också eller träffar jag den för sällan? Eller Finns det risk för att allergin blir värre?

Jag antar att du vanjer dig? Min syster ar jatteallergisk mot katt och har alltid haft problem nar hon ar hemma hos mig (3 katter, en hund). Men nu borjar det bli battre - och hon ar inte har sa ofta for vi bor i olika lander. 3-4 ganger om aret kanske.

Jag fyller 40 i ar och har alltid varit lite latt allergisk mot damm, och husdjur i allmanhet. Sadar sa att jag blir rinnig i nasan, hostar och kliar lite i ogonen, men minimalt och inte varje dag ens. Har alltid haft husdjur och gjort valet att leva med det. Men sa skaffade vi nya kattungar i hostas, och plotsligt kunde jag inte andas!! Nu har jag fatt astmamedicin sa det ar under kontroll, och min doktor sade att det antagligen kommer att bli gradvis battre vartefter kattungarna blir aldre och jag vanjer mig.

Sa visst ar det skillnad pa katt och katt!!
 
jag har träffat två katter som jag varit jätteallergisk mot. Båda har varit korthåriga men det är det enda som varit lika med dom. Den ena va en hane, siameskorsning och den andra en hona, bondkatt. Jag fick utslag och det kliade något enormt och mina ögon svullnar upp direkt. Min mamma har tre korthåriga katter där jag är ofta, inga problem. Min kompis hade 17 (4 vuxna och 13 kattungar just då) ragdolls, va där i flera dagar och gosade med alla, inga problem.
 
Jag tål inte gula katter. Egentligen tål jag inte andra färger heller riktigt men jag får inte alls så stor reaktion av katter i andra färger som jag får utav gula katter. Kattungar är absolut värst. Dem tål jag inte oavsett färg. Om de är lång eller korthåriga spelar däremot ingen roll.

Skaffade ny katt i oktober, en gul. Blir snart galen över hur ögonen klia om jag gosar med honom. För 20 år sedan visade allergitester inget men märker att jag inte tål vissa individer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 647
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp